رییس سازمان محیط زیست: هدردهنده نخست آب در دنیا هستیم

زیتون– عیسی کلانتری٬ رییس سازمان حفاظت محیط زیست٬ امروز اعلام کرد که ایران فرساینده نخست خاک و هدردهنده نخست آب در دنیا است.

کلانتری در اختتامیه جشنواره آب و خاک گفت: «۶۰ سال پیش در خطه شمالی کشور ۲.۸میلیون هکتار جنگل داشتیم و در حال حاضر این عدد به ۱.۳ میلیون رسیده است و ما از تکنولوژی به صورت وارونه استفاده کرده‌ایم.»

به گفته رییس سازمان محیط زیست در حالی که حداکثر مجاز برای برداشت از آب‌های زیرزمینی طبق استانداردهای جهانی ۴۰ درصد از آب‌های تجدیدپذیر است ایران در سال گذشته بیش از ۱۲۰ درصد از این منابع را استفاده کرده است.

او در مقایسه محیط زیست ایران کشورهای آفریقایی و جهان سوم٬ تاکید کرد که آن کشورها محیط زیست‌شان را برای نسل‌های بعد حفظ کرده‌اند.

پیشتر منوچهر گرجی٬ رییس انجمن علوم خاک ایران٬ از فرسایش سالانه «دو میلیارد تن» از خاک کشور خبر داده بود و برآورد کرده بود که خسارت ناشی از فرسایش «معادل ۵۶ میلیارد دلار» در سال است.

گرجی همچنین اعلام کرده بود: «سالانه دو میلیارد تن فرسایش خاک در کشور معادل ۵۶ میلیارد دلار خسارت داریم.»

به گفته او، ایران با مساحت حدود ۱۶۵ میلیون هکتاری در یک «اقلیم خشک» واقع شده و از نظر «کیفی و کمی» با «محدودیت‌های شدید منابع خاک» مواجه است.

خشکسالی‌ و پیامدهای آن در ایران، علاوه بر مشکلات جدی اجتماعی و مهاجرت‌، با اعتراضات شهروندی و مدنی نیز همراه شده‌ است.

نشریه علمی ساینتیفیک‌امریکن، در تحلیلی نوشته بود پیامدهای ناشی از تغییرات اقلیمی، خشکسالی و یا مدیریت نادرست، در کنار چالش‌های مهمی هستند که ایران با آنها روبه‌رو است.

به نوشته این نشریه، این بحران ممکن است یکی از دلایل اعتراض‌های اخیر در ایران به‌ شمار رود و در سال‌های پیش‌ رو نیز به اعتراض‌های دیگری بینجامد.​

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری خوابیده است. دخترِ هشت ماهه‌ی لچک به سر،…چشمانِ موربِ زیبایی دارد؛ موهایی لخت و پوستی

ادامه »

در طول دورانی که خامنه‌ای رهبری جمهوری اسلامی را در دست گرفته است ایران رو به ویرانی رفته و جمهوری اسلامی بیش از هر

ادامه »

تنها یک روز پس از تصویب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل مبنی بر ضرورت آتش‌بس فوری در غزه، اسماعیل هنیه،

ادامه »