از دست رفتن جایگاه فرش ایرانی در بازار جهانی

زیتون– احمد کریمی اصفهانی، رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف ایران٬ خبر از آن داد که جایگاه فرش ایرانی در بازار جهانی از دست رفته است.

به گفته کریمی اصفهانی زمانی صادرات فرش دستباف برابر با یک سوم صادرات غیرنفتی بوده حال این رقم به یک هشتادم رسیده است. او همچنین گفت صنعت‌گران فرش ایران جذب بازار ترکیه شدند.

رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف در این رابطه توضیح داد: «ایران در سال ۷۳ حدود یک میلیارد و ۷۴۰ میلیون دلار صادرات فرش داشته ولی به دلیل برخی آیین نامه‌ها و مسائل پیش آمده، وضع تغییر کرده و درحال حاضر صادرات فرش دستباف، حدود یک هشتادم صادرات غیرنفتی است.»

احمد کریمی اصفهانی در این رابطه به ایرنا گفت کهسو مدیریت و تدابیر بد و قوانین دست و پا گیر٬ رادلیل اصلی افت صادرات فرش ایران می‌داند. به گفته او صادرات فرش دستباف ایران اکنون به  ۳۰۰ میلیون دلار در سال کاهش یافته است و کاهش صادرات فرش ایران ارتباطی به تحریم ندارد.

رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف اضافه کرد که بیشترین مصرف فرش دستباف ایرانی در اروپا بوده و پس از اعمال تحریم‌ها توسط آمریکا، تجار با دورزدن تحریم‌ها  مقدارکمی بازار جهانی را تامین کرده‌اند.

او اضافه کرد که ترکیه اخیرا دست به کار شده و با دادن تسهیلاتی به فعالین این صنف، اشتغال ایجاد کرده است. تسهیلاتی که ترکیه به این صنف می‌دهد به قدری است که بیشتر طراحان و بافندگان ایرانی به ترکیه عزیمت کرده‌اند.

رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان در پایان تاکید کرد که صادرات فرش ترکیه در سه سال گذشته رشد چشمگیری داشته است و هر مقدار که سهم صادرات فرش ایران در بازار جهانی فرش کاهش یافته صادرات این کشور همسایه بیشتر شده است.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »