خرازی: ساختارمالی ویژه اروپا و ایران اجرا نشود هم از برجام خارج نمی‌شویم

زیتون– کمال خرازی٬ رییس شورای راهبردی روابط خارجی ایران امروز (چهارشنبه) گفت اگر سازوکار ویژه اروپا و ایران به نتیجه نرسد٬ «معنایش این نیست که از برجام خارج می‌شویم.»

این در حالی است که پیشتر وزیر خارجه ایران تهدید کرده بود که در صورت غیر عملی شدن این سازوکار٬ جمهوری اسلامی از برجام خارج خواهد شد.

سازوکار اتحادیه اروپا که «ابزار با هدف ویژه» (اس‌پی‌وی) نام دارد، قرار است از مشکلات بانکی ایران که بر اثر تحریم‌های آمریکا به‌ وجود می‌آیند بکاهد.

اس‌پی‌وی از جمله می‌تواند تضمین می‌کند که برای مثال پول صادرات نفت ایران به کشورهای اروپایی با فروش کالاها و خدمات اروپا به ایران جبران شود.

مقام‌های ایرانی مدت‌هاست در انتظار اجرایی شدن این راهکار اتحادیه اروپا به‌ سر می‌برند و پیش از این در مهرماه محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، حتی تهدید کرد «در صورتی که سازوکار ویژه ایجادشده از سوی اروپایی‌ها کارایی نداشته باشد»، ایران احتمالاً از برجام خارج خواهد شد.

امروز اما کمال خرازی، رییس شورای راهبردی روابط خارجی ایران، به این سوال ایسنا که «اگر به هر دلیلی سازوکار مالی توسط اروپایی‌ها به نتیجه نرسد، ایران چه تصمیمی را اتخاذ می‌کند؟» پاسخ داد: «ما کار خودمان را باید ادامه دهیم.»

او سپس در پاسخ به این‌ که «یعنی در این شرایط از برجام خارج می‌شویم؟» تأکید کرد: «نه، این به معنای این نیست که از برجام خارج می‌شویم.»

او اما ادامه داد: «در این صورت، بستگی به تصمیم مقامات عالی کشور دارد [که] در شرایط خاصی که اروپایی‌ها کاملاً تعهدات خود را نقض کرده و دنبال نکنند ایران چه کاری خواهد کرد.»

کمال خرازی افزود: «در حال حاضر طبق آخرین گفت‌وگوهایی که انجام شده، آنها قول دادند که تا پایان سال جاری میلادی این سازوکار را اجرا کنند؛ لذا باید صبر کرد و دید که واقعاً چقدر این کار را انجام خواهند داد.»

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در بازار ارز، قیمت‌ها در بازار کالا و خدمات هم جهش پیدا می‌کند؟ چنین پدیده‌ای ناشی

ادامه »

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری خوابیده است. دخترِ هشت

ادامه »

در طول دورانی که خامنه‌ای رهبری جمهوری اسلامی را در دست گرفته است ایران رو به ویرانی رفته و جمهوری

ادامه »