موج انتقادهای داخلی و خارجی از ترامپ برای خروج از سوریه

زیتون– تصمیم ناگهانی دونالد ترامپ مبنی بر خروج نیروهای آمریکایی از سوریه انتقاد فراوان حزب جمهوری‌خواه و دموکرات را به همراه داشته است.

ترامپ روز گذشته (چهارشنبه) با انتشار ویدیویی در توییتر در مبارزه با داعش اعلام پیروزی کرده و گفت دیگر وقت آن رسیده تا سربازان آمریکایی از سوریه خارج شوند.

تصمیم ناگهانی دونالد ترامپ، رییس‌ جمهوری آمریکا برای خروج ارتش این کشور از سوریه نه تنها انتقاد دموکرات‌ها را به دنبال داشته بلکه صدای اعتراض هم‌حزبی‌های  او را نیز بلند کرده است. شماری از سناتورهای جمهوری‌خواه خروج نیروهای آمریکایی از سوریه را یک اشتباه بزرگ دانسته و نسبت به پیامدهای منفی این اقدام هشدار داده‌اند.

به گزارش روزنامه نیویورک تایمز مقامات پنتاگون تا لحظات آخر در تلاش بوده‌اند تا ترامپ را از این تصمیم منصرف کنند، اما در نهایت این تلاش‌‌ها نتیجه‌ای نداشته و ترامپ حتی بدون آنکه در این زمینه با وزیر خارجه یا وزیر دفاع مشورت کند، این دستور را صادر کرده است.

اما انتقاد‌ها محدود به داخل کشور آمریکا باقی نماند.

فرانسه و بریتانیا نیز ادعای ترامپ در مورد شکست داعش در سوریه را نادرست خوانده‌اند.

دولت بریتانیا نیز اظهارنظر ترامپ مبنی بر شکست داعش را نادرست دانسته و با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده برای تحقق این هدف هنوز کارهای زیادی باید انجام شود و نباید از تهدیدی که داعش ایجاد می‌کند، غافل ماند. بریتانیا گفته به ائتلاف جهانی برای مبارزه با داعش پایبند  خواهد ماند. روزنامه تایمز گزارش کرده دولت بریتانیا تا پیش از اعلام علنی تصمیم ترامپ از این موضوع اطلاعی نداشته است.

اسرائیل نیز اعلام کرده زمان‌بندی خروج نیروهای آمریکایی از سوریه، نحوه انجام این عملیات و تأثیر آن بر اسرائیل را مورد بررسی قرار خواهد داد.

همچنین یکی از سخنگویان دولت خودگردان دموکراتیک غرب کردستان سوریه گفته است که هنوز هیچ‌کس٬ حتی فرماندهان آمریکایی٬ مستقر در سوریه نیز نمی‌دانند که عملیات خروج چه زمان و به چه صورت انجام خواهد شد.

از سوی دیگر دولت فرانسه اعلام کرده این کشور همچنان به همکاری خود با ائتلاف نظامی علیه داعش در سوریه ادامه خواهد داد. ناتالی لوازو، وزیر امور اروپایی در دولت فرانسه، امروز (پنج‌شنبه) گفت: «درست است که ائتلاف دستاوردهای قابل‌توجهی در سوریه بدست آورده، اما این نبرد ادامه دارد و ما به آن ادامه خواهیم داد.»

در همین رابطه اما مسکو از تصمیم آمریکا استقبال کرده است. یک سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفته با خروج نیروهای آمریکایی از سوریه چشم‌انداز واقعی برای رسیدن به یک تفاهم سیاسی ایجاد شده است. این مقام روس اضافه کرده نیروهای آمریکایی بدون درخواست دولت سوریه یا بدون آنکه از سوی سازمان ملل مأمور شده باشند، در این مدت در خاک سوریه حضور داشته‌اند.

 

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »