Categories: خبرها

دین اسلام به بیت المال بیشتر حساس است تا بدحجابی

زیتون- عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم نسبت به سخنان اخیر علم الهدی مبنی بر آنکه بدحجابی گناهی بدتر از اختلاس است، واکنش نشان داد. محمد تقی فاضل میبدی گفت که دین مبین اسلام آن‌قدر که در مسائل مالی و حقوقی مردم و بیت‌المال حساس است در سایر موارد نظیر بدحجابی حساس نیست. 

فاضل میبدی با اشاره به خطبه‌های حضرت علی در نهج‌البلاغه توضیح داد:« در این کتاب ارزشمند حضرت علی آن‌چنان‌که بر مسائل مالی و بیت‌المال تأکید داشتند در خصوص حجاب نداشته‌اند. ایشان در این کتاب نفرموده‌اند که باید علیه بدحجابی مبارزه کرد یا زنان را مجبور به رعایت حجاب کنیم ولی بارها و بارها مسئولان دولت خود را به حفظ بیت‌المال و حقوق مالی مردم سفارش کردند و هرجایی که فهمیدند حاکمی در دچار تخلفات مالی شده است یا حقوق بیت‌المال را تضییع می‌کند به‌شدت با او برخورد و مسئله را علنی کردند.»

او که از شاگردان آیت‌الله مکارم شیرازی در درس خارج  است، بابیان اینکه ریشه بسیاری از مشکلات و اتفاقات جامعه مربوط به مسائل مالی است، افزود:« همین مسائل مالی که با رانت و رشوه و اختلاس و امثال آن در جامعه شکل می‌گیرد باعث شده تا جامعه به امراض مختلف روحی و روانی دچار شود. درحالی‌که اگر ریشه مسائل مالی در کشور خشکیده شود مردم می‌تواند دیگر مشکلات جامعه را به شکلی برطرف کنند.»

این شاگرد آیت‌الله منتظری در درس «خارج فقه» با نقل احادیثی از معصومین(ع) درباره تأثیر مفاسد اقتصادی در جامعه، توضیح داد:« مگر نه آنکه حضرت علی(ع) نسبت به آنکه کاخ ثروتمندی در جوار خانه فقیری ساخته می‌شود هشدار ندادند و آن را نشانی از فساد ندانستند یا همین‌طور پیامبر اکرم(ص) تأکید نکردند که فقر ریشه فساد است یا همچنین امیرالمؤمنین نفرمودند که از هر دری فقر وارد شود از در دیگر ایمان خارج خواهد شد. این‌ها همه حکایت از آن دارد که اسلام رعایت بیت‌المال را یک اصل دانستند.»

او در ادامه گفتگو با رویداد ۲۴ ، به موضع‌گیری اخیر علم الهدی علیه تلگرام  اشاره کرد و گفت:« می‌گویند که توطئه دشمنان در شبکه تلگرام چنین نتایجی را در هفتم اسفند رقم زد، درحالی‌که باید از ایشان پرسید که اگر نتایج انتخابات طور دیگری رقم می‌خورد و یا تلگرام ازجمله حامیان ایشان در انتخابات بود، همین سخنان را تکرار می‌کردند.» فاضل میبدی ادامه داد:« تلگرام یا سایر شبکه‌های اجتماعی مانند تلویزیون می‌توانند زمینه‌ساز روشن گری برای مردم در موضوعات مختلف باشند. اگر تلگرام اثر بد می‌گذارد ، اگر شبکه‌ای است که هیچ منفعتی برای ملت ندارند، آقایانی که خود را دلسوز نظام می‌نامند باید پاسخ بدهند که چطور جوانان در هفتم اسفند به حرف این آقایان که مدام از یک لیست خاص حمایت می‌کردند گوش نداده و به قول خودشان پیرو اخبار و مطالب تلگرام حامی جریان دیگری شدند.»

در کنار محمدتقی فاضل میبدی، عده زیادی از فعالین اجتماعی، چهره های سیاسی و دانش آموختگان حوزه های علمیه نیز به سخنان علم الهدی در مورد نسبت حجاب و اختلاش در جامعه، اعتراض کردند. در نهایت نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی، آن پست را از اینستاگرام خود حذف کرد.

 محمد تقی فاضل میبدی پیشتر در گفتگوی با «زیتون» تصریح کرده بود که «حجاب اجباری نه اخلاقی است نه دینی.»

Recent Posts

بی‌پرده با کوچک‌زاده‌ها

حدود هفده سال پیش و در زمان جدی شدن بحران هسته‌ای، در تحریریه روزنامه بحثی…

۲۸ آبان ۱۴۰۳

سکولاریسم فرمایشی

بی‌شک وجود سکولاریسم آمرانه یا فرمایشی که توسط پهلوی‌ها در ایران برقرار‌شد تاثیر مهمی در…

۲۸ آبان ۱۴۰۳

مسعود پزشکیان و کلینیک ترک بی‌حجابی

کیانوش سنجری خودکشی کرد یک روایت این است که کیانوش سنجری، جوان نازنین و فعال…

۲۸ آبان ۱۴۰۳

چرا «برنامه‌های» حاکمیت ولایی ناکارآمدند؟

ناترازی‌های گوناگون، به‌ویژه در زمینه‌هایی مانند توزیع برق، سوخت و بودجه، چیزی نیست که بتوان…

۲۸ آبان ۱۴۰۳

مناظره‌ای برای بن‌بست؛ در حاشیه مناظره سروش و علیدوست

۱- چند روز پیش، مدرسه آزاد فکری در ایران، جلسه مناظره‌ای بین علیدوست و سروش…

۲۴ آبان ۱۴۰۳