درخواست خواهر سام رجبی از گزارشگر ویژه حقوق بشر

زیتون– خواهر سام رجبی با اشاره به فشار قاضی برای عزل وکلای دو نفر از آنان، از گزارشگر ویژه سازمان ملل خواست که پرونده برادرش را پیگیری کند.

خواهر سام رجبی٬ یکی از هشت فعال محیط زیست زندانی٬ پس از یکسال فشار امنیتی به گزارشگر حقوق بشر جاوید رحمان  نوشت که « در مورد نقض حقوق شهروندی» برادرش با مقامات ایران «وارد صحبت» شود.

کتایون رجبی اعلام کرد که برای برادرش در مورد اتهام «جاسوسی و مشارکت در جاسوسی» قرار منع تعقیب صادر شده و او اکنون با اتهام «اجتماع و تبانی به جهت ارتکاب جرم علیه امنیت ملی» مواجه است.

در این نامه که توسط وب سایت کلمه منتشر شده آمده است که تمام تلاش و پیگیری خانواده ها بی نتیجه ماند و با وجود اینکه وزارت اطلاعات بارها اعلام کرده‌ که هیچ‌گونه سند و مدرکی بر علیه دستگیر شدگان ندارند، قوه قضاییه همچنان بر موضع خود ایستاده است.

این در حالی است که سخنگوی قوه قضائیه دلیل تعیین نشدن وقت برای دادگاه فعالان محیط زیستی را معرفی نشدن وکیل از طرف آنان ذکر کرده، خواهر سام رجبی با اشاره به فشار قاضی برای عزل وکلای دو نفر از آنان، از گزارشگر ویژه سازمان ملل خواست که پرونده برادرش را پیگیری کند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، غلامحسین محسنی اژه‌ای امروز (یکشنبه) گفت که پرونده هشت فعال محیط زیست به دادگاه رفته اما هنوز تعیین وقت نشده است.

او درباره دلیل تعیین نشدن وقت برای رسیدگی به پرونده این دادگاه گفت: «باید وکلا بیایند و پرونده را بخوانند مگر اینکه خود متهمان بگویند که ما وکیل نمی‌خواهیم و یا نداریم، اگر خودشان صراحتاً بگویند دادگاه برای آنها وکیل تسخیری خواهد گرفت.»

سخنگوی قوه قضائیه اعلام کرد: «البته برخی از آنها به علت اینکه کیفرخواستشان موجب سلب حیات (اعدام) است خواه ناخواه باید حتما وکیل داشته باشند».

سخنان اژه‌ای در حالی بیان شده که پیش از این محمد حسین آقاسی، وکیل مدافع دو تن از فعالان محیط زیست، گفته بود که صلواتی، قاضی دادگاه انقلاب به سام رجبی و طاهر غدیریان، موکلان وی گفته که باید وکیل خود را «تغییر» دهند.

پس از مطرح شدن اتهام «افساد فی‌الارض» برای پنج تن از متهمان این پرنده نیز آقای آقاسی گفته بود برای این افراد با آنکه «وکیل انتخابی» داشتند، «وکیل تسخیری» گرفته شد.

قوه قضائیه ایران چند ماه پیش فهرستی از «وکلای مورد تایید» خود را به دادسراها اعلام کرد که بر اساس آن، متهمان پرونده‌های سیاسی و امنیتی تنها از میان افراد این فهرست می‌توانند وکیل انتخاب کنند.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

«اگر فقیه نصیحت کند که عشق مباش پیاله ای بدهش گو دماغ را تر کن» و: «سر بالین فقیهی نومید کوزه‌ای دیدم لبریز سوال/… من قطاری دیدم فقه می‌برد و چه سنگین می‌رفت» به یادگار

ادامه »

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز

ادامه »