اعتراض کابل به مذاکرات جمهوری اسلامی و طالبان

تهران هراس دارد آزادی‌های موجود در افغانستان به الگویی برای ایران بدل شود

زیتون– ادریس زمان٬ معاون وزارت امور خارجه افغانستان اعلام کرد سخنان ظریف درباره طالبان مداخله صریح در امور کشور افغانستان است.

محمدجواد ظریف٬ وزیر امور خارجه ایران٬ پیشتر گفته بود که طالبان باید در ساختار قدرت افغانستان سهم داشته باشد.

ادریس زمان معاون سیاسی وزارت امور خارجه افغانستان در واکنش به اظهارات اخیر محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران درباره گروه طالبان در توئیتر نوشت: «هرگونه تجویزی جهت تغییر ساختار نظام جمموری اسلامی افغانستان، از جمله پیشنهاد ادغام گروه‌های مسلح در نظام ما، خلاف تمام موازین دیپلماسی و مداخله صریح در امور کشورمان پنداشته می‌شود.»

معاون سیاسی وزارت امور خارجه افغانستان در ادامه نوشته است: «آقای ‌ظریف در ۹ ژانویه سال با تلویزیون NDTV هند به مذاکرات و روابط غیررسمی و اطلاعاتی ایران با طالبان اشاره کرد. از دیدگاه وزارت ‌امور خارجه‌ افغانستان هرگونه روابط خارج از چارچوب تعاملات دو کشور با طالبان باعث تضعیف روابط طرفین خواهد شد.»

شاه حسین مرتضوی، معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان نیز طی مطلبی در فیسبوک خود نوشت: «مقامات وزارت امور خارجه ایران این روزها در نقش سخنگویان طالبان عمل می‌کنند.»

او افزود: «ایران از یک افغانستان دموکراتیک که در آن آزادی بیان و حقوق مدنی و شهروندی تضمین شده باشد به شدت نگران است. رسانه‌ای آزاد (در ایران) وجود ندارد. دولت ایران در هراس است که آزادی‌های موجود در افغانستان به الگو برای ایران بدل نشود. به همین دلیل ایران طرفدار اندیشه‌های ملاعمر در افغانستان است.»

این اظهارات به دنبال اعلام گفتگوهای ایران با طالبان و هم‌چنین برگزاری دور جدید آن در تهران صورت گرفته است؛ وزارت خارجه ایران گفته که این دیدارها با آگاهی دولت افغانستان صورت گرفته و هدف آن، زمینه‌سازی برای گفتگوهای بین‌الافغانی صلح بوده و این دیدارها ادامه خواهد داشت.

ذبیح‌الله مجاهد٬ سخنگوی طالبان٬ طی پیامی سفر نمایندگان این گروه به تهران و دیدار با مقامات ایرانی را تایید کرد.

به گفته ذبیح‌الله مجاهد هیئتی از طالبان در راستای تماس با کشورهای منطقه وارد تهران شد.

در ادامه این پیام آمده است که این هیئت به تهران فرستاده شد تا در ارتباط با وضعیت افغانستان بعد از اشغال و تامین صلح و امنیت این کشور و همچنین منطقه با کشور همسایه ایران، رایزنی کند.

دهم دی ماه بهرام قاسمی٬ سخنگوی وزارت امور خارجه خبر از آن داد که روز نهم دی ماه هیئتی از طالبان افغانستان برای مذاکره به تهران آمده‌اند.

او همچنین تایید کرد که  این هیئت در تهران مذاکراتی را با سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه داشته است.

به گفته بهران قاسمی این مذاکرات با اطلاع دولت افغانستان  انجام شده است.

این اولین بار نیست که خبر مذاکرات رسمی جمهوری اسلامی و طالبان منتشر می‌شود.

پیشتر دبیر شورای عالی امنیت ملی خبر مذاکرات رسمی جمهوری اسلامی ایران و طالبان را اعلام کرده بود.

پنجم دی ماه نیز علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی که به کابل سفر کرده‌ بود در دیدار با همتای افغان خود خبر داد که ایران با طالبان مذاکراتی ادامه‌دار داشته و این مذاکرات با اطلاع دولت افغانستان انجام شده است.

علی شمخانی، نماینده رهبر جمهوری اسلامی، این خبر را در صدر هیئتی سیاسی، نظامی و امنیتی در دیدار با حمدالله محب، مشاور امنیت ملی افغانستان، بیان کرد.

او با اشاره به گفت‌وگوهای جاری میان جمهوری اسلامی ایران با گروه طالبان گفت که «مجموعه ارتباطات و گفت‌وگوهای انجام شده با گروه طالبان با اطلاع دولت افغانستان بوده و این روند همچنان ادامه خواهد یافت.»

علی شمخانی هدف از گفت‌وگو با طالبان از طرف تهران را «کمک به رفع مشکلات امنیتی موجود در افغانستان» عنوان کرد و جزئیات دیگری ارائه نداد.

جمهوری اسلامی زمانی گروه طالبان را یکی از بزرگ‌ترین خطرهای امنیتی برای خود تلقی می‌کرد، اما رابطه جمهوری اسلامی ایران با این گروه چند سالی است که ابعاد دیگری به خود گرفته‌ است.

طالبان در سال‌های حکومت بر افغانستان با برداشت تندروانه خود از اسلام سنی، اقلیت‌های شیعه افغانستان را سرکوب می‌کرد و در نزاع داخلی و منطقه‌ای بر سر افغانستان مستقیماً در برابر رژیم مذهبی و شیعه ایران قرار داشت.

با این همه، پس از چندی که از سرنگونی دولت طالبان و آغاز دوباره عملیات ایذایی آنها گذشت، برخی از مقام‌های دولت افغانستان و رهبران گروه طالبان گفتند که ایران و طالبان اکنون با همکاری در عملیات پنهانی سعی می‌کنند از گسترش نفوذ «حکومت اسلامی» (داعش) در افغانستان جلوگیری کنند.

همواره گزارش‌های پراکنده‌ای در این خصوص منتشر می‌شد تا این‌ که در ۳۱ اردیبهشت امسال سرانجام محمدرضا بهرامی، سفیر ایران در افغانستان «تماس» جمهوری اسلامی با گروه طالبان را تأیید کرد.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

یک پاسخ

  1. تونلی شد پر وحشت
    از صفوی در قدرت
    گشته ذلیل زان ایران
    اشغال بکرد لات افغان
    با طالبان زد چو لاس
    خواهد شود پس ویران؟

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

اعتراض کابل به مذاکرات جمهوری اسلامی و طالبان

چهره‌ی مچاله‌شده از گریه و لابه‌ی بسیارِ او، بِرندی شده بود. بر بالای هر منبری که می‌رفت، در جمعِ هر جماعتی که می‌رفت؛ اشک‌اش دمِ مشکش بود. چشمِ جوانان مؤمن و انقلابی را خوب گرفته

ادامه »

سالها پیش که رهبر جمهوری اسلامی در بزنگاه انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ جنجال سند آموزشی ۲۰۳۰ را به‌پا کرد در مطلبی با عنوان «اصولگرایان

ادامه »

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی

ادامه »