دادستان کل کشور «شکنجه» اسماعیل بخشی را تکذیب کرد

زیتون– محمدجعفر منتظری٬ دادستان کل کشور٬ شکنجه شدن اسماعیل بخشی را تکذیب کرد.

او امروز (دوشنبه) مدعی شد که این کارگر در دوران بازداشتنش «شکنجه نشده» و «با اهداف سیاسی و با انگیزه‌های خاص خودش دنبال این قضیه بوده است.»

منتظری با اشاره به اعزام هیئت تحقیق قوه قضائیه به اهواز برای بررسی این موضوع گفت که این هیئت «دو روز کامل با مجموعه کسانی که در این خصوص اطلاعات کاملی داشتند یا صاحب نظر بودند و اطلاعاتی در اختیار داشتند» صحبت کرده و «الحمدلله گزارش متین، جامع و خوبی» ارائه کردند.

دادستان کل کشور سپس از این گزارش نتیجه‌گیری کرد که خبر شکنجه اسماعیل بخشی توسط نیروهای اداره اطلاعات «از اساس دروغ بوده و هیچ گونه ضرب و جرح و شکنجه‌ خاصی در کار نبوده است.»

پیشتر اسماعیل بخشی، فعال کارگری٬ که گزارش‌هایی مبنی بر شکنجه او در دوره بازداشت منتشر شده بود، با تشریح شرایط بازداشت خود از شنود مکالمات او با خانواده‌اش خبر داده و خواستار پاسخگویی علنی وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی در یک مناظره تلویزیونی شد.

بخشی، که از نمایندگان کارگران نیشکر هفت‌تپه است، در جریان اعتراض‌های آبان ماه کارگران این شرکت در ۲۷ آبان ماه بازداشت شد و نزدیک به یک ماه در بازداشت وزارت اطلاعات بود.

در دوره بازداشت این فعال کارگری گزارش‌هایی مبنی بر «فشارهای شدید جسمی و روحی» به این فعال کارگری منتشر شد و منابع کارگری خبر دادند که او مورد ضرب و شتم قرار گرفته و شکنجه شده است.

هرچند بعدتر رییس دادگستری شوش گزارش‌ها مبنی شکنجه این فعال کارگری و انتقال او به بیمارستان را رد کرد، اما اکنون او در اولین اظهار نظر در این باره از زمان آزادی‌اش گفته است که در روزهای نخست بازداشت، «بدون دلیل یا هیچ حرفی تا سر حد مرگ» مورد «شکنجه و زیر مشت و لگد» قرار گرفته است.

او گفته است که به این دلیل «تا ۷۲ ساعت در سلولم از جایم نمی‌توانستم تکان بخورم و آنقدر زده بودند که حتی از تاب درد خوابیدن هم برایم زجز آور بود».

او اضافه کرده که اکنون نیز با گذشت چندین هفته از زمان بازداشت، «در دنده‌های شکسته، کلیه‌ها، گوش چپ و بیضه‌هایش احساس درد می‌کند.»

پیشتر محمود واعظی، رییس‌ دفتر رییس‌جمهوری، نیز گفته بود: «وزارت اطلاعات گزارش داد که موضوع شکنجه اقای بخشی صحت نداشته و حق برای وزارت اطلاعات و نظام هست که از این شخص شکایت شود.»

واعظی تاکید کرده بود که بر اساس دستور هفته گذشته رییس جمهوری و هیاتی که به آنجا رفته بود و با خود بخشی صحبت کرده بود امروز وزارت اطلاعات گزارش داد که این موضوع صحت نداشته و حق برای وزارت اطلاعات و نظام هست که از این شخص شکایت شود.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »