سپیده قلیان بازداشت شد

زیتون– سپیده قلیان٬ فعال سیاسی بازداشت شد.

شب گذشته «مستندی» از اعتراف‌های‌ او طی بازداشت قبلی از ۲۰:۳۰ پخش شده بود.

سپیده قلیان صبح امروز در توییترش این خبر را اعلام کرده بود.

https://twitter.com/sepideqoliyan/status/1086854442694180864

همچنین جمال حیدری، وکیل او، خبر داده‌ که او، همراه برادرش، در خانه‌پدری‌اش در اهواز بازداشت شده.

سپیده قلیان، دانشجو و فعال مدنی، مدتی پیش در اعتراض‌های کارگری هفت‌تپه بازداشت‌شده‌بود و با قرار وثیقه آزاد بود.
دیشب بخش خبری ۲۰:۳۰ شبکه یک‌سیما، فیلمی از اعتراف‌های قلیان، اسماعیل بخشی و علی نجاتی پخش کرد که به هم‌کاری با حزب‌های کمونیستی بیرون از کشور اعتراف داشتند. قلیان دیشب توییت کرده‌بود حالا که اعتراف‌های‌اش پخش‌شده، می‌خواهد که دادگاه‌اش هم علنی باشد.
قلیان و بخشی پس‌از آزادی زندان، خبر داده بودند که در زمان بازداشت شکنجه‌شده‌اند.

پیشتر سپیده قلیان، فعال مدنی که همراه با اسماعیل بخشی و شماری از کارگران نیشکر هفت تپه در آبان ماه بازداشت شد و نزدیک به یک ماه زندانی بود، روز چهارشنبه ۱۹ دی در صفحه توئیترش موضوع شکنجه خود و اسماعیل بخشی را شرح داد.

خانم قلیان با اعلام اینکه ماموران اطلاعات‌ روز دوشنبه هفته جاری در دیداری، موضوع شکنجه را ناشی از «توهم او و اسماعیل بخشی» دانسته‌اند،‌ نوشت: «یادآوری ۳۰ روز رفتار وحشیانه و ضدبشری هنوز هم می‌تواند چشم‌هایش را خیس کند و تنش را بلرزاند. حین دستگیری، اسماعیل بخشی سعی می‌کرد مرا از زیر ضرب و شتم ماموران بیرون بکشد اما خودش را چنان به باد کتک گرفتند که بیهوش شد.»

وی افزوده است:‌ «شکنجه آقای بخشی از زمان بازداشت تا انتقال به بازداشتگاه اطلاعات اهواز آن چنان شدید بود که در ۱۰ روز نخست بازداشت تصور می‌کردم که این فعال کارگری مرده است.»

این فعال مدنی اظهار داشت: «ده روز نه می‌توانستم غذا بخورم، نه می‌دانستم شب است یا روز؟ فریاد می‌کشیدم، تا اینکه از بی‌قراری‌ها و فریادهایم عاصی شدند و نزدیک اتاق بازجویی‌اش بردند و صدای زخمی‌اش را شنیدم. برادرم اسماعیل زنده بود.»

به گفته خانم قلیان، در زمان بازداشت،‌ سایه‌ کابل بالای سرش بود تا اعتراف بنویسد و نوشته است: «ای کاش و صد‌ای کاش شکنجه به همان ضرب‌وشتم خلاصه می‌شد. وارد کردن اتهامات جنسی، در جایی که قطعاً حتی اگر فریاد می‌زدم صدایم به جایی نمی‌رسید، دردناک‌ترین قسمت ماجرا بود.»

او همچنین در توئیتی نوشت ماموران اطلاعات گفته بودند که تنها در صورت قبول اتهامات جنسی، آزادش خواهند کرد.

سپیده قلیان در عین حال،‌ به تهدید بازجویش اشاره کرد که گفته بود «اگر بیرون بروی و دهانت را باز کنی همین ادعاها و اعترافات اجباری تو و اسماعیل بخشی را در اخبار بیست‌وسی [تلویزیون] هم پخش خواهیم کرد. و پودرتان خواهیم کرد.»

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

چهره‌ی مچاله‌شده از گریه و لابه‌ی بسیارِ او، بِرندی شده بود. بر بالای هر منبری که می‌رفت، در جمعِ هر جماعتی که می‌رفت؛ اشک‌اش دمِ مشکش بود. چشمِ جوانان مؤمن و انقلابی را خوب گرفته

ادامه »

سالها پیش که رهبر جمهوری اسلامی در بزنگاه انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ جنجال سند آموزشی ۲۰۳۰ را به‌پا کرد در مطلبی با عنوان «اصولگرایان

ادامه »

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی

ادامه »