?زنده| رهبر مخالفان ونزوئلا خود را رییس جمهور موقت اعلام کرد

 


رهبر مخالفان ونزوئلا خود را رییس جمهور موقت اعلام کرد

خوآن گوآیدو رئیس پارلمان ونزوئلا و رهبر مخالفان دولت، روز چهارشنبه همزمان با تظاهرات دهها هزار نفر از مخالفان در کشور خود را رئیس جمهور موقت کشور خواند و دقایقی بعد دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا آن را به رسمیت شناخت.

یک مقام کانادایی هم به رویترز گفت این کشور در نظر دارد ریاست جمهوری موقت خوآن گوآیدو را به‌رسمیت بشناسد.

خوآن گوآیدو رئیس پارلمان ونزوئلا از ارتش خواست از تیراندازی به مردم خودداری کند.

مخالفان دولت نیکلاس مادورو روز چهارشنبه در شهرهای مختلف این کشور خواستار کناره‌گیری وی از سمت خود شده‌اند.

خوآن گوآیدو در میان دهها هزار نفر با ادای سوگند ریاست جمهوری گفت با پشتیبانی نیروهای مسلح ریاست جمهوری موقت را به دست می‌گیرد و انتخابات برگزار می‌کند.

نیکلامادورو که به تازگی دور ریاست جمهوری خود را آغاز کرده، با ابرتورم، فروپاشی اقتصادی و مهاجرت میلیونی شهروندان به کشورهای همسایه روبروست.

در همین حال مایک پنس معاون رئیس جمهور آمریکا روز چهارشنبه مادورو را «دیکتاتور» خواند و گفت او باید از قدرت کناره‌گیری کند. آمریکا دولت مادورو را به رسمیت نشناخته است. /رادیو فردا


https://twitter.com/azar_mansoori/status/1087995267935285249


محکومیت یکی از دختران خیابان انقلاب به دو سال زندان

لیلا میرغفاری٬ یکی از «دختران خیابان انقلاب» که در جریان اعتراض به حجاب اجباری٬ دستگیر شده بود٬ به دو سال حبس محکوم شد.

محمدحسین آقاسی٬ وکیل مدافع او٬ گفت: «موکلم پرونده‌ای در دادگاه انقلاب داشت که خرداد امسال موقع ورود به دادگاه با وجود اینکه مانتور و شلوار جین بر تن داشته، از او می‌خواهند چادر سر کند.»

این وکیل دادگستری اضافه کرد: «موکلم نمی‌پذیرد و می‌گوید حجابش خوب است و نهایتاً به او چادر می‌دهند و او نیز با ماموران درگیر و به یگان حفاظت دادگاه منتقل می‌‌شود.»

آقاسی ادامه داد: «نهایتاً به خاطر اظهارات موکلم، برای او پرونده‌‌ای به اتهام اتهام اهانت به رهبری، تمرد نسبت به ماموران در حین انجام وظیفه، ظاهر شدن در انظار عمومی بدون حجاب شرعی و تشویق مردم به بی‌حجابی و فحشا تشکیل می‌شود.»

وکیل مدافع غفاری افزود: «پرونده دو قسمت شد؛ یک قسمت در صلاحیت دادگاه انقلاب بود که دادگاه در ارتباط با اتهام اهانت به رهبری، موکلم را به دو سال حبس محکوم کرد که به مدت ۳ سال تعلیق شده است.»

آقاسی اضافه کرد: «بقیه اتهامات در صلاحیت دادگاه عمومی بود که چند روز پیش محاکمه انجام شد و خوشبختانه دادگاه در ارتباط با تمرد نسبت به ماموران و تشویق مردم به فساد و فحشا، موکلم را تبرئه و راجع به ظاهر شدن در انظار عمومی بدون حجاب شرعی به ۵۰ هزار تومان جزای نقدی محکوم کرد.» /ایرنا


 


صدور حکم یاشار سلطانی: حبس و محرومیت از فعالیت سیاسی و رسانه‌ای

شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی حکم محکومیت یاشار سلطانی را اعلام کرد.

رای پرونده یاشار سلطانی نقده از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی تهران صادر شد.

حکم این پرونده پس از رسیدگی به اتهامات ذیل به فرد مذکور صادر شد:

الف) جمع آوری و انتشار اطلاعات طبقه بندی شده مربوط به سازمان بازرسی کشور
ب) نشر مطالب خلاف واقع به قصد تشویش اذهان عمومی
پ) افترا نسبت به شرکت عمران تکلار
ت) تهدید نسبت به شرکت عمران تکلار

بر اساس رای صادره، این فرد به استناد مواد ۶۶۹، ۶۹۷، ۶۹۸ و ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی در مورد اتهام بند ب به تحمل ۲ سال حبس، در مورد اتهام بند پ به تحمل یک سال حبس و در مورد اتهام بند ت به دو سال حبس محکوم شده است.
همچنین با توجه به محتویات پرونده و استنادات بندهای پ، ح و ذ ماده ۲۳ قانون مجازات اسلامی به مدت ۲ سال از عضویت در احزاب، گروه‌ها، دسته جات سیاسی، فعالیت در فضای مجازی و رسانه‌ها و مطبوعات و خروج از کشور محروم شده است. /تسنیم



احمد جنتی: مدتی است گرانی‌ کالاهای اساسی ذهنم را مشغول کرده است

احمد جنتی٬ دبیر شورای نگهبان٬ گفت مدتی است که گرانی‌های مکرر کالاهای اساسی ذهنش را مشغول کرده است.

دبیر شورای نگهبان در ادامه تصریح کرد: «نباید عملکرد مسئولان به صورتی باشد که مردم احساس کنند که مسئولان نمی‌خواهند و یا نمی‌توانند روند گرانی‌ها را مهار کنند.»

جنتی با انتقاد از بی‌توجهی به گرانی‌های مکرر از سوی مسئولان تاکید کرد: «در همین زمینه قاچاق دام زنده از کشور وضع غیرقابل قبولی را از جهت تامین گوشت قرمز برای مردم ایجاد کرده است.» /ایسنا



انتقاد تند مکارم از روحانی: سخنان شما زننده بود

آیت‌الله مکارم شیرازی٬ از مراجع تقلید شیعان در قم٬‌ در اعتراض به سخنان روز گذشته حسن روحانی گفت: «کسی نمی گوید فضای مجازی را حذف کنید؛ بلکه باید این فضا را اصلاح کرد؛ رییس جمهور در سخنان خود می گوید: «وقتی مردم همه چیز را خواستند، نباید جلوی خواست آنان را گرفت» که در پاسخ باید گفت که اگر مردم همه چیز را می فهمند، پس درب دادگستری و تعزیرات را هم ببندید؛ یقینا یک عده خطاکار در کشور وجود دارند که باید جلوی آنان را گرفت.»

به گفته ناصر مکارم شیرازی٬ رییس جمهوری که قسم خورده است که ارزش های اسلامی را حفظ کند، باید به قسم خود پایبند باشد. اگر به قول غربی ها در منطقه اولین قدرت هستیم، آن هم بر اثر اسلام است؛ این را باید حفظ کرد، شما رییس جمهوری اسلامی هستید؛ نه رییس جمهوری کشور دموکراتیک سکولار.

حسن روحانی روز گذشته از فقدان «آزادی بیان» در ایران گلایه کرده بود. /فرارو


خبرهای روز گذشته را از اینجا بخوانید

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ رویکرد بینامرزی، میان گفتمان‌های مختلف و متضاد ایرانی، نوعی سازش و

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در بازار ارز، قیمت‌ها در

ادامه »

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری

ادامه »