متن کامل مناظره دوم تاجزاده و زاکانی در مورد حوادث ۸۸

دومین مناظره میان مصطفی تاجزاده و علیرضا زاکانی بر سر مسائل انتخاباتی سال ۱۳۸۸ و وقایع بعد از آن آغاز شد.

در ابتدای این مناظره مصطفی تاجزاده که طبق قرعه کشی انجام شده آغاز کننده مناظره بود، اظهارعقیده کرد: در مناظره قبل که درباره وقایع کوی دانشگاه در سال ۷۸ برگزار شد به این نتیجه رسیدیم که نیروی انتظامی و لباس شخصی ها نقش مخربی داشتند و با دانشجویان برخورد بدی شد.

وی ابراز کرد: از خانواده سعید زینالی عذرخواهی می‌کنم که اسمش را نبردم، او بیست سال است که معلوم نیست کجاست.از دانشجویان تحکیم و دانشجویان تهران که ضرب و شتم شدند، من از مظلومیت شان نگفتم عذر خواهی می‌کنم.

تاجزاده با اشاره به تکذیبیه هایی که پس از مناظره اول منتشر شد، گفت: در مناظره های قبلی از افرادی نام برده شده بود، ای کاش شرایطی فراهم شود که افراد از خودشان دفاع کنند.

این فعال سیاسی از مناظره خود با زاکانی به عنوان رویدادی زیبای هفته اخیر برای کشور یاد کرد و در عین حال اعترافات به نمایش در آمده شده در مستند “طراحی سوخته” را به سبب تاثیرات مخربی که به اعتقاد وی می‌تواند برای کشور داشته باشد مورد انتقاد قرار داد و اظهارکرد: این به مصلحت کشور نیست مردم، راضی نیستند.

تاحزاده افزود: ما انقلاب نکردیم که اعتراف گیری نباشد ما انقلاب کردیم که مناظره باشد، شهید بهشتی رئیس قوه قضائیه بودند، اما در همین کشور به عنوان دبیر کل حزب با احزاب دیگر گفت‌وگو می‌کردند.این برای ما مهم است نه اعتراف گیری‌هایی که جز خسران ندارد و امیدوارم که این بساط برچیده شود.

وی اظهار کرد: ما انقلاب نکردیم اعتراف گیری کنیم، ما انقلاب کردیم که راه جدیدی باز کنیم. ما طرفدار گفت‌وگو هستیم، از بازجویان در اوین تا کاخ سفید،
وعده‌های بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران در نوفل لوشاتو هم همین بوده است.

در زمان انتخابات مجلس ششم رئیس ستاد انتخاب بودم اگر شکایت من رسیدگی می شد امروز این اتفاقات نبود.

تاجزاده در ادامه با اشاره به خاطراتش در زمان انتخابات مجلس شورای اسلامی که وی در آن زمان معاون سیاسی وزیر کشور بود،گفت: آن روز یک اطلاعیه از طرف آقای حداد عادل داده شد مبنی بر اینکه رأی من صفر خوانده و این یک تقلب آشکار است، من بلافاصله از فرماندای و استانداری خواستم رسیدگی کنند.

جواب فرمانداری این بود که آرای آقای حدادعادل کاملا طبق صورت جلسه خوانده و ثبت شده و به شورای نگهبان رفته است، با آقای بنی هاشمی رئیس کامپیوتری صحبت کردم گفتند در سامانه ما صفر نشده بود، وقتی اطلاعیه داد تعحب کردیم .

وی افزود: وقتی آمدند و بررسی کردیم مشخص شد، منظور ایشان صندوق سیاری بوده که ۳۰ نفر رای داده بودند و رای آقای حداد عادل در آن صندوق صفر بود. اما آقای حدادعادل گفتند که هزار نفر بودند اطلاعیه هم صادر کردند. بیست سال آقای حدادعادل دارد به مردم دروغ میگه که در آن انتخابات تقلب شد.

این فعال سیاسی ادامه داد: بعداز مناظره من آقای زاکانی کیهان تیتر زده “آقای تقلب!” همان زمان با اطلاعیه آقای حدادعادل زمزمه شروع شد که در انتخابات تقلب میشود، شورای نگهبان یک اطلاعیه داد چون آراء بد شمرده میشود هزار صندوق را بازشماری می‌کنیم این کار در هیچ انتخاباتی سابقه نداشت.گفتیم صبر کنید بگذارید شمارش تمام شود بعد این کار را انجام دهید،گفتند نمی شود.

وی گفت: انتخابات مجلس ششم تنها انتخاباتی در ایران است که همزمان آراء دو بار شمرده می‌شد ، بعد گفتند کلیه آرایی که به نام رجایی نوشته شده به نام آقای رجایی خراسانی نوشته شود.

معاون اسبق سیاسی وزارت کشور کفت: به آقای جنتی پیغام دادم که اطلاعیه پس گرفته شود یا من مصاحبه می‌کنم، پرسیدم چرا این کار را می‌کنید؟ گفتند آقای علیرضا رجایی ملی و مذهبی و خطرناک است و به هیچ وجه نباید به مجلس برود کمک کنید جلویش را بگیریم.

گفتم مگر شورای نگهبان تائید نکرده است. هر کسی را تائید کردید از رأی مردم پاسداری می‌کنیم. جلوتر آمدیم گفتن بازشماری متوقف شد، اوضاع آن قدر آرام بود که آقای جنتی رفتند مکه، اما وقتی بازگشتند صحبت از این شد که انتخابات باطل شود.

وی افزود: دوماه و نیم بعداز انتخابات آقای محمد جواد لاریجانی در روزنامه رسالت مقاله‌ای نوشت که بر اساس دلایل زیر انتخابات باطل شود. در تمام طول اخذ رای روی رشته های باریک کاغذ نام کاندیدا نوشته بودند بین مردم پخش می کردند .

وی اظهار کرد: بارها گفته شد انتخابات مجلس ششم یک افتضاح بزرگ سیاسی برای کشور بود؛‌ اتفاقا چند وقت بعد آقای لاریجانی را دیدم گفتند آرا چه خبر، گفتم چه طور؟گفتند من خودم می‌دانم که رای نمی آوریم ، به حوزه انتخابیه رفته بودم آقایی گفت شما دکتر محمد جواد لاریجانی هستی در انتخابات قبلی به شما و گروه شما رأی دادم اما راضی نیستم.

همان موقع فهمیدم ما را رای نمی آاوریم.تا امروز نیز شماره صندوق های که باطل کرده نمی‌گوید چون رویش نمی شود، زیرا صندوق هایی که اصلاح طلبان درآن رأی آورده بودند را باطل کردند.

وی مدعی شد:۷۰۰ هزار رأی را باطل کردند که علیرضا رجایی حذف و آقای حداد عادل بالا بیاید، همان سال دادگاه من برگزار شد اگرچه من از تقلب تبرئه شدم اما اتهامات دیگر زدند اما به شکایت من از آقای جنتی رسیدگی نشد.

تاجزاده در ادامه با طرح این ادعا که مسئولین شورای نگهبان سه ماه ملت را سر کار گذاشتتند و آخر عنوان کردند که به خاطر مصلحت نظام نام علیرضا رجایی حذف و نتیجه اعلام شد گفت:از آقای باهنر پرسیدند شما چرا در انتخابات ۹۴ شرکت نکردید گفتند،در مجلس ششم ما یقین داشتیم رأی نمی آوریم اما شرکت کردیم اما در سال۹۴ چون می دانستیم مجلس در دست دوستان ماست شرکت نکردیم.

تاجزاده با ابراز این عقیده که بیست سال دروغ گفتند که در انتخابات مجلس ششم تقلب شده است، گفت: امروز اگر آقای محمدرضا خاتمی درباره انتخابات صحبت کند دادگاهیش می‌کنند اما آقای شریعتمداری می‌گوید “آقای تقلب” هیچ کاری نمی‌کنند.

وی ادامه داد: این ها خود را فرزند اهلی و صاحب انقلاب و کشور می دانند و ما را فرزند صیغه ای و معتقدند هر بلایی سرشان می خواهیم بیاوریم.

در ادامه این مناظره علی رضا زاکانی در ابتدا با تسلیت ایام فاطمیه گفت: در مکانی هستیم که شهید بهشتی و یارانش بر اثر نفاق به شهادت رسیدند و امروز واکاوی نفاق می تواند پرده از چهره خیلی ها بردارد.

وی ادامه داد: ای کاش رسانه ملی امکانی فراهم می‌کرد که این مناظره به نظر همه برسد تا سره از ناسره مشخص شود.

وی با اشاره به آن بخش از سخنان تاجزاده در انتقاد از اعتراف‌گیری از متهمان و پخش آن در رسانه ملی گفت: اتفاق تلخ که از منظر شما افتاد در وزارت اطلاعات دولت شما بود که اعتراف گرفت؛ قوه قضاییه بررسی کرد و حرف‌هایش(اسماعیل بخشی ) دروغ بود. خوب نیست دعواهای خود را در اینجا می‌گویید.

زاکانی گفت: دستگیری مرضیه هاشمی مشخص کرد آمریکا چگونه مدافع حقوق بشر، زنان، سیاه پوستان و مسلمانان است. این نکته ای است که من خوب می بینیم، آقای تاجزاده صریح بگوید آمریکا را دشمن می بیند یا خیر.

وی افزود: چون آقای تاجزاده جمع‌بندی جلسه ما را انجام دادند، من هم جمع بندی جلسه اول را ارائه می دهم. گفتم یک مثلث شوم ، قدرت پرستی ، ثروت پرستی نامشروع و بیگانه پرستی چهل سال است کشور را در گیر مشکلاتی کرده است. گفتم تجربه چهل سال گذشته مصالح انقلاب و منافع ملت را در بر می‌گیرد.

مسئول اسبق بسیج دانشجویی گفت: به عنوان شاهد عینی صحبت کردم؛ آنچه به چشم دیده می شود اعتبارش بیش تر است. به طبع چون لازم است اسنادی ارائه کنم امروز پیرامون جلسه اسنادی ارائه می کنم. من هم سنگ پراکنی کسانی که یا دانشجو بودند یا به اسم دانشجو حملاتی داشتند را محکوم کردم ، هم ورود نیروی انتظامی به کوی را محکوم کردم، لذا بیانم یک طرفه نبوده است.

وی ادامه داد: در همان صحبت گذشته خطاب به جناب تاجزاده گفتم مجموعه دوستان ایشان بحران زیست هستند، نان‌شان در بحران است. دیکتاتور هستند، مثال زدم به ما به عنوان یک تشکل دانشجویی مجوز راهپیمایی ندادند.

زاکانی خاطر نشان مرد:من عرض کردم ایشان به دین، جوانان، کشور و همه چیز نگاه ابزاری دارد، برای بودن در قدرت.

وی ادامه داد:مردم باید حق را انتخاب کنند، معلوم شد شما سر مردم را کلاه می گذارید. به مردم حرف حق بدهید تا خودشان انتخاب کنند.

زاکانی در ارتباط با گفته های تاجزاده گفت: او با استناد به گزارش کمیته تحقیق کوی صحبت کرد؛ اولا گزارش را ناقص خواند، خیلی غیر اخلاقی است. دوما به گزارشی که مخدوش است استناد کرد.

اولین دلیل برای مخدوش بودنش حکم دادگاه است. نکنه دوم نامه رسیدگی به شکایت آقای نظری در مجلس ششم و هفتم است. این موضوع بررسی شد، ماحصل آن توسط آقای فاکر اعلام شد؛ همانجا طی نامه‌ای آقای فاکر اعلام کرد گزارش مخدوش است. دبیر خانه شورای عالی امنیت ملی تصویبش کرده است. در همین گزارش بخشی از صحبت های آقای خاتمی هم آورده شده که سوابق نظری روشن است. پس به سه دلیل پایه حرف های ایشان بر آب است.

زاکانی سپس گفت: کتاب برای تاریخ نوشته فرهاد نظری را بخوانید اسناد متعددی است که در این باره منتشر شده است. دو عضو از هفت عضو این شورا اعتراض دارند به ناقص بودن این گزارش . حکایت خود گویی و خود خندی است که توسط آقای عباد و ظریفیان نوشته و بعد از بیست سال تحویل مردم می‌دهد.

وی افزود: طی همین گزارش که خوانده شده، هسته اولیه را وزارت اطلاعات اعلام می کند؛ آقای تاجزاده چرا دوستان شما در وزارت اطلاعات این موضوع را اعلام نمی کنند؟

وی افزود: ان شاءالله که اشتباه کرده باشند؛ نمی خواهم هی بگوی دروغ گویی می‌کنند، اما آقایانی مثل ابطحی از آقای نظری عذر خواهی کردند.

این فعال سیاسی اصولگرا گفت: راجب عزت ابراهیم نژاد سوال کردند که در همین کتاب آمده است، ضارب را محکوم کردند اگر سوالی دارید بروید از دادگاه بپرسید.

وی با طرح این سوال که امیر فرشاد ابراهیمی کیست؟ پروژه نوارسازان چیست؟ افزود:اگر ناظر به لباس شخصی ها صحبت می کنید این موضوع خوبی است.

مشخصا از آقای رامین کریمی ادعای پرتاب شدن از ساختمان کوی صحبت شد که آقای رهامی بررسی کرد و معلوم شد ادعایش کذب است. آقای خدایاری از دوستان تزدیک شما در نامه ای به دروغ گفتند چند نفر کشته شده اند.محسن جمالی اصلا در ماجرای آن روز کوی نبود و ما بعدا در پنجره درباره او صحبت کردیم.

وی ادعا کرد: کوی دانشگاه کاملا سناریو طراحی شده بود. این کار را کردید تا موضوع قتل های زنجیره ای فراموش شود. رهبری دستور دادند بررسی شود چرا نشد؟

زاکانی گفت: موضوعی ناظر به شلیک بیان کردید ؛ مگر مشخص نشد چه کسی شلیک کرد چرا شلیک کننده دستگیر نشده است.صفحه ۶۷ کتاب برای تاریخ با آقای ربیعی در همین رابطه صحبت کرده است.

وی افزود:در ارتباط با مطبوعات حرف زدید؛من خودم چهار سال در هیئت منصفه مطبوعات با آقای انصاری و خانوم کروبی بودم. دکتر سلیمانی سال ۸۱ اعتراف می کند که نقش رسانه ها را در آشوب های آن سال کتمان نمی کنم، این گفته در همین کتاب چاپ شده است.

زاکانی با اشاره به ماجرای کوی دانشگاه گفت: شما به ما مجوز ندادید و مسیر خلافی رفتید.شما با افتخار گفتید “دربی” را برگزار کردم. “دربی” را پلیس برگزار کرد . آنقدر تماشاگران بصیرت داشتندکه به آشوب گران نپیوستند.

وی افزود: من دو گله بکنم، یک من لفظی را برای بن سلمان به کار بردم شما گفتید عرب های کشورمان فکر کردم متوجه نشدید توضیح دادم باز دوستان شما نشان دادند شما جز منافع خود به چیزی فکر نمی‌کنید.

زاکانی در ارتباط با گفته ی هفته پیش خود در ارتباط با رابطه لپ گلی و زندانی شدن گفت: شما از یک گفته ناراحت شدید اما انتظار دارید مردم رای‌شان را فراموش کنند.

وی افزود: گفتید من گفتم در دانشگاه نباشد ؛ ایشان و دوستانشان زرنگ هستند می خواهند با هیاهو ماجراها را فراموش کنند اما من گفتم جایی باشیم جز دانشگاه که حاصل گفت و گو را مردم بدون جنجال داشته باشند .

تاجزاده در بخش دوم سخنرانی خود گفت: در کوی دانشگاه سه جریان بود؛ نیروی انتظامی ، لباس شخصی و دانشجویان که در مورد لباس شخصی و نیروی انتظامی اتفاق نظر داریم.

وی ابراز عقیده کرد: اختلاف نظر ما در مورد نقش دانشجویان است که می‌گویند از پیش تعیین شده است.بیست سال از ماجرا گذشته و سپاه و نیروی انتظامی به این نتیجه نرسیده اند.هنوز کسی نمی دادند که چه کسی به آقای نظری دستور داده است.

وی افزود: سردار نظری می‌گویند که از بیسیم شنیده می شد، “از هادی به نیروها اگر لازم شد از سلاح گرم استفاده کنید” همان جا اعلام کردم که هادی منم از سلاح استفاده نکنند.امروز بگویید چه کسانی روی بسیم نیروی انتظامی رفته است. امروز مشخص شود که چه کسی عزت ابراهیم نژاد، سعید حجاریان خواهر زاده مهندس موسوی را ترور کرده است؟ اگر مشخص شود مشکلات حل می شود.

تاجزاده که در زمان حادثه کوی دانشگاه تهران معاون سیاسی وزیر کشور بود گفت: به معاون اطلاعات نیروی انتظامی دستور دادم که پیگیری شود که بعداز مدتی پرسیدم چه شد؟ گفتند که ما پیگیری کردیم اما ضارب محلی رفت که ما اجازه ورود نداشتیم. یک نکته درباره قتل های زنجیره ای بگویم، چیه کسی گفت شفاف سازی کنیم؟ آن زمان سناریو چیدند که دو نفر دستگیر کنیم بگوییم منافق بودند،اما آقای خاتمی ایستاد که رسیدگی شود.

زاکانی در بخش دوم زمان خود برای مناظره اظهار کرد: گزارشی که گفتید مخدوش و یک طرفه است، آن گزارش می گوید که با اشیاء دم دستی زدند؛ با ساعت هاشون زدند؟ با سنگ زدند دیگر.

وی از تاجزاده پرسید: نگفتید آخر قتل های زنجیره ای چه شد؟ یک جنایتی شد، رهبری اعلام کردند تا انتها باید بروید.امروز وزارت اطلاعات دست شماست بگویید ، این افراد که خطری برای کشور نداشتند چه کسی سود می برد؟

این فعال سیاسی در همین راستا گفت: شما که می خواستید چهره نظام را خراب کنید.جالب است که شما گفته آقای شریعتمداری را با گفته آقای محمدرضا خاتمی که گفته ۸ میلیون تقلب شده است که کل نظام را زیر سوال برده مقایسه می کنید؟

وی ادامه داد: درباره لباس شخصی‌ها گفتم که نیروی انتظامی ، مردم و دوستان شما هستند.
این فعال سیاسی گفت: درخصوص نظارت استصوابی هم باید بگوئیم از اول انقلاب بوده است و بزرگترین حکم نامه امام به آیت الله محتشمی‌پور است،
اما در مورد ترور آقای حجاریان باید گفت کسی که ضارب ایشان بود سال ۸۸ هم خودش و هم پدرش در ستاد آقای مهندس موسوی بود.

تاجزاده در بخش سوم این مناظره گفت: خواهش می کنم از آقای زاکانی به عنوان مسئول ستاد حداد عادل امکان مناظره با ایشان را بگذارند. از پیشنهاد دوم ایشان مبنی بر حضور سخنگوی شورای نگهبان هم استقبال می کنم. تا معلوم شود شورای نگهبان نظارت استصوابی را به چه حالتی درآورده است.

وی اظهارکرد: چرا یک انتخابات برای نظام است یک انتخابات نیست. چرا به مجلس ششم می گوید حکم حکومتی حلش کرد اما در انتخابات ۸۸ می گویید فتنه.

این فعال سیاسی گفت: ملت اتهاماتی که در این مناظره به من زدند را بشمرند ، بیایید قبول کنیم که ما برابر هستیم.

وی گفت: من دوبار در زمان وزارت کشور اجازه برگزاری انتخابات را ندادم. نیروی انتظامی آن زمان آنقدر وضعش آشفته بود که هرچه اصرار کردیم مسئولیت امنیت کشور را در آن دوران تامین کند، قبول نکردند و با مخالفت ما تامین امنیت به سپاه داده شد.

معاون وزیر کشور در دوره اصلاحات ادامه داد: یک بار به آقای زاکانی مجوز ندادیم و یک بار هم الله کرم با نامه ای آمد گفت اگر طرفداران کرباسچی تظاهرات کنند ما می ریم بهم می ریزم؛ گفتم این نامه را به من ندهید چون اگر این اتفاق بیافتد و تظاهراتشان را بهم بزنید قانونی دنبالش می‌کنم. گفتند ما ولایی هستیم نه قانونی ، گفتم زنگ می زنم دفتر رهبری . نامه را برداشت و رفت و تظاهرات را هم به هم نزد.

تاجزاده در ادامه به خاطراتش از انتخابات ۸۸ پرداخت و گفت: من با بازجویم بحث داشتم چرا اجازه تظاهرات به آقایان موسوی و کروبی نمی‌دهید. گفت چون اغتشاش می شود. گفتم برویم اتوبان تهران کرج که جایی هم تخریب نشود گفتند نه چون یک سوت می زنید همه می آیند. از زمان ۸۸ تظاهرات شده است اردو کشی خیابانی.

زاکانی نیز در قسمت سوم وقت مناظره خود گفت: همیشه گفته اید تقلب شده است. مشکل ما با شما قانون شکنی است. امام گفته اند کسی که خود را برتر از قانون می بیند مستبد است؛ شما مستبد هستید. همیشه با رمز تقلب در انتخابات حاضر می شوید.

وی ادامه داد: زمانی که در حکومت هستید ببینید طرفدارانتان با ائمه چه کردند؟ از نظام هم خارج می شوید ماجرا درست می‌کنید.

زاکانی پرسید: آقای تاجزاده “دربی” چه زمانی برگزار شد؟

تاجزاده کفت: در زمان خودم صحبت می‌کنم.

زاکانی گفت: بگویید می خواهم صحبت کنم که بگویم اشتباه می کنید.

وی ادامه داد: یادتان هست چه کسی از آقای خاتمی در سال آخرش دفاع کرد؟ آقای خاتمی به دوستانتان گفت از سالن می اندازمتان بیرون.

زاکانی مجدد گفت: به ما مجوز ندادید و دیکتاتوری کردید. از قبل انتخابات سال ۸۸ کلید تقلب را زدید و کمیته صیانت از آرا تشکیل دادید.

تاجزاده در بخش چهارم زمان سخنرانی خود با اشاره به روند تایید صلاحیت کاندیدها در مجلس ششم گفت: انتخابات مجلس ششم برخی از ملی مذهبی‌ها را هیأت اجرایی تائید کردند.

وی ادامه داد: در نامه ای هم گفتم در انتخابات هیات اجرایی و نظارت و شورای نگهبان تائید کردند. سوالم اینجاست ما یک بار به شما اجازه تظاهرات ندادیم و شدیم دیکتاتور شما که صدبار ندادید چه هستید.

این فعال سیاسی تصریح کرد: از دادگاه های سال ۸۸ نمی‌گویند حکم ما چیست؟ آقای بهزاد نبودی و عرب سرخی به خاطر اخلال در ترافیک دستگیر شدند.

وی ادامه داد: اخیرا در دادگاه هفت اصلاح طلب به آقای محمدرضا خاتمی و دکتر شکوری راد گفتند که پزشک به چه حقی در سیاست دخالت می‌کند؟چرا نظامی ها می توانند دخالت کنند؟

زاکانی در بخش چهارم این مناظره گفت: ابتدا بگویم نقلی که در بخش پیشین صحبت هایم کردم درستش این است که آن سه نفر تیر خوردند و کشته نشدند.

تاجزاده گفت: خوب برای اولین بار عذرخواهی کنید.

زاکانی پاسخ داد: من مشکلی ندارم اشتباهی شد ، به حاففظه ام رجوع کردم ، با کتاب چک کردم ، دیدم اشتباه شده و گفتم.

وی ادامه داد: من که زندان نرفتم، اول انقلاب یا خودت و یا دوستانت بند تحویلتان بود. یا بردنتان در زندان .

این فعال سیاسی افزود. پاسخ من را ندادید دربی چه روزی بودید. دوم امام(ره) را قبول دارید یا ندارید؟ موضع خود را هم در برابر آمریکا روشن کنید.

وی ادامه داد: می گویید شما را به چه جرمی گرفتند؟ شما در سال ۸۷ بیانیه دادید به انتخابات نمی شود اعتماد کرد. مانیفستی هم در حزب مشارکت دادید، که مانیفست براندازانه بوده است. به روزنامه اعتماد گفتید جزوه تعاملات راهبردی ارایه دادیم. حجاریان هم آن را نپذیرفت. آنقدر عقل برای دستگاه های امنیتی قائل شوید که بر این اساس پیش بینی کنند.

زاکانی به تاجزاده گفت: مسیری که شما و دوستانتان رفتید مسیری کاملا مشخص است که نمی توانید کتمان کنید. مک کین از سال ۱۳۸۴ رنگتان را هم اعلام کرده بود که احتمالا جنبش سبز خواهد بود.

تاجزاده در بخش پنجم مناظره گفت: من دینم به من گفته که دو پیامبر باطنی داریم که اولی عقل است و دومی پیامبری که کتاب دارد، که من دومی را براساس عقل می پذیریم، فرق ما در پذیرش است، وقتی به بنیان‌گذار می رسیم می‌گویم یک چیزهایی را قبول دارم یک چیزهایی را قبول ندارم و صریحا هم اعلام می کنم.

وی ادامه داد: چرا نمی‌گویید امام(ره) تاکید داشت سپاه در سیاست وارد نشود. چرا نمی‌گویید امام(ره) در وصیت نامه اش گفته است جلوی ورود نیروهای مسلح را به سیاست بگیرید.

وی در ادامه با انتساب مطلبی به سردار مشفق که به ادعای تاجزاده او می گوید نظام ۱۸۰فرصت برای این ها به وجود آورده بود و در یک رقابت می توانستند که صاحب صندلی شوند گفت: معنای این حرف یعنی این که اگر ۷۵ درصد جامعه به ما رای دهد می توانستیم ۱۳۰ کرسی به دست بیاوریم حال نگاه کنید این ها ۱۱۰ صندلی داشتند و ۲۵ درصد هم رای بیاورد در اکثریت قرار می‌گیرد.یعنی یک اقلیت ۲۵ درصدی می توانند ۱۵۵ کرسی داشته باشد. خجالت نمی کشید که بگویید ما ۱۱۰ کرسی را سهم خودمان کنار گذاشتیم.

وی همچنین گفت: خبرگان هم همین بود که یک رای اقلیت وارد شد و نفر آخر تهران رئیس مجلس خبرگان شد.
زاکانی در بخش پنجم صحبت هایش گفت: من که سخنگوی قوه قضاییه نیستم به خودشان بگویید. رهبری توصیه کردند بحث را به کسی که در جلسه نیست ارجاع ندهید. الان برای مردم هم مشخص بوده و هست که دنبال کودتا و براندازی بوده و هستید. می شود به صحبت های آمریکایی‌ها ارجاع کرد.

وی خطاب به تاجزاده گفت: چه قدر زمان خود را به عدالت اختصاص دادید که عدالت را می خواهید. شما گفتید توئیت زدید با برادر رئیس جمهور مقابله شود، من گفتم علیه‌ام شکایت شد و رفتم دادگاه و تبرئه شدم.

زاکانی با نشان دادن عکسی از تاجزاده و حسین فریدون گفت: شما چه قدر جلوی او را گرفته اید. چه نسبتی با این‌ها دارید. صحبت از عدالت نکنید، چون گریبانگیر خودتان می شود.

وی افزود: حرف بنده با شما این است که به رای مردم تمکین کنید. ۱۳ الی ۱۴ میلیون رای بالاتر از شما آمد و تمکین نکردید. چرا شما مسیری می روید که دشمنان را امیدوار می کنید. قبل از انتخابات۸۸ چند نظر سنجی از موسسات آمریکایی اعلام کرد که رقیب شما پیروز است. به صراحت شرایط انتخابات را پیش‌بینی کرده است. چه طور شما که دستور العمل هانتینگتون را اجرایی می کنید این را قبول نمی کنید.

زاکانی مجدد تاکید کرد: من معتقد هستم ۸۸ یک سناریوی از پیش تعیین شده بود. به ملت برگردید؛ بگویید اشتباه کردید.

وی از کتاب تقلب ، خاطره ای به نقل از آقای آقامحمدی نقل می‌کرد، گفت: آقای خاتمی در محافل خصوصی اعلام کرده است تقلب نشده است چرا به مردم نمی‌گویید. از خدا بترسید چرا راستش را نمی‌گویید.

پیش از آغاز بخش ششم، فرصت چند دقیقه ای برای تنفس اعلام شد.

در این میان تا از اصحاب رسانه ای دوربین ها و تلفن های خود را شارژ کنند، پذیرایی نیز صورت گرفت.

در همین فرصت تنفس تاجزاده به زاکانی گفت : یادتان نرود فرصت مناظره با آقای حداد را فراهم کنید.

زاکانی پاسخ داد: من چه کاره هستم.
و حاضرین به این گفت‌وگو خندیدند.

در این میان زاکانی بار دیگر پیرینت عکس تاجزاده با فریدون را برای عکاس ها بالا گرفت .

تاج زاده بعد از زمان تنفس ابراز عقیده کرد: فساد گسترش پیدا کرده علت ضعف مفرط قوه قضاییه است زیرا خودشان هم آلوده به فساد شده اند. دلیل هم این است که از افراد سیاسی انتخاب می شوند .
وی ادامه داد: اگر از قضات زبده انتخاب شود کسی هم نمی تواند ادعا کند.

تاجزاده اظهارکرد: تا وقتی که با فساد جناحی برخورد شود همین است، تاوقتی که از ۵۳ میلیارد فساد شهرداری، بانک شهر و مشهد گفته نشود همین است.

این فعال سیاسیدر ادامه به انتخابات ۸۸ پرداخت و گفت: وزارت کشور آقای احمدی نژاد پیش بینی کرده بود که انتخابات به دور دوم کشیده می شود، نظر سنجی ما هم در روز آخر این بود که در تهران رأی مهندس موسوی ۵۳ درصد است.همیشه رای تهران رای کل ایران است و انتخابات ۸۸ تنها انتخابی بود که این گونه نبود .

وی اظهارکرد: آمریکایی و ضد آمریکایی نکنید ، اتفاقا سردار مشفق گفتند که موسوی تنها کسی است که اگر بیاید ما با آمریکا رابطه پیدا نخواهیم کرد زیرا همه می دانند ضد آمریکا است.

تاج‌زاده در ادامه خطاب به زاکانی گفت: شما می گوید آقای حداد نیست و تقوا پیشه کن پشت سرش حرف نزن ، آقای حداد این همه تریبون دارد. اما شما سال ها پشت سر آقای موسوی حرف زدید، یک بار به ایشان تریبون ندادید .فقط یک بار آقای شاهرودی پیشنهاد داد که ایشان حرف بزنند.

زاکانی هم در بخش ششم مناظره گفت: تا داغ داغ است بگویم آقای ضرغامی گفتند آقای تاجزاده یک طرفه می خواستند صحبت کنند.

وی ادامه داد: تکلیف خود را با امام خمینی روشن کنید. امام (ره) می گوید اگر به قانون عمل شد و عده ای علیه آن شعار دادند دیکتاتور هستند. برای چه من به شما می گویم دیکتاتور؟!

این فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: تا بخث مناظره است بگویم یک مناظره درباره مکتب امام(ره) با سید حسن خمینی بگذارید. آقای نظری هم سال هاست می خواهند با آقای خاتمی مناظره کنند. این ها را فراهم کنید .

وی در ادامه گفت: من معتقد هستم ۸۸ یک کودتای از پیش تعیین شده بود که ناکام ماند. استناداتش را هم می گویم. اما قبل از هرچیزی می خواهم به مردم بگویم چه بلایی سرشان آمد، اول اقتصادی است.

هشت ماه بازار را فلج کردند. دوم بحث تحریم ها است. معمار تحریم ها اذعان می دارد که مسیر ۸۸ چه کمک شایسته ای به آن ها کرده و آمریکا چه سود زیادی از این ماجرا برد.

زاکانی افزود: اوباما که قبل از ۸۸ کرنش می‌کند در باره اتفاقات سال ۸۸ انگیزه و جرات پیدا کرد و گفت به دنبال برخورد با ایران است.

وی گفت: ظریف در سال ۸۸ در پرس تی وی گفت آمریکا دارد در ایران کودتای مخملی را پیش می برد.

این فعال سیاسی گفت: در موقع این اتفاقات زد و بند مالی و دزدی های کلان برای سال های بعدش اتفاق می افتد . فسادهایی ایجاد می شود. کرسنت سال ۸۹ بسته شد. سراپا دروغ گفتید. بارها من در مجلس گفتم به داد کشور برسید.

وی در ادامه صحبت هایش از قرارداد پتروشیمی باختر و شرکت بازرگانی پتروشیمی نام برد و گفت: چرا دولت چشمش را روی این موضوعات بسته است؟ چشم‌مان را باز کنیم و جلوی قدرت و فساد نامشروع و بیگانه پرستی را بگیریم.

تاجزاده گفت: پاک ترین دولت‌ها ، دولت‌های آقایان خاتمی و موسوی بود. تنها دوره ای که همه نهادها در اختیارت اصولگراها بود از ۸۴تا ۹۲ بود، همه نهادها دست شما بود و تحریم ها هم در همین دوره بود.

وی در ادامه اظهارعقیده کرد: نظارت استصوابی همین کار را می‌کند بهترین افراد را رد صلاحیت می‌کنند و نمی گذارند افراد کار درست بر سر کار بیایند.

وی در ادامه خطاب به زاکانی گفت: چرا دروغ می گویید که تحریم از سال ۸۸ است اصلا این گونه نبود، از سال ۸۴ تحریم شروع شد هرچه گفتیم تحریم است گفتند کاغذ پاره است.شما می گویید مملکت آرام بود ، شما به هم زدید ، هر وقت در این مملکت آشوبی هم نبود انصار حزب الله کاری کرده است.

این فعال سیاسی گفت: گفتید ۸ماه کشور آشوب شده است ؟ مردم اعتراض داشتند، چه اشکالی داشت به مهندس موسوی تریبون می دادید .دستگیری گسترده صورت گرفت و مقابله هایی که صورت دادیم خب به جای این کار فرصت گفت‌وگو می دادید.دو بار به مهندس موسوی پیشنهاد داده شد یک بار آقای عسگر اولادی رفتند آقای موسوی گفتند که یک هیأت تشکیل دهید.

تاجزاده افزود: مهندس موسوی چنان پاک بود که مخالفین هم قبول داشتند و جرأت نداشتند بگویند دزد است و می دانید دورغ نمی‌گوید .

وی همچنین در اظهاراتش درباره اتفاقات سال ۸۸مددعی شد: یک کلام رهبری گفتند شکست احمدی نژاد شکست من است همه بسیج شدند که احمدی نژاد انتخاب شود.

وی در ادامه با انتقاد نسبت به دستگیری برخی فعالان سیاسی در پی اتفاقات سال ۸۸ اظهار کرد:چرا روزنامه دولتی باید فردای انتخابات تیتر بزند تاجزاده به همراه یازده نفر دستگیر شدند.

در ادامه این مناظره زاکانی در واکنش به گفته های تاجزاده گفت: گفتید رهبری گفتند شکست احمدی نژاد شکست من است دروغ واضح است ؛ نمی شود که این حرف را به رهبری نسبت داد. سندت را اعلام کن آقای تاجزاده.

وی در پاسخ به حمایت های تاجزاده از میر حسین موسوی نیز گفت: در کتاب فرمان براندازی ۱۸بیاینه موسوی آمده است . روز عاشورا ریختند شعائر دینی را زیر سوال بردند بعد ایشان به آن‌ها گفتند مردان خداجو . ایشان قائل بود که بحران آمده است؛ باختی چرا جر می زنید؟ خودتان هم قبول کردید باختید.

زاکانی ادامه داد: واقعا عجیب و غریب هستید ها.

تاجزاده در واکنش به او بلند می خندید.

زاکانی مجدد گفت: واقعا عجیب و غریب هستید .

وی در ادامه خطاب به فخرالسادات محتشمی پور همسر تاجزاده گفت : شما از اینکه گفتم لپ گلی ناراحت شدید؛ عذر خواهی لپ گلی را گفتم که این حرف را بزنم.

زاکانی با نقل مطالبی از کتاب دادگاه هشتاد و هشت موضوعاتی را درباب عقیده اصلاح طلبان به موضوع تقلب پیش از انتخابات سال ۸۸ مطرح کرد و گفت: ما هم با آقای موسوی دیدار داشتیم چهارشنبه ۲۷ خرداد.

هفت نفر بودیم جلالی کاتوزیان ابوترابی و … بودیم. موسوی هیچ استدلالی نداشت. فردایش با هاشمی صحبت کردم. می گفت صبح انتخابات که هنوز جواب نیامده خاتمی و موسوی آمدند گفتند انتخابات باید ابطال شود. کسی که قوانین را قبول ندارد به قول امام (ره)مفسد فی الارض است.

این فعال سیاسی گفت: موسوی را که بعد از انتخابات نگرفتند؛ ۲۵ بهمن ۸۹ محصور شد ؛ زمانی که سوریه سازی را داشتند انجام می‌دادند، نظام هوشمندی کرد. می خواستند ایران را تجزیه کنند، این رفتارهای موسوی درست است؟

وی اظهارکرد: دولت آقای خاتمی فاسدترین دولت بود. دولت روحانی البته رو سفیدش کرد. کرسنت و توتال را چه کسی بسته است. خیانت از این بالاتر که گاز را ۱/۳ قیمت امارات بفروشیم؟ آقای زنگنه بیا پاسخ گو باش. هر دولتی خوبی دارد ، بدی هم دارد، اما اگر از فساد می‌گویید دولت آقای خاتمی فاسد و دولت روحانی رویش را سفید کرده است.

تاجزاده سپس گفت: آیت الله هاشمی همین ملاقات را نقل کردند، که آقای رضایی آمد پیش من گفت ۸میلیون اضافه رای ریختند.

وی به زاکانی گفت: تا قبل از احمدی نژاد تحریم هایی که می شد برای امریکا بود و الزام آور برای جهان نبود در شورای امنیت نبود، زبانمان مو درآورد که نگذارید برویم آنجا. برای اینکه بفهمید؛ مثال می زنم که اسد فقط برای این ماند که نگذاشت پرونده اش به شورای امنیت برسد چون آمریکا پوستش را می‌کند.

این فعال سیاسی گفت: خود سردار جعفری می گوید عده ای از علما می گویند تقلب شده، نظرشان با شما متفاوت است. می خواهید سرکوبشان کنید؟ من گفتم کمیته حقیقت یاب مثل ۱۸ تیر باید باشد. اشتباهات همه گفته شود. یک طرفه که جواب نمی دهد. مثل مناظره برخورد نکنید که من می گویم با آقای حدادعادل مناظره کنم شما می‌گویید با نظری و خاتمی مناظره کنند .

زاکانی به تاجزاده گفت: صحبتی که از رهبری نقل کردی را ثابت کن .
تاجزاده پاسخ داد: در جلسات خصوصی گفتند؛ ما که مثل شما که شنود نداریم .
زاکانی گفت: ثابت کنید.
تاجزاده پاسخ داد: رهبری تکذیبیه بدهند.

زاکانی گفت: نمی شود که .

تاجزاده پاسخ داد: هر کسی که از من دروغ شنیده این حرف من را دروغ بداند و هرکسی که راست شنیده ، این را هم راست بداند.

زاکانی گفت: معلوم شد حرفت روی هوا است.

تاجزاده در بخش بعدی سخنرانی خود ، ابراز عقیده کرد: من تصورم این است که ما برای بعدها با توجه به مجموعه تجربیاتی که داریم به سمت اصلاحاتی باید برویم . چند مرحله ای.

وی در ادامه به بیان موارد این اصلاحات از نگاه خود پرداخت و با طرح تشکیل یک کمیته حقیقت یاب درباره اتفاقات سال ۸۸ گفت: من شخصا هرچه آن‌ها بگویند حتی اگر بگویند تاجزاده بیش ترین خطا را کرده ، قبول می کنم و به آن احترام می گذارم.

این فعال سیاسی با طرح پیشنهاد تجدید نظر اساسی در سیاست خارجی ابراز عقیده کرد: سیاست خارجی ما در راستای اهداف ما نبوده است. در این چهل ساله چندین کشور توانستند جهش اقتصادی داشته باشند؛ یکی از کارهایی که کردند سیاست تنش زدایی با دنیا بوده است. جهت دهی کوتاه مدت ما باید تحریم شکنی باشد مثل کاری که در برجام شده اگر به نتیجه رسیدیم الحمدالله؛ اگر نرسیدیم جامعه می پذیرد ما از مشکلات جامعه فرار نکردیم.

تاجزاده در بخش بعدی مناظره درباره اتفاقات سال ۸۸ اظهار کرد: چرا ملت میلیونی آمدند در خیابان ؟ زیرا فکر می‌کردند که رای شان دیده نشده، شاید به این دلیل که شاید فکر می کردند رای تهران کل ایران است.

وی ادامه داد :حالا در ۹ دی فرض کنید مردم آمدند در خیابان و گفتند پشیمان شدند، اما چرا سال ۹۲ آمدند و به نامزد این طرف رأی دادند. من به بازجویم هم گفتم با گذشته مشکلی ندارم احمدی نژاد رئیس جمهور ، اما این انتخابات به قدری تخلف داشت که باید باطل شود بحث من این بود که باید دمکراتیک برخورد می شد چرا روش سرکوب را پیش گرفتید؟ چرا ۸۸ نگذاشتید اگر می گذاشتند شاید تظاهرات نمی شد .

زاکانی در ادامه پاسخ داد: درباره این که اگر دولت ها فاسد هستند چرا با فساد برخورد نمی شود؟ که دولت ها فاسد نبودند، فاسد در دولت ها وجود داشت، فساد از دولت آقای هاشمی شروع شد.

شما در واگذاری ها این را مشاهده می‌کنید. در دوره آقای خاتمی ادامه پیدا کرد مثل توتال و غیره. در دولت اول آقای احمدی نژاد با این موضوع برخود شد اما در دولت دوم رها شد. در دولت آقای روحانی با این موضوع برخود نمی شد، در دفتر آقای رئیس جمهور هر دوشنبه یک نفر از انگلیس می آمد و جلسه می گذاشت.بحث من این است که باید با فساد برخورد شود من خودم جایی فساد ندیدم که پشتبانی از قدرت نداشته باشد.

در ادامه تاجزاده در پاسخ به پرسش خبرنگاری گفت: الان بعد از ده سال می خواهیم از این زخم کهنه بیاییم بیرون. چیزی که تا الان دنبالش بودند تسلیم شدن یک طرف بود؛ که تسلیم هم نخواهیم شد. یعنی چه یعنی یک کمیته مشترک ایجاد شود که این زخم کهنه را بر داریم و برای انتخابات قدم برداریم.

تاجزاده گفت: عکسی که در این مناظره از من الان نشان دادند، ماجرایش این است که من از زندان آزاد شدم و آقای فریدون به دیدنم آمدند.

وی در واکنش به پخش صدای محمدعلی ابطحی توسط زاکانی نیز گفت: آقای زاکانی بد است، چیزی که در شرایط زندان اعتراف کرده نه شرعی و نه انسانی اش درست نیست. اگر می خواهیم بیاییم در مناظره که باید از اعترافات رد شویم .

زاکانی در بخش پایانی این مناظره در پاسخ به سوالی درباره فساد در شهرداری و فساد در ستاد قالیباف که زمانی مسئولیت آن را بر عهده داشت گفت: من ستاد ائتلاف بودم که ستاد آقای قالیباف آقای توکلی بود و طبق ائتلاف بنا شد هرکسی که در نظر سنجی اول بود من به ستاد او بروم ؛از خود آقای قالیباف بپرسید حاضر است، با فساد نباید برخورد سیاسی کرد.

وی با بیان اینکه«من همیشه با فساد مبارزه کردم » گفت: فرقی هم نمی کند این دولت باشد و یا آن دولت باشد. سال ۸۸ چهل میلیون رأی دادند که ۲۳ میلیون را آقای احمدی ‌نژاد وحدود ۱۳ میلیون را آقای موسوی به دست آوردند، یک اقلیت بزرگ می شوند و می پرسند که رأی ما کو ؟ نظام هم باید پاسخ دهد .
زاکانی گفت: ۲۵ خرداد که آمدند در خیابان باید بگویند رای شأن چه شد.رهبر معظم انقلاب اسلامی از اول هم گفتند باید شفافیت باشد .رهبری گفتند که دنبال کنید آقای موسوی نپذیرفت و گفت باید بحران را بپذیرید کاری کردند که مردم از رای دادن به او پشیمان شدند .یک عده سر چهار راه خوش ریختند پایگاه بسیج را بگیرند ، آشوب گر هرجا باشد محکوم می شود.

پس از طرح دو پرسش از زاکانی و تاجزاده توسط چهار خبرنگار قرار شد سایر خبرنگاران سوالات خود را در مناظره سوم که قرار است اسفند ماه برگزار شود ، بپرسند.

زاکانی گفت: موضوع مناظره بعدی همین وقایع سال ۸۸ است؟
تاجزاده پاسخ داد: فرقی ندارد چه این موضوع چه موضوع فساد.

زاکانی گفت: مباحث مربوط به ۸۸ تمام نشده است و فساد هم یک دریا است.

تاجزاده پاسخ داد: مهم ادامه مناظره و گفت‌وگو است.

سالن مرکزی موزه شهدای هفتم تیر؛ زمینی که روزی شاهد ترور سیاستمداران ایرانی بود، امشب شاهد گفت و گوی میان دو سیاستمداری بود که کمتر از پنج سال پیش گفت و گو و مناظره میان آن دو نیز تصور نمی شد.
خبرنگاران منتظر جلسه سوم این مناظره،موزه را ترک کردند./ ایسنا

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »