مخالفت آیت‌الله خامنه‌ای با کودک همسری

زیتون– آیت‌الله علی خامنه‌ای٬ رهبر جمهوری اسلامی٬ پیشتر بارها مخالفتش را با کودک همسری عنوان کرده بود.

او در دیدار با برخی از زنان استان هرمزگان٬ تاکید کرد «تحمیل ازدواج زود‌هنگام به دختران در برخی از نقاط به دلیل مغایرت آن با اسلام، مورد نکوهش است.»

او در این دیدار ادامه داد: «واداشتن دختران کم سن و سال به ازدواج، حرکتی در جهت تضعیف زن و نادیده گرفتن حقوق اوست و قانون باید با آن مقابله کند و زنان نیز با آگاهی، هوشیاری و رشد و معرفت خود در مقابل این‌گونه تعدیات بایستند.»

دی ماه امسال طرح برخی از نمایندگان مجلس برای «ممنوعیت ازدواج دختران زیر ۱۳ سال» توسط کمیسیون قضایی رد شد.

به گفته طیبه سیاوشی، دلایل مخالفان «بیشتر مسائل فقهی و شرعی» اعلام شده و آنان این طرح را «کپی‌برداری از طرح‌های غربی» خوانده‌اند.

در چهارم مهرماه ۹۷ یک فوریت این طرح تصویب شده بود.

بر اساس این طرح، «حداقل سن ازدواج در دختر ۱۶ سال تمام شمسی و در پسر ۱۸ سال تمام شمسی است. عقد ازدواج بین سنین ۱۳ تا ۱۶ در دختران و ۱۶ تا ۱۸ در پسران منوط به اذن ولی و رعایت مصلحت و تشخیص دادگاه به شرط داشتن قابلیت صحت جسمی برای تزویج با نظر پزشک قانونی است».

اعضای فراکسیون زنان مجلس با تعدادی از مراجع تقلید شیعه دیدار و برای جلب نظر موافق آنان درباره این طرح تلاش کرده بودند. برخی از مراجع تقلید، از جمله ناصر مکارم شیرازی با این طرح موافقت کرده بودند.

با این حال یحیی کمالی‌پور عضو هیئت رئیسه کمیسیون حقوقی و قضایی، گفت که یکی از دلایل رد این طرح «مخالفت مراجع» بوده است.

حسن نوروزی، سخنگوی کمیسیون حقوقی و فضایی مجلس نیز اعلام کرد که این کمیسیون «به زودی طرح جامع‌تری» را تدوین می کند.

بر اساس آمارها سالانه حدود ۴۰ هزار دختر زیر ۱۵ سال در ایران ازدواج می‌کنند و بیش از هزار دختر زیر ۱۵ سال طلاق می‌گیرند.

در همین حال فرحناز مینایی‌پور، مدیر کل امور زنان و خانواده وزارت آموزش و پرورش، ۲۱ آذر خبر داده بود که ۴۲ دانش‌آموز در استان خراسان شمالی در دوره ابتدایی ازدواج کردند و به همین دلیل از ادامه تحصیل بازماندند.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

چهره‌ی مچاله‌شده از گریه و لابه‌ی بسیارِ او، بِرندی شده بود. بر بالای هر منبری که می‌رفت، در جمعِ هر جماعتی که می‌رفت؛ اشک‌اش دمِ مشکش بود. چشمِ جوانان مؤمن و انقلابی را خوب گرفته

ادامه »

سالها پیش که رهبر جمهوری اسلامی در بزنگاه انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ جنجال سند آموزشی ۲۰۳۰ را به‌پا کرد در مطلبی با عنوان «اصولگرایان

ادامه »

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی

ادامه »