میمنت حسینی چاوشی٬ جمعیت‌شناس٬ آزاد شد

زیتون– میمنت حسینی چاوشی استاد جمعیت‌شناسی که چند وقت پیش به اتهام «نفوذ» بازداشت شده بود، از زندان آزاد شد.

ایرنا خبر داد محمود بهزادی، وکیل دادگستری با اعلام این خبر گفت که روز یکشنبه به دادسرا مراجعه کرد و دادیار زندان اعلام کرد خانم چاوشی چند روز است که آزاد شده‌ است.

۱۱ آذرماه یک وکیل دادگستری با تأیید بازداشت این فرد به اتهام «نفوذ» می‌گوید تا جایی که خبر دارد این فرد تاکنون وکیل در اختیار نداشته است.

ششم آذرماه خبرگزاری فارس اعلام کرد «یکی از نهادهای امنیتی کشور با همکاری دستگاه قضایی تعدادی از عناصر نفوذی در حوزه کنترل جمعیت را بازداشت و احضار کرده است.»

در واکنش به این خبر، حسام‌الدین آشنا، مشاور رییس‌ جمهوری در توییتی نوشت: «اجازه بدهند افتخار امنیتی کردن جمعیت‌شناسی به دیگران برسد، برای شما همان حوزه محیط زیست فعلاً کافی است.»

در ادامه، روز گذشته روزنامه کیهان نیز با اعلام نام اختصاری میمنت حسینی چاوشی نوشت:« م.ح که یک جمعیت‌شناس دوتابعیتی است، توسط یاران گمنام امام زمان عجل الله تعالی فرجه‌الشریف در ادامه برخوردها با عناصر نفوذی دشمن، طی عملیاتی موفق، هنگام خروج از کشور دستگیر شده است.»

در این باره، محمود بهزادی، وکیل دادگستری در گفت‌وگو با ایرناپلاس می‌گوید: «بحثی که الان وجود دارد این است که افرادی که با این اتهام‌ها بازداشت می‌‌شوند بر اساس تبصره ماده ۴۸ قانون آیین دادرسی کیفری می‌توانند تنها از میان ۲۰ وکیلی که رئیس قوه قضاییه مشخص کرده‌اند دست به انتخاب وکیلی بزنند. بنابراین تا جایی من خبر دارم، میمنت حسینی چاوشی تاکنون از بین این افراد وکیلی انتخاب نکرده است.»

میمنت حسینی چاوشی جمعیت‌شناس ایرانی محقق در مؤسسه سیاست‌های عمومی دانشگاه ملی استرالیا است . در سال ۸۹ کتاب او با عنوان «تحولات باروری در ایران» (با همکاری پیتر مک دونالد و محمدجلال عباسی شوازی) به‌عنوان برنده جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران معرفی شد.

پیشتر نصرالله پژمان‌فر عضو فراکسیون فرهنگی مجلس و از نمایندگان اصولگرای مجلس٬ اتهام بازداشت شدگان حوزه جمعیت رو اعلام کرده بود.

این نماینده اصولگرای مجلس مدعی شد که فعالان حوزه جمعیت افرادی بودند که در «پنج‌ سال اخیر»، آمار جمعیتی ایران را «به شدت به صورت متمرکز تغییر دادند و با همکاری بعضی از افرادی که در بدنه دولت بودند توانستند آمارهای غلط را حتی به شخصیت‌های تراز اول نظام ارائه کنند.»

او که با باشگاه خبرنگاران گفت و گو می‌کرد٬ نه به منبع خود اشاره کرد و نه به «شخصیت‌های تراز اولی» که این «آمار غلط» برای آنان تهیه می‌شد.

پژمانفر همچنین مدعی شده که «شواهد و مستنداتی در خصوص ارتباط این افراد با شبکه‌های جاسوسی غربی» وجود دارد و «دستگاه‌های امنیتی در موقعیت مناسب آنها را منتشر خواهند کرد.»

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »