تماس های مشکوک با خانواده خدمه سانچی

زیتون– خانواده برخی از خدمه‌های کشتی سانچی٬ که معتقد هستند فرزندانشان از یک منطقه نظامی در شرق آسیا با آن‌ها تماس گرفته‌اند٬ امروز مقابل سفارت چین در ایران تجمع کردند.

نفت‌کش پانامایی «سانچی» که در اجاره ایران بود، روز ۱۶ دی‌ماه سال گذشته با یک کشتی باری چینی تصادف کرد و دچار حریق شد. این نفتکش، ۳۰ خدمه ایرانی و دو خدمه بنگلادشی داشته است. سانچی حامل ۱۳۶ هزار تُن نفت خام به مقصد کره جنوبی بود.

در همین رابطه پدر یکی از عرشه‌سواران سانچی٬ در گفت‌وگو با امتداد خبر از آن که ۱۲۷۰ تماس مشکوک، طی یک سال گذشته با خانواده خدمه کشتی برقرار شده است.

عبدالله عبداللهی، پدر سجاد عبداللهی، دانشجوی عرشه‌سوار کشتی سانچی، گفت: «پس از وقوع حادثه ما یک سال زجرآور را تحمل کردیم تا هر دستگاه متولی، بدون هیچ شائبه‌ای بتواند به بررسی علل حادثه پرداخته و نتیجه آن را به خانواده‌ها اعلام کند. اما پس از تحمل ماه‌ها اخبار متناقض و گزارش‌های غیرشفاف، طاقت‌مان سرآمده و به دنبال روشن شدن وضعیت جگرگوشه‌های‌مان هستیم. در این مدت نیز به همه نهادها از دفتر مقام رهبری گرفته تا ریاست جمهوری و وزارت امور خارجه و امثال آن نامه رسمی ارسال کردیم که دریغ از یک خط جواب تا این لحظه به دست ما نرسیده است.»

او همچنین تاکید کرد: «آقایان در گزارشات خود مکرر اعلام کرده‌اند که پیکر تمام خدمه و حاضرین در کشتی سوخته است، اما سوال این جا است که چرا ۲ پیکر از اعضای حاضر در کشتی سالم مانده و این تناقض به چه شکل باید روشن شود؟ اساسا، جمجمه یکی از مقاوم‌ترین اعضای بدن انسان است که در حرارت بالا نیز، پس از طی ۷۲ ساعت می‌توانیم فرض نابودی آن را در نظر بگیریم. در حالی که از ۳۰ نفر خدمه حاضر در کشتی، طبق گزارش آقایان، هیچ استخوان یا جمجمه‌ای به دست نیامده است.»

عیل‌رضا نوروزی امینی٬ رییس امور بیمه و دعاوی شرکت ملی نفتکش ایران٬ در واکنش به این خبر احتمال به گروگان گرفته شدن خدمه کشتی سانچی را رد کرد و گفت: «اولا هدف گروگانگیری چه چیزی میتواند باشد؟ دوم اینکه چرا بعد از گذشت یک سال از سانحه هیچ خبر و نشانه و علائمی از گروگانگیران وجود ندارد و هیچ درخواستی عنوان نشده است؟»

او ادامه داد: «سوم اینکه مطابق بررسی های دقیق اطلاعات جعبه سیاه سانچی، جعبه سیاه کشتی کریستال و حتی جعبه های سیاه کشتی های اطراف سانحه و جستجوی وسیع محل سانحه تا ابعاد وسیع هیچ نشانه ای از خروج خدمه کشتی وجود ندارد، پس چگونه ممکن است این خدمه به گروگان گرفته شده باشند؟ نکته چهارم این است که چرا اکثر خانواده ها که با موضوع شهادت عزیزانشان کنار آمده اند این ادعاها را مطرح نمی کنند و هیچ تماسی با آنها گرفته نمی شود و این موضوع فقط از سوی چند خانواده مطرح می شود؟»

علیرضا نوذری امینی در عین حال بررسی موضوعات گروگانگیری و ابعاد امنیتی و پلیسی این مساله را به ارائه نظرات کارشناسی مراجع ذی صلاح امنیتی و انتظامی موکول کرده و گفت: «طبیعی است که با این حجم از شایعاتی که در خصوص سانحه سانچی به وجود آمده بود، پرداختن به موضوعاتی از قبیل گروگانگیری نیز باید با لحاظ کردن مسائل و ابعاد فنی و کارشناسی و استناد به شواهد موجود سانحه بررسی شود و اظهار نظر در این خصوص با توجه به مستنداتی که از روزهای وقوع سانحه و ۸ روز سوختن کشتی در دمای ۹۰۰ درجه ای وجود دارد، انجام پذیرد.»

او در خصوص برگزاری جلسات کارشناسی و توجیهی برای خانواده های سانچی هم اضافه کرد: «ما از روزهای اول سانحه تا کنون مرتبا جلسات کارشناسی و اطلاع رسانی در زمینه پاسخ به سوالات خانواده ها را در دستور کار داشته و داریم. اکثر خانوادها با توجه به توضیحات موجود و ارائه نتایج به دست آمده از تحقیقات، در این زمینه قانع شدند و فقط چند خانواده حاضر به پذیرش شهادت عزیزانشان نشدند.»

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »