دادگاه فعالان محیط زیستی برگزار شد

زیتون– دادگاه هشت فعال محیط زیست امروز امروز (چهارشنبه) برگزار شد.

خبرگزاری میزان٬ وابسته به قوه قضاییه ساعتی پیش از برگزاری جلسه دادگاه فعالان محیط زیست به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی خبر داد.

در این خبر به نام و مشخصات متهمان اشاره‌ای نکرده و فقط نوشته است که «هشت متهم جاسوسی از مراکز نظامی» در دادگاه حضور یافته‌اند.

گزارش میزان حاکی از آن است که در این جلسه «غیرعلنی» بخشی از کیفرخواست متهمان قرائت شده است.

اواخر هفته گذشته دادستان تهران گفته بود که دادگاه این متهمان «به‌زودی» برگزار می‌شود.

هشت فعال محیط زیست به نام‌های سام رجبی، امیرحسین خالقی، هومن جوکار، سپیده کاشانی، نیلوفر بیانی، طاهر قدیریان، عبدالرضا کوهپایه و مراد طاهباز پس از بیش از یک سال «بازداشت موقت» توسط سازمان اطلاعات سپاه پاسداران به دادگاه رفته‌اند.

آذرماه امسال محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور، ضمن تکرار «اتهامات» فعالان محیط زیست آنان را «عوامل نفوذ» خواند و گفت: «مدارک نفوذ آنان به صورت کامل موجود است.»

برخی از این فعالان محیط زیستی با اتهام جدید «افساد فی‌الارض» روبه‌رو شده‌اند.

محمدجعفر منتظری تاکید کرد: «چند سال است که آمریکا و اسرائیل از طریق عوامل خود در محیط زیست در مکان‌های حساس و حیاتی کشور نفوذ پیدا کرده و دوربین‌های خود را به کار گذاشته تا به‌ عنوان‌ مثال از فلان حیوان مراقبت داشته باشند.»

هشت تن از فعالان محیط زیست و کارشناسان حیات وحش ایران در بهمن سال گذشته بازداشت و به «جاسوسی» متهم شدند؛ اما وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی بارها ضمن تأکید بر این که این وزارتخانه خود «تنها مرجع تشخیص جاسوسی است» گفته است بازداشت‌شدگان جاسوس نیستند.

با این حال دادستان کل ایران، در اظهارات اخیراش، فعالان بازداشت‌شده را «عوامل نفوذ در محیط زیست» خواند و گفت: «مدارک نفوذ آنان به صورت کامل موجود است.»

در طول بیش از یک سالی که از بازداشت فعالان محیط زیست در ایران می‌گذرد، با وجود درخواست‌های داخلی و خارجی، قوه قضائیه جمهوری اسلامی به مدرک یا نشانه‌ای خاص اشاره نکرده و تنها بر «نفوذ از طریق محیط زیست» یا عناوین مبهم دیگر تأکید کرده است.

دادستان کل کشور در اظهارات تازه خود گفت: «تهاجم دشمن که بسیاری از جزئیات آن برای مردم گفته نمی‌شود و نباید هم گفت» شامل «جنگ اقتصادی»، «جنگ نرم» و «جنگ نفوذ» است.

این مقام قضایی همچنین از «حمایت‌هایی که از نفوذی‌ها شد» ابراز تأسف کرد.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »