احتمال نفوذ در تاسیسات موشکی ایران

استاکس‌نت از نوعی دیگر

زیتون ـ نیلوفر سعیدی: «امیرعلی حاجی زاده»، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران امروز اعلام کرد که «در مقطعی آمریکا و رژیم صهیونیستی با خرابکاری در برخی از قطعات نظامی ایران به دنبال ضربه بودند که جمهوری اسلامی با هوشیاری از آن تهدید به عنوان فرصت استفاده کرد.»

حاجی‌زاده در بخش دیگری از سخنان خود مدعی شده که ایران توانسته با نفوذ به هواپیماهای جاسوسی آمریکا اطلاعات دست اول درباره داعش و امکانات آنها به دست آورد.

این سخنان فرمانده سپاه اما در ادامه اظهارنظر محمدجواد ظریف در طی روزهای اخیر و گزارش روزنامه نیویورک تایمز در این باره است.

پیش از این نیویورک تایمز به نقل از مقامات واشنگتن اعلام کرده بود که آمریکا با دخالت پنهانی در برخی معاملات فوق سری کاری کرده که قطعات الکترونیک آلوده و تقلبی به ایران فرستاده شود و با نصب این قطعات٬ بخشی از تاسیسات موشکی ایران٬ دچار آسیب جدی شود.

 

Risultati immagini per ‫تاسیسات موشکی ایران‬‎

با انتشار این خبر، خبرنگاران بی.بی.سی و یورونیوز در حاشیه نشست امنیتی مونیخ در این مورد از محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران سوال کرده و صحت و سقم مساله را جویا شدند. ظریف خبر را تکذیب نکرد و در ادامه هم در مورد تلاش ناکام ایران برای پرتاب ماهواره گفت: «این مسئله ممکن است به همان کارزار خرابکارانه آمریکایی مرتبط باشد که نیویورک تایمز از وجود آن خبر داده بود. ما هنوز نمی‌دانیم. باید این مسئله را به دقت بررسی کنیم.» به دنبال این مصاحبه‌ی ظریف بود که فرمانده نیروی هوافضای سپاه احتمال خرابکاری را تکذیب کرد.

اهمیت گزارش نیویورک تایمز آمریکا و پاسخ ظریف٬ در این نکته است که اولا بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسراییل ادعا کرد که تلاش برای پرتاب ماهواره فقط یک پوشش دروغین است و ایران به دنبال آزمایش توان پرتاب کلاهک اتمی است . دوم این که شکست ایران در پرتاب ماهواره پیام امیرکبیر و ناتوانی در قراردادن این ماهواره درمدار مریخ٬ در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی مورد توجه کاربران قرار گرفت و موجب انتقادات گسترده ای علیه وزارت ارتباطات شد.

Risultati immagini per ‫شکست ایران در پرتاب ماهواره پیام امیرکبیر‬‎

ماهواره پیام امیرکبیر ایران در مدار قرار نگرفت

در توضیحات حاجی‌زاده نکته‌ی مهمی وجود دارد که به نظر می‌رسد بر اصل ادعای واشنگتن یعنی صدور قطعات تقلبی و دستکاری شده به مراکز صنایع موشکی ایران، صحه می‌گذارد. معنای دقیق این حرف این است که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی٬ هنوز هم در تولید قطعات الکترونیکی و بخش های هدایت‌گر صنایع موشکی به خودکفایی نرسیده و در شرایطی که ایران با بحران اقتصادی بزرگی روبرو شده٬ فرماندهان سپاه همچنان برای خرید قطعات موشکی٬ دست به معاملات سری پنهانی می‌زنند و برخی قطعات را از دلال‌های بین‌المللی خریداری می کنند.

در سالیان اخیر٬ تلاش برای ارتقای توان موشکی ایران همواره از مهم‌ترین اهداف سپاه پاسداران بوده است. گفته می شود که ایران٬ صنایع موشکی خود را وامدار کره‌ی شمالی و چین است و حسن طهرانی مقدم که در جریان یک آزمایش٬ جان خود را بر سر مهندسی معکوس تولید موشک گذاشت٬ به وابستگی دفاعی ایران در صنایع موشکی پایان داده است.

Risultati immagini per ‫حسن طهرانی مقدم‬‎

حسن تهرانی مقدم

علاوه بر اهمیت خرید قطعات آلوده و دستکاری شده در موشک‌های سپاه٬ این مساله نیز مهم است که هنوز در تاسیسات موشکی و ماهواره‌ای ایران٬ حفره‌های امنیتی و اطلاعاتی قابل توجهی وجود دارد. حفره‌هایی که این سوال را به ذهن متبادر می کند که آیا ماجرای استاکس‌نت دیگری در راه است؟ در ماجرای استاکس نت٬ آمریکا و اسراییل توانستند با تولید یک ویروس و بدافزار رایانه‌ای و تزریق آن به قلب رایانه‌های مرکزی نیروگاه هسته ای نظنز ایران٬ به بخش قابل توجهی از مرکز کنترل نیروگاه٬ آسیب وارد کنند.

چالش‌های پیش‌روی موشک‌های جمهوری اسلامی

تلاش ایران برای ارتقای قدرت موشکی و ایجاد شهرهای زیرزمینی موشکی سپاه٬ موضوعی است که به نظر می‌رسد اذهان مقامات سیاسی و امنیتی آمریکا٬ اروپا و اسراییل را به خود مشغول کرده است. بارها بسیاری از مقامات آمریکا و اسراییل اعلام کرده‌اند که ایران٬ بخشی از دستاوردهای صنایع موشکی خود را در اختیار حزب الله لبنان و حوثی‌های یمن گذاشته و به این ترتیب٬ قدرت موشکی ایران را به عنوان عاملی برای برهم زدن امنیت منطقه و جهان قلمداد کرده‌اند.

Risultati immagini per ‫نیکی هیلی٬ با به نمایش گذاشتن بقایای موشک‌های‬‎به دنبال آن که عربستان سعودی و نیکی هیلی٬ با به نمایش گذاشتن بقایای موشک‌های شلیک شده از سوی حوثی‌های یمن٬ ایران را متهم کردند٬  محمد علی الحوثی، رئیس کمیته انقلابی یمن ادعاهای مزبور مبنی بر صادرات موشک‌های ایرانی به یمن را بی اساس توصیف کرد. اما عربستان سعودی اقناع نشد وترکی المالکی، سخنگوی ائتلاف نظامی اعراب به رهبری عربستان سعودی گفت: «ما حق پاسخگویی در قبال ایران در زمان و مکان مناسب را برای خود محفوظ می‌دانیم.»

همچنین بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسراییل نیز بارها حزب الله لبنان را به استفاده  از موشک‌های ایرانی متهم کرد. اما سفارت ایران در لبنان٬ این خبر را نیز تکذیب کرد.

قدرت موشکی ایران٬ علاوه بر ارتباط دادن آن با لبنان و یمن٬ در ماجرای برجام٬ خروج دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا از این توافق و همچنین بیان انتقادات اتحادیه‌ی اروپا علیه ایران٬ همواره مورد توجه قرار گرفته است.

بارها سیاست‌مدارانی نظیر آنگلا مرکل صدراعظم آلمان٬ امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه و فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه‌ی اروپا٬ اعلام کرده اند که آنها نیز همچون آمریکا از آزمایش‌های موشکی ایران نگران هستند.

در بُعد دیگر نیز موشک‌های سپاه در معادلات سیاسی داخلی جمهوری اسلامی  از لحاظ اثرگذاری سیاسی و تبلیغاتی٬ دقیقا در نقطه مقابل تلاش دولت روحانی برای بازگرداندن ایران به صحنه ی بین‌الملل قرار دارد. روحانی چند بار به شکلی محافظه‌کارانه اعلام کرده که نمایش شهرهای موشکی زیرزمینی سپاه٬ به عاملی برای اعمال فشار بین‌المللی به ایران تبدیل شده است. علی مطهری، نایب رییس مجلس نیز در چند مصاحبه بر این موضوع تاکید کرده و قدرت‌نمایی موشکی را برخلاف مصالح ایران قلمداد کرده است. اما در نظام سیاسی ایران٬ پافشاری بر حفظ و ارتقای قدرت موشکی برای جریان راست اصولگرا به یک مبنای مهم تبدیل شده است. حال باید دید آیا قدرت موشکی ایران در برابر چالش‌های نفوذ اطلاعاتی از راه دور٬ مصون می‌ماند.

 

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

یک پاسخ

  1. با این موشکهایی تولید میشود ،اگر روزی نظام مقدس به کلاهک اتمی هم دست یابد بعید است از آن استفاده کند ، چون ممکن است موشک حامل کلاهک در خیابان پاستور فرود آید !

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

احتمال نفوذ در تاسیسات موشکی ایران

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »