آقای ظریف! لطفا افتخار نکنید

ابراهیم نبوی

جناب آقای ظریف!
فرموده‌اید: «ما به مقاومت مردم سوریه، عراق، فلسطین و لبنان افتخار می‌کنیم.». جمله شما حاوی تناقض‌های بسیار و به دور از حقیقت است. لطفا با خودتان فکر کنید و به این موارد پاسخ دهید. البته من انتظار پاسخ از شما نداریم؛ این التراب و رب الارباب، ولی خودتان با حقیقت روبرو بنشینید و پاسخ بدهید.

سوریه: یک جنبش اجتماعی علیه استبداد خانواده اسد از بیست سال قبل شروع شده و ده سال قبل شدت گرفت. مردم سوریه به حکومت این کشور اعتراض کردند. رژیم سوریه جمعیتی حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار نفر را کشت تا بشار اسد باقی بماند. جمهوری اسلامی هم به او کمک کرد تا به‌قول خودتان و رهبران نظامی و سیاسی کشور، مرز درگیری با اسرائیل هزار کیلومتر دورتر از ایران باشد و به جای ما مردم سوریه گوشت دم توپ اسرائیل باشند. بعد از کشته شدن ۳۰۰ هزار نفر و مهاجرت میلیون‌ها نفر از سوریه، چنان ویرانه‌ای در این کشور به وجود آمد که داعش و بسیاری از نیروهای اولترا ارتجاعی منطقه به سوریه حمله کردند و بخشی از آن را تصرف کردند. ایران به کمک روسیه باعث شد بقای بشار اسد تامین شود و داعش از سوریه تا حدی بیرون برود. برنده این بازی حکومت ایران و پوتین و بشار اسد و حکومت ترکیه بود و بازنده آن مردم سوریه و ایران و عراق که در سوریه کشته شدند. شما به کدام مقاومت در سوریه افتخار می‌کنید؟ براساس همه آمارها و برآورد سازمان ملل بین ۲۲۰ هزار نفر (برآورد سازمان ملل) تا ۳۱۰ هزار نفر (برآورد دیده‌بان حقوق بشر) کشته شدند. حدود ۷ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر خانه خود را از دست داده‌اند. از این تعداد ۱٫۷ میلیون نفر به ترکیه، ۱٫۲ میلیون نفر به لبنان، ۶۲۵ هزار نفر به اردن و ۲۴۵ هزار نفر به عراق پناهنده شده‌اند. طبق تخمین سازمان دیده بان حقوق بشر از اولین جنگ داخلی تا ژوئن ۲۰۱۸ بیش از ۶۵۰ هزار نفر جان خود را از دست داده اند. این مقاومت برای چه چیزی صورت گرفت؟ آیا اسرائیل از این مقاومت ضربه خورد؟ آیا آمریکا از این رویداد آسیب دید؟ آیا ایران از این اتفاق قدرتمند شد؟ جز اینکه هشت میلیون نفر مردم سوریه ضربه خوردند تا یک حکومت سکولار استبدادی باقی بماند. حکومتی که شما بخش سکولاریسم آن را قبول ندارید و فقط استبداد را در آن حفظ کردید؟ چه افتخاری دارد ضربه خوردن هشت میلیون انسان برای حفظ یک حکومت وحشی که مردم خودش را قتل عام می‌کند؟ کسی که زخمی شد مردم سوریه و مردم ایران و بدبخت‌تر از همه کارگران جنگی افغانی و ایرانی بودند که با انگیزه دریافت درآمد به جنگ نیابتی رفتند؟ ممکن است بشار اسد افتخار کند که من حکومت سکولار را به جای حکومت دینی داعش حفظ کردم و هشت میلیون تلفات ارزش داشت. ولی شما به چه افتخار می‌کنید؟ آیا مردم ایران می‌توانند مثل مردم دمشق از نظر آزادی‌های اجتماعی ناشی از حکومت غیردینی رفتار کنند؟

عراق: عراق پانزده سال قبل مورد حمله آمریکا قرار گرفت. ایران در جریان حمله آمریکا هم به عراق و هم به افغانستان با آمریکا همکاری نظامی کرد. نتیجه این بود که هم دشمن ایران در عراق و هم دشمن ایران در افغانستان از میان رفتند و دو حکومت طرفدار ایران در این دو کشور سر کار آمدند. از نظر سیاسی کار ایران تصادفا در آن زمان به نفع منافع ملی خودش بود و اتفاقا کار آمریکا در نهایت به زیان خودش بود. ولی مقاومت مردم عراق برای ما چه افتخاری دارد؟ ما به کدام مقاومت عراق افتخار می‌کنیم؟ به مقاومت در برابر آمریکا؟ به مقاومت در برابر داعش؟ به مقاومت در برابر عربستان سعودی؟ کدام یک؟ ما که خودمان در حمله به عراق با آمریکا همکاری کردیم و بیش از همه از این حمله سود بردیم، چطور می‌توانیم به مقاومت مردم عراق در مقابل آمریکا افتخار کنیم؟ به مقاومت عراق علیه اسرائیل افتخار می‌کنیم؟ خودتان می‌دانید که اسرائیل در نابودی عراق کاملا سود برده است. دست کم در کردستان عراق شریک اصلی کردستان است. یا به مقاومت عراق در مقابل داعش افتخار می‌کنیم؟ داعش حاصل حمله آمریکا به عراق بود. و زمانی داعش قدرت گرفت که آمریکا به جای کمک به مردم عراق صحنه را خالی کرد و باعث شد داعش قدرت بگیرد. ما مطمئنا در شکل گیری داعش نقش نداشتیم، اما داعش حاصل حمله آمریکا به عراق بود. ما حق نداریم به مقاومت مردم عراق علیه داعش افتخار کنیم. حدود سه میلیون نفر از مردم عراق مدت‌ها در چنگال داعش اسیر بودند، هزاران نفر سربریده شدند. هزاران زن مورد تجاوز و بردگی قرار گرفتند، چرا که آمریکا به عراق حمله کرد و زمانی که باید پای مردم عراق می‌ایستاد نایستاد. بعد از همه این جنایات سردار سلیمانی هر هفته به عراق می‌رفت و عکس حضورش در جبهه های نبرد را منتشر می‌کرد. البته که کوتاهی آمریکا در این مورد نقش اصلی را داشت، اما این همه تلفات و نابودی بخش عظیمی از میراث فرهنگی و تاریخی عراق جای افتخار ندارد.

فلسطین: استاد عزیز! شما به کدام مقاومت فلسطین افتخار می‌کنید؟ مقاومت در مقابل چی؟ کی؟ کجا؟ فلسطین که الآن مدت‌هاست در کنار اسرائیل و عربستان سعودی علیه ایران متحد شده است. شما به مقاومت فلسطین افتخار می‌کنید؟ سال‌ها بود که اسرائیل با اعراب و فلسطین جنگ داشت. ایران در زمان پهلوی هم با اسرائیل رابطه داشت هم از فلسطین حمایت می‌کرد. پس از انقلاب ایران و دولت حماس، حمایت ایران از گروه واپس‌مانده و شبه فاشیست حماس موجب شد مردم غزه و لبنان هم از ترس حماس طرفدار اسرائیل بشوند. سالهاست چیزی به اسم  این مقاومت فلسطین  مد نظر شما جز در شب شعرهای  بیت رهبری وجود ندارد. فلسطین بطور کلی با عربستان رابطه حسنه دارد و از دست ایران به اسرائیل ممکن است پناه ببرد، شما به چه مقاومتی افتخار می‌کنید؟ ایران در سالهای اخیر کدام کمک را به فلسطین کرده؟ به چی افتخار می‌کنید؟

لبنان: در مورد لبنان هیچ توضیحی لازم نیست. این کشور جز اینکه با حضور ایران مردمش عذاب بیشتری می‌کشند هیچ فایده ای از ایران نمی‌برد. حتی حسن نصرالله هم حاضر نیست سیستمی مثل ایران در لبنان حضور داشته باشد. لبنان چند بار گوشت دم توپ ایران در مقابل اسرائیل شده و بخاطر ایران بارها عذاب دیده. لطفا به این افتخار کردن ادامه ندهید. افتخاراتی که جز به قیمت نابودی اقتصاد ایران، قدرت گرفتن نظامیان در اقتصاد کشور و افزایش فقر و بیکاری و گرسنگی و خطر جنگ منجر شود هیچ فایده ای ندارد.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

7 پاسخ

  1. بدبختی ما این است که فکر می‌کنیم کسی که زبان انگلیسی را خیلی خوب بلد است و مثل بلبل در مجامع بین‌المللی و دیدارها به انگلیسی صحبت می‌کند پس این آدم خیلی توانمند و دانشمند و خردمند است!!!!
    ظریف هیچ توانمندی ندارد جز تسلط بر زبان انگلیسی
    از حرفهایش می‌شود فهمید که پادویی بیش نیست

  2. ظریف هیچ چیزی نگفته که خاتمی نگفته باشد یا رفسنجانی بلغور نکرده باشد یا آن دیگری و آن دیگری. آقا جان اگر از فرصتی استفاده میکنی لااقل سر کلام را برگردان به ریشه. ظریف هیچ عددی نیست. او طوطی زباندان سیستمی است ناکارآمد، هذیانی و متعصب. ارزش اشاره ای هم ندارد. از جمهوری فساد اسلامی انتظار چه داری؟

  3. با سلام و عرض ارادت. این حاج آقا ظریف ختم کل است. این امیر کبیر ایران اسلامی ، آرش کمان گیر و غیرو مردی است هزار چهره که میتواند هم زمان در یک بازی فوتبال برای هر ۲ تیم بازی کند. مسٔله فلسطین خیلی‌ ساده است. قرار نیست ما کمکی به فلسطین بکنیم. برنامه این است که به نام فلسطین میلیارد‌ها دلار پول بی‌زبان ملت را بالا کشیده و در حساب‌های شخصی سران در کانادا، اورپا. و امریکا انبار کنیم. حالا بفرماید که آیا چنین هدف مقدسی قابل افتخار نیست؟

  4. درود بر آقای ابراهیم نبوی! با نقطه نظرات شما در پاسخ به سخنان بی پایه ظعیف، ببخشید ظریف، موافقم. البته باز هم باید درنظر داشته باشیم که وقتی وی می گوید “ما به ….. افتخار می کنیم”، به قول علی کریمی عزیز، باید ببینیم منظورش کدام “ما”است، “ما”ی آن ها یا “ما” ی ما؟!

  5. هر کس شادست به حزبش
    هم چسبانست به کسبش
    چون مخلوقست از علق
    نتوان ماند بی چسبش
    انسان بوده کارش جنگ
    نهیی منما از حربش
    نتواند بود بی طرف
    چونکه باشد تک قلبش
    بسکه عدوست بی شرف
    حیله بایست بر حسبش

  6. ظریف از حزب الهی های دهه ۶۰ است (آقای نبوی ببخشند)، از موقعیت سؤاستفاده کرد و کارش بالا کشید. این جوری نبود او نفهمد که آخوندی چون بهشتی که دانش و سابقه کار حقوقی هم نداشت، نمی بایست به بالاترین مقام قضایی کشور گماشته میشد، در حالی که همزمان دبیرکل حزب جمهوری اسلامی، یعنی یکی از طرفهای اصلی درگیری قدرت در کشور هم بود. این جور نبود او نفهمد که دسته های چماقدار و «ژ ۳» به دست حزب الهی کی بودند و از کجا پشتیبانی و فرماندهی میشدند. این طور نبود که او نداند سران حزب الهی چون بهشتی و رفسنجانی و خامنه ای و بالاتر از آنها خمینی چه جنایت پیشگان و خیانتکارانی بودند. و … ! او می فهمید و می فهمد که ساختار حکومت بحرانساز و فسادزا است. ولی خود را به آن راه زد و سؤاستفاده ها کرد.
    وی امروزه همچنان به خط خیانت و جنایت چسبیده و بهره میبرد. ولی مانند همه کسانی که با فزونی قدرت و ثروت عقلشان را از دست میدهند، نمی بیند که کشور با سرعت به سوی پرتگاه برده میشود. برای خوشانید آقایش، دروغها میگوید و ادعاهای بی پایه میکند. آقای تریاکی اش هم مست قدرت و ثروت به غارت رفته مردم است.
    ظریف بی شرمانه به رفتارهایی افتخار میکند که مایه ننگ است. او از عاملان امتیازدهی به روسیه و چین و دیگر سران کشورهای بزرگ و کوچک است. امروز در صفحه اول یکی از روزنامه ها تیتر زده بودند که اتومبیل لادای روسی به خیابان های ایران برمیگردند !
    در حالی که مردم ایران در تنگدستی و بحرانهای رو به افزایش حکومت ساخته بسر میبرند، سرمایه هایشان برای شعارهای ضدامریکایی و ضداسرائیلی و شعارهای بی معنای فلسطین فلسطین هدر میرود و برای نگهداشت حکومت بعثی سوریه (عضو کنفرانس ضدایرانی ۲ +۶ خلیج فارس) و حزب اله لبنان و حاکمان غزه و ساخت و ساز در عراق و توسعه حوزه های آخوندپروری برای داخل و خارج میشود ! کار به جایی کشیده که دلار و طلا را بار تریلی میکنند و به جنوب لبنان می فرستند !
    این روزها مردم میپرسند سران ژاپن و آلمان پس از جنگ دوم و سران ویتنام با آن همه فداکاری، در پی گفتگوی سازنده و خردمندانه با امریکایی ها از همکاریهای فنی و اقتصادی آنها بهره مند شده اند و تا این اندازه سربلند زندگی میکنند، ولی رهبر حکومت اسلامی چرا این همه بر ستیز پرخسارت و بی فایده با امریکا واسرائیل اصرار دارد و سرمایه های ایران را برضد ایرانیان هزینه میکند؟!
    واقعیت این است که اینها برای حفظ حکومت ننگینشان در خارج نیاز به دشمن و بحران دارند و در درون میخواهند مردم تنگدست، غرق در انواع مصیبت ها و سرکوفته باشند.
    بدبختانی در سپاه و گارد ویژه سرکوب در نیروی انتظامی، اطلاعات، بسیج و بهره برداران حکومتی هم آلت و ابزار این جنایت پیشگان و خیانتکاران شده اند.

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »