در خواست وزارت امور خارجه از مجلس و مجمع تشخیص مصلحت نظام

زیتون– محمدجواد ظریف٬ وزیر خارجه٬ گفت: «دوستان نگاه کنند و درباره FATF بر اساس واقعیات تصمیم بگیرند.»

محمد جواد ظریف در جمع خبرنگاران در پاسخ به ایسنا درباره نظر وزارت خارجه و دولت درباره مهلت دوباره FATF به ایران٬ گفت: «دوستان نگاه کنند و بر اساس واقعیات تصمیم بگیرند، تا حالا می‌گفتند اتفاقی نمی‌افتد حالا دارند شرایط را می‌بینند. در عین حال هر تصمیمی هم بگیرند ما تبعیت می‌کنیم، اما بدانند (تصمیمات‌شان) چه آثاری دارد.»

او در پاسخ به اینکه به نظر FATF تهدید کرده مهلت آخر است که به ایران داده شده؟ گفت: «تهدید یا هرچی. دو سالی که ما توافق کرده بودیم تمام شده است. الان هم آنها یک چیزی گفتند، ما به حرف آنها کاری نداریم، ما به ارتباطات کشور خودمان کار داریم.»

گروه ویژه اقدام مالی، اف‌ای‌تی‌ِاف، روز جمعه ۳ اسفند در پایان نشست یک‌هفته‌ای خود در پاریس برای چهارمین بار به ایران مهلت داد و اعلام کرد تعلیق ایران از لیست سیاه این گروه تا ماه ژوئن، چهار ماه دیگر، تمدید می‌شود.

به گزارش رویترز، اف‌ای‌تی‌اف در پایان نشست خود با تأکید بر این که «هنوز مواردی هست که تکمیل نشده» گفت: «انتظار دارد که ایران به‌سرعت در مسیر اصلاحات [اقتصادی] گام بردارد.».

در بیانیه پایانی نشست اف‌ای‌تی‌اف آمده است: «اگر ایران تا ژوئن ۲۰۱۹ با وضع قوانینی به تصویب باقی‌مانده استانداردهای این گروه اقدام نکند، در آن صورت اف‌ای‌تی‌اف درخواست افزایش بازرسی‌های نظارتی از نهادهای مالی مستقر در ایران و بخش‌ها و سازمان‌های تابعه را خواهد کرد.»

در بخشی دیگر از این بیانیه آمده است تا زمانی که قوانین لازم برای رعایت استانداردهای این گروه در ایران تصویب نشود، نگرانی از «خطر تأمین مالی تروریسم با منشأ ایران و خطری که این موضوع متوجه سیستم مالی بین‌المللی می‌کند» باقی می‌ماند.‎

اف‌ای‌تی‌اف وظیفه دیدبانی بر شفافیت مالی در نقل و انتقال‌های بانکی بین‌المللی و جلوگیری از پولشویی و تأمین مالی تروریسم را در جهان بر عهده دارد و در سال‌های اخیر نام ایران و کره شمالی را در فهرست سیاه خود قرار داده بود.

با این حال این نهاد بین‌المللی پیش از این چند بار نام ایران را از این فرصت موقتا خارج کرد و با تعیین مهلت‌ به تهران فرصت داد که با تصویب قوانین لازم استانداردهای اف‌ای‌تی‌اف را رعایت کند.

آخرین مهلت این گروه در فوریه، ماه جاری میلادی، به پایان رسید اما تکلیف دو لایحه از چهار لایحه‌ای که دولت حسن روحانی برای اجرای استانداردهای اف‌ای‌تی‌اف ارائه کرده با چالش روبه‌رو شده است.

از چهار لایحه‌ای که دولت روحانی ارائه کرده دو لایحه در مجلس و شورای نگهبان تصویب شده، اما دو لایحه دیگر موسوم به «پالرمو» و «سی‌اف‌تی» با این که در مجلس به تصویب رسیده، به دلیل مخالفت شورای نگهبان، در انتظار تصمیم‌گیری در مجمع تشخیص مصلحت نظام هستند.

مهرداد لاهوتی٬ سخنگوی فراکسیون مستقلین مجلس گفت: «سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه در نشست این فراکسیون گفته است برای عبور از تحریم ها و فشارهای موجود بهتر است FATF تصویب شود.»

 

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

یک پاسخ

  1. در وانفسای فعلی ولی امر مسلمانان برای تامین هزینه های رهبری جهان اسلام به سهم امام درآمد حاصل از قاچاق برادران قاچاقچی نیاز مبرم دارد ، آقای ظریف ممر دیگری پیشنهاد کند !

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ رویکرد بینامرزی، میان گفتمان‌های مختلف و متضاد ایرانی، نوعی سازش و

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در بازار ارز، قیمت‌ها در

ادامه »

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری

ادامه »