واکنش‌های بین المللی به تروریستی خوانده شدن سپاه پاسداران از سوی آمریکا

زیتون– یک روز پس از قرار گرفتن سپاه پاسداران ایران در فهرست گروه‌های تروریستی آمریکا، حسن روحانی با همتای فرانسوی خود گفت‌وگو کرد. در این تماس تلفنی مکرون خواستار پرهیز ایران از تشدید تنش در منطقه شده است.

در این گفت‌وگو حسن روحانی اقدام آمریکا مبنی بر قرار دادن کلیت سپاه پاسداران در فهرست «سازمان‌های تروریستی» را «حرکتی بسیار تحریک‌آمیز، خطرناک و بی‌سابقه در روابط بین‌الملل» خواند.رییس جمهوری تاکید کرد که «به اعتراف صریح» نخست‌وزیر اسرائیل، «این حرکت آمریکا به درخواست تل‌آویو انجام گرفته است.»

او همچنین با تاکید بر اینکه ایران «هنوز شاهد اقدام عملی قابل توجهی از طرف مقابل» درباره برجام نبوده است، خواستار «تسریع در فعالیت اجرایی و موثر سازوکار مالی اروپا در چارچوب تعهدات قید شده برجام شد.»

روحانی تاکید کرد که «اراده دولت ایران حفظ امنیت منطقه و جلوگیری از افزایش تنش‌هاست.»

مکرون در این تماس تلفنی اعلام کرده که فرانسه و دیگر کشورهای اروپایی «به طور جدی تعهدات خود را برای اجرای تمام مفاد برجام دنبال می‌کنند.»

مکرون گفته است: «فرانسه با دقت تحولات منطقه را دنبال می‌کند و تمام سعی و تلاش خود را بکار می‌گیرد تا منافع ایران از توافق برجام حفظ و تامین شود و سازوکار مالی تدوین شده، نشان‌دهنده اراده اروپا برای حفظ برجام است.»

در گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری اشاره‌ای به این نشده که امانوئل مکرون چه واکنشی نسبت به قرارگرفتن سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی وزارت خارجه آمریکا نشان داده است.

دونالد ترامپ، رییس‌ جمهوری آمریکا،روز دوشنبه کلیت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست «سازمان‌های تروریستی خارجی» قرار داد.

روز شنبه خبری مبنی بر تلاش دولت آمریکا برای تروریستی خواندن سپاه پاسداران منتشر شد. 

سه مقام دولت آمریکا به خبرگزاری رویترز گفته‌ بودند که آمریکا قصد دارد سپاه پاسداران ایران را «یک سازمان تروریستی خارجی» بنامد. به گزارش این خبرگزاری آمریکا قصد دارد روز دوشنبه سپاه پاسداران را به عنوان یک گروه تروریستی اعلام کند.

این نخستین بار است که واشینگتن نیروی نظامی کشور دیگری را گروهی تروریستی معرفی می‌کند.

از سوی دیگر عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق، گفت که تصمیم دولت دونالد ترامپ برای تروریستی دانستن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران «می‌تواند تاثیراتی منفی بر عراق و منطقه داشته باشد.»

نخست وزیر عراق تاکید کرد: »عراق کوشید تا مانع تصمیم آمریکا شود.»
همچنین مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه نیز از تصمیم دولت آمریکا در قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست «سازمان‌های تروریستی خارجی» انتقاد کرده و گفته است، این اقدام باعث بی ثباتی در منطقه می‌شود.
وزیر امور خارجه ترکیه تصریح کرده است، تصمیم برای «تروریستی» نامیدن ارتش رسمی یک کشور دیگر «قابل فهم» نیست.

او در ادامه از تحریم‌های آمریکا علیه ایران انتقاد کرده است.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

چهره‌ی مچاله‌شده از گریه و لابه‌ی بسیارِ او، بِرندی شده بود. بر بالای هر منبری که می‌رفت، در جمعِ هر جماعتی که می‌رفت؛ اشک‌اش دمِ مشکش بود. چشمِ جوانان مؤمن و انقلابی را خوب گرفته

ادامه »

سالها پیش که رهبر جمهوری اسلامی در بزنگاه انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ جنجال سند آموزشی ۲۰۳۰ را به‌پا کرد در مطلبی با عنوان «اصولگرایان

ادامه »

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی

ادامه »