حمایت مجدد لئوناردو دی‌کاپریو از فعالان محیط زیست زندانی در ایران

زیتون– لئوناردو دی‌کاپریو، ستاره هالیوود و فعال محیط زیست، با انتشار پستی در شبکه اجتماعی اینستاگرام، بار دیگر به حمایت از فعالان محیط زیست زندانی در ایران پرداخت.

این بازیگر آمریکایی با انتشار تصویری از یوزپلنگ ایرانی، به تقدیر از تلاش فعالان محیط زیست ایران برای عکس گرفتن از آن پرداخت.

دی‌کاپریو ضمن درخواست آزادی این افراد، لینک نامه‌ای را بازنشر کرده است که در آن درخواست آزادی این افراد مطرح شده است. این نامه را تاکنون ۱۶۰ هزار نفر امضا کرده‌اند.

دی‌‌کاپریو که از جمله فعالان در زمینه محیط زیست است، زمستان سال گذشته هم در صفحه اینستاگرام خود درباره بازداشت این افراد نوشته بود: «فعالان محیط زیست در سراسر جهان همچنان به طور ناعادلانه تحت تعقیب قضایی قرار میگیرند. باید در کنار کسانی بایستیم که زندگی خود را برای محافظت از آینده کره خاکی ما و ساکنان آن به خطر می‌اندازند.»

نیلوفر بیانی، هومن جوکار، سام رجبی، مراد طاهباز، عبدالرضا کوهپایه، سپیده کاشانی، امیرحسین خالقی و طاهر قدیریان، متهمان پرونده محیط زیستی در ایران هستند.

این فعالان محیط زیست سال گذشته بازداشت شدند و محاکمه آنها پس از گذشت حدود یک سال آغاز شد. سه نفر از این افراد به متهم به «جاسوسی» و چهار نفر متهم به «فساد فی الارض» هستند. اتهام یک نفر هم «اقدام علیه امنیت ملی» است.

تاکنون پنج جلسه دادگاه گروهی و سه جلسه دادگاه انفرادی برای فعالان حقوق بشر به عنوان متهمان این پرونده برگزار شده که «نیلوفر بیانی» یکی از فعالان محیط زیست بازداشتی، در سه جلسه از دادگاه حضور نداشته است. همچنین در سه جلسه دادگاه انفرادی نیز به اتهامات «مراد طاهباز» و «نیلوفر بیانی» رسیدگی شده است.

برگزاری این جلسات در شرایطی است که پیشتر گزارش شده بود به فعالان محیط زیست اجازه داده نشده تا وکلای انتخابی خود را داشته باشند و تنها از وکلای مورد تایید قوه قضائیه در دادگاه برخورد بوده‌اند. اگرچه بنا به گفته کاظم حسینی یکی از وکلای فعالان محیط زیست «ضابطان اجازه صحبت وکلا با آن‌ها(فعالان محیط زیست) را نداده‌اند و در مجموع در حد احوالپرسی با موکلان خود ارتباط داشته‌اند.»

علاوه بر اینا افراد، از پاییز سال گذشته نیز چندین فعال محیط زیست در کردستان بازداشت یا به نهادهای امنیتی احضار شده‌‌اند.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

«اگر فقیه نصیحت کند که عشق مباش پیاله ای بدهش گو دماغ را تر کن» و: «سر بالین فقیهی نومید کوزه‌ای دیدم لبریز سوال/… من قطاری دیدم فقه می‌برد و چه سنگین می‌رفت» به یادگار

ادامه »

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز

ادامه »