شهر در دست بچه‌ها

زیتونآوا مشرقی: چندی پیش محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات، از تلاش برای تقلب در انتخاب محبوبترین برنامه صداوسیما پرده برداشت و اعلام کرد که در یک شب بیش از یک میلیون رای تقلبی به نفع برنامه «برنده باش» با اجرای محمدرضا گلزار، مهندسی شده تا از برنامه نود به تهیه‌کنندگی و اجرای عادل فردوسی‌پور پیشی بگیرد.

پس از گمانه‌زنی‌ها درباره متهم ردیف اول این تقلب، بار دیگر نام علی فروغی، مدیر جوان شبکه سه سیما بر سر زبان‌ها افتاد. این افشاگری به‌هنگام، پرده‌ای دیگر از سناریوی اختلاف علی فروغی با عادل فردوسی‌پور، محبوبترین مجری این رسانه، را آشکار ساخت. فروغی همان کسی است که طی کمتر از یازده ماه مدیریت، سخت‌ترین سال حرفه‌ای فردوسی پور را رقم زد و به کابوس شبانه او و تیم سازنده برنامه نود تبدیل شد.

علی فروغی، مدیر ۳۱ ساله شبکه سه، دانش‌آموخته دانشگاه امام صادق و پسر باجناق حدادعادل است. وی پیش از این رئیس مرکز بسیج صداوسیما بوده و کار خود را با مستندسازی در این مرکز آغاز کرده و در اردیبهشت سال ۹۷ به سمت مدیریت شبکه سوم سیما رسید. یکی از پرحاشیه‌ترین موارد در کارنامه علی فروغی تا پیش از به قدرت رسیدن در شبکه سه، مستند  «خارج از دید» بود. مستندی که به تحلیل سخنرانی آقای خامنه‌ای در نماز جمعه سال ۸۸ می‌پردازد و حتی یک‌بار با دستور مرتضی میرباقری، معاون سیمای سازمان صداوسیما توقیف شد، اما با اعتراض رسانه‌های اصولگرا و گزارش روزنامه صبح نو دوباره روی آنتن رفت.

اما سابقه اختلاف مدیر جوان و مجری محبوب به چند ماه قبل برمی‌گردد؛ زمانی‌که تیم فردوسی‌پور با تلاش‌های فراوان، کارلوس پویول، کاپیتان سابق تیم ملی اسپانیا، را به ایران دعوت کرد تا در شب بازی تیم ملی ایران و اسپانیا در جریان مسابقات جام جهانی به عنوان کارشناس در برنامه حضور پیدا کند. درست چند دقیقه قبل از شروع برنامه، علی فروغی مجوز حضور پویول در برنامه فردوسی پور را لغو می‌کند و این‌گونه حاصل هزینه حضور چند صد هزار دلاری پویول در ایران دود می‌شود و به هوا می‌رود. هر چند این تصمیم با انتقاد علی مطهری، نائب رئیس مجلس ایران همراه شد اما معاون سیمای تلویزیون ایران هم از آن حمایت کرد و به خبرگزاری فارس گفت: دعوت از کارشناسان خارجی در برنامه های ورزشی و پرداخت چند صد میلیونی برای چند دقیقه حضور، ولو اینکه از سوی اسپانسر هم صورت بگیرد، ممنوع و مخالف سیاست‌های رسانه ملی است.

پس از این اتفاق شایعه اختلاف مدیر شبکه و مجری سرشناس رنگ و بوی واقعیت گرفت و چندی بعد حتی تا عدم حضور عادل در یکی از شب‌های برنامه نود پیش رفت. آبان ماه سال ۹۷، علی فروغی با حضور در برنامه حالا خورشید و در پاسخ به رضا رشیدپور که به بیننده میلیونی نود اشاره داشت، با اعتماد به نفس مثال‌زدنی‌اش ادعا کرد که «برنامه‌هایی در صداوسیما وجود دارند که یا به اندازه نود محبوبیت دارند و یا حتی از این برنامه محبوبتر هستند».

درست چهل و هشت ساعت پس از انتخاب عادل فردوسی‌پور به عنوان محبوبترین مجری و نیز برنامه نود به عنوان بهترین برنامه صداوسیما به رای مردم، در جشنواره جام جم، فروغی صحبت‌های فردوس‌ پور به هنگام گرفتن جایزه‌اش را برنتافت و در اقدامی عجیب دستور به حذف نود از کنداکتور شبکه داد و چند روز بعد با رفتاری کینه‌جویانه دستور تخریب دکور برنامه نود را صادر کرد تا به این ترتیب امید میلیون‌ها مخاطب این برنامه ناامید شود.

واکنش‌ها به حذف برنامه نود حتی تا دعوت پرویز پرستویی از هنرمندان و ورزشکاران مبنی بر تحریم صداوسیما هم کشیده شد و وی طی پستی در صفحه اینستاگرام خود از آنها خواست که در برنامه‌های ویژه تحویل سال تلویزیون شرکت نکنند. پرستویی خطاب به هنرمندان و ورزشکاران نوشت «اگه ورزشی هستند و برنامه ۹۰ را دوست دارند، ورزشکارانی که این برنامه براشون مهمه در ایام عید در هیچ کدام از برنامه‌های عید شرکت نکنند و برنامه پرکن نباشند، بگذارید صداوسیما متوجه بشه که اگر هنرمندان، ورزشکاران و فرهیختگان عرصه موسیقی و دیگر مفاخر نباشند، باید کرکره صداوسیما رو پایین کشید». پس از این دعوت بود که تلویزیون ایران شاهد یکی از کم‌رونق‌ترین سال‌های برنامه‌سازی خود بود و تقریبا هیچ چهره شاخص و اثرگذاری در برنامه‌های ویژه نوروز شرکت نداشت.

فردوسی پور، در این بیست سال که از ساخت برنامه نود گذشته و آن را به فرزند خود تشبیه کرده که حاضر به تعویض او با هیچ پست و مقامی نیست، سختی‌های بسیاری را متحمل شده؛ از زنجیر کردن صندلی‌های برنامه در استودیو شماره ۱۱ از ترس کش‌رفتن (!) گرفته تا دغدغه پخش آیتم‌های ریز و درشت برنامه که در یک سال گذشته، یکی پس از دیگری توقیف شدند و اجازه پخش نگرفتند. هرچند در نتیجه قدرت‌نمایی و لج‌بازی کودکانه یک مدیر تازه وارد، برنامه‌ای با قدمت بیست سال از پخش شبکه سه سیما کنار گذاشته شد، اما به جرأت می‌توان گفت که برنده این جدال نابرابر، عادل فردوسی‌پور، تهیه‌کننده و مجری قدیمی این سازمان بود که تنها دقایقی پس از حذف برنامه‌اش از تلویزیون، با موج حمایت افراد سرشناس هنری و ورزشی و نیز کاربران عادی فضای مجازی رو به رو شد؛ موجی که حکایت از اوج محبوبیت او در فضای عمومی جامعه دارد. او فرزند رسانه ملی است و دیر یا زود به خانه خود برمی‌گردد.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

یک پاسخ

  1. با سلام. از حق نگذریم. این مدیر جوان همه خصو صیات یک مدیر ارشد اسلامی را دارد. وابسته هست، تحصیل در دانشگاه اسلامی امام جعفر، عضو بسیج، شمایل اسلامی. در جمع، آنچه خوبان همه دارند تو به تنهأیی داری. از کی تا بحال خواست مردم مهم بوده است؟ شکر گذار باشید.

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »