نماینده مجلس خواستار توضیح وزارت امورخارجه در خصوص حضور نیروهای خارجی در مناطق سیل زده

زیتون– علیرضا رحیمی٬ عضو هیات رییسه مجلس٬ خواستار ارائه گزارش وزیر کشور و توضیحات وزیر امور خارجه درباره حضور نیروهای خارجی در مناطق سیل زده شد.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه‌ داد: «همسایگان قطعا می توانند کمک موثری در این زمینه  داشته باشند، هم چنان که عمان، کویت، عراق و ترکیه هم بعضا کمک های غیر نقدی خود را به ایران ارسال کرده‌اند، اما برای ما واقعا سوال بود که آیا وزارت امور خارجه و دولت مشخصا نسبت به کمک‌های خارجی و نیز حضور نیروهای امدادگر خارجی نظارتی دارد یا خیر؟»

رحیمی گفت: «ما مطلع شدیم که نیروهایی از کشورهای همسایه به صورت انبوه در مناطق سیل زده حضور یافته‌اند. این حضور برای ما مهم است. آیا وزارت امور خارجه برای این افراد ویزایی صادر کرده است یا خیر؟ آیا نظارتی بر تردد آنها وجود دارد یا خیر. خبری که در حاشیه سیل گم شد، دستگیری یک زن در مرز ارومیه بود که مظنون به عضویت در داعش بود. در بلایای طبیعی معمولا احتمال حضور نیروهای بیگانه در قالب امدادرسان به صورت نفوذی وجود دارد و مقامات امنیتی باید حساسیت لازم در این رابطه به خرج دهند.»

او افزود: «حتما وزیر امور خارجه و وزیر کشور باید این روشنگری را برای مجلس شورای اسلامی و کمیسیون امنیت ملی داشته باشند که آیا برای حضور نیروهای خارجی اعم از افغانستانی، عراقی و دیگران که به قصد کمک‌رسانی در مناطق جنوب کشور حضور پیدا کرده‌اند ویزا صادر شده است یا نه. آیا کنترلی نسبت به تردد آنها هست یا خیر.»

پس از ورود حشد الشعبی به خوزستان به عنوان کمک به سیل زدگان٬ حزب الله لبنان نیز به ایران آمد.

شیخ معین دقیق، نماینده حزب‌الله لبنان در قم اعلام کرد: «هم‌اکنون تعداد قابل‌توجهی از جوانان لبنانی در مناطق سیل‌زده حضور دارند و برخی دیگر از جوانان در حال عزیمت به مناطق سیل‌زده ایران هستند.»

معین دقیق به تسنیم گفت که حسن نصرالله بر حضور جوانان لبنانی در مناطق سیل زده ایران تاکید کرده است.

او گفت: «آقای سیدحسن نصرالله به‌صورت مکرر پیگیر وضعیت سیل‌زدگان است و از همه جوانان و حزب‌الله لبنان خواسته است که برای امدادرسانی به سیل‌زدگان با تمام توان در کنار نیروهای جهادی، هلال‌احمر و نیروهای مسلح ایران باشند.»

اسفندماه سال گذشته موسی غضنفرآبادی٬ رییس دادگاه انقلاب تهران گفته بود: « اگر ماانقلاب را یاری نکنیم، حشدالشعبی عراقی، فاطمیون افغانی، زینبیون پاکستانی و حوثی‌های یمنی خواهند آمد و انقلاب را یاری خواهند کرد.»

حشدالشعبی٬ فاطمیون٬‌ زینبیون و حوثی‌ها شبه نظامیانی هستند که جمهوری اسلامی در کشور‌های همسایه آن‌‌ها مسلح کرده است.

این گروه‌های شبه نظامی تا پیش از این در راستای اهداف جمهوری اسلامی در کشور‌های همسایه می‌جنگیدند اما این اولین بار بود که یک مقام قضایی «مردم ایران» را به سرکوب توسط این شبه نظامی‌ها تهدید کرد.

پیشتر ورود حشد الشعبی در ایران اعتراضاتی را در پی داشت.

علی ساری، نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ایرناپلاس در پاسخ به این پرسش که «آیا این نیروها، ادوات جنگی و نظامی هم همراه خود دارند یا خیر» گفت: «من در این زمینه نمی‌توانم اظهارنظر کنم، چون اطلاعاتی ندارم.»

علی ساری درباره نهاد هماهنگ‌کننده نیروهای حشدالشعبی نیز گفت: «معمولاً هماهنگی در این سطح باید از طریق حوزه خارج از کشور یعنی سپاه قدس باشد، اما اینکه از کدام مسیر هماهنگی حضور آن‌ها انجام شده، من دربارهٔ آن اطلاعاتی ندارم.»

نماینده اهواز افزود: «من از نزدیک آن‌ها را ندیدم، ولی در همین حد کسب اطلاع کردم که این‌ها برای کمک به سیل‌زدگان وارد کشور شده‌اند.»

روز یک‌شنبه جمال شاکرمی، فرمانده سپاه امیرالمؤمنین استان ایلام، نیز از ورود «کاروانی بزرگ» از شبه‌نظامیان مسلح شیعه عراقی هم‌پیمان جمهوری اسلامی به خاک ایران و حضور افراد حشد الشعبی و گروه جنبش «النجبا» در برخی مناطق سیل‌زده ایران خبر داد.

حشد الشعبی زیر نظر نیروی قدس سپاه پاسداران تأسیس شده و روزنامه کیهان، چاپ تهران نیز نوشته‌است که ورود آنها به ایران به دعوت قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس، انجام شده‌است.

این روزنامه از ورود افرادی از گروه شبه‌نظامی شیعه موسوم به «لشکر فاطمیون» افغانستان به مناطق سیل‌زده ایران نیز خبر می‌دهد.

همان روز خبرگزاری مهر نوشت که حدود ۵۰ کامیون به همراه ابومهدی المهندس از مرز شلمچه وارد ایران شده‌اند.

ابومهدی المهندس، یکی از فرماندهان ارشد گروه «بسیج مردمی» (حشد الشعبی) عراق، در توضیحاتی گفت که «با تعدادی از نیروهای حشد الشعبی به خوزستان آمده‌ایم» و افزود که این نیروها در خوزستان مستقر شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، او دلیل حضور این دسته از شبه‌نظامیان عراقی در خاک ایران را کمک به سیل‌زدگان ذکر کرد و گفت «بخشی از امکانات مورد نیاز وارد شده‌است و بخش دیگری از این امکانات وارد خواهد شد.»

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »