کاخ سفید رسما عدم تمدید معافیت‌های نفتی ایران را اعلام کرد

زیتون– ساعتی پیش کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد که معافیت‌های خریداران نفت ایران تمدید نخواهد شد.

پیشتر ایالات متحده آمریکا چند کشور خریدار نفت ایران را از شمول تحریم‌های خود مستثنی کرده بود.

واشنگتن اعلام کرد که با پایان مهلت شش ماهه، از تاریخ دوم مه (۱۲ اردیبهشت) این کشورها نیز حق خرید نفت ایران را نخواهند داشت.

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، پس از انتشار این بیانیه در کنفرانس خبری گفت که عربستان و امارات متحده عربی وعده داده‌اند کمبود نفت ایران را جبران کنند.

هشت کشور چین، ژاپن، هند، کره‌جنوبی، تایوان، ترکیه، ایتالیا و یونان در دو نوبت شش ماهه از خرید نفت ایران معاف شدند.

در همین رابطه برایان هوک، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران٬ نیز پس از اعلام رسمی پایان معافیت‌ خریداران نفت ایران، در یک کنفرانس خبری گفت از روز دوم ماه مه (۱۲ اردیبهشت) پروژه به صفر رساندن صادرات نفت ایران آغاز می‌شود. او تأکید کرد که در سال جاری میلادی صادرات ایران به صفر خواهد رسید.

هوک در مورد اینکه آمریکا پس از دوم ماه مه با کشورهای خریدار نفت ایران چه برخوردی خواهد شد، از پاسخگویی خودداری کرد.

این مقام وزارت خارجه آمریکا همچنین به سوال خبرنگاران در مورد تاثیر اقدام یک‌جانبه آمریکا بر روابط تجاری این کشور با چین، ترکیه و ژاپن پاسخی نداد.

عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران در واکنش به عدم تمدید معافیت خریداران نفت ایران گفت: «با توجه به غیرقانونی بودن اصل تحریم‌های مورد نظر، ایران اصولا ارزش و اعتباری برای معافیت های اعطایی بر تحریم ها قائل نبوده و نیست.»

او در همین حال گفت: «با توجه به تاثیرات منفی عملی این تحریم‌ها و احتمال افزایش این اثرات منفی با عدم تمدید معافیت‌ها، وزارت امور خارجه امروز به صورت مستمر با تمامی نهادهای ذیربط داخلی در تماس بوده و نیز رایزنی‌های فشرده‌ای با بسیاری از شرکای خارجی اعم از اروپایی، بین‌المللی و همسایگان صورت داده است.»

به گفته موسوی به زودی «تصمیم مقتضی» در این باره اعلام خواهد شد.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »