واکنش‌های جهانی به ادعای وزیر امورخارجه ایران برای تبادل زندانی

زیتون– محمدجواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، روز چهارشنبه در یک سخنرانی در نیویورک گفته بود ایران شش ماه پیش آمادگی خود را برای مبادله زندانیان به آمریکا اعلام کرد اما هنوز پاسخی دریافت نکرده است.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی با تأکید بر این که «اختیار انجام این کار را دارم» گفته بود: «بیایید هیچ بحثی در این باره نداشته باشیم و به تبادل زندانیان اقدام کنیم… شش ماه پیش به دولت آمریکا گفتیم آمادگی داریم و هنوز هیچ پاسخی دریافت نکرده‌ایم.»

سخنان جدید محمدجواد ظریف با اظهارات قبلی‌اش متفاوت بود که در چنین همایش‌هایی همواره بر «استقلال قوه قضائیه» تأکید کرده و این گونه تصمیمات را خارج از حوزه کاری خود توصیف می‌کرد.

گاردین خبر داد که در واکنش به این ادعای محمدجواد ظریف٬‌یکی از مقام‌های وزارت خارجه انگلستان در واکنش به اظهارات محمد جواد ظریف مبنی بر تبادل زندانیان گفت: «رسیدگی به وضعیت تمامی ایرانیان انگلیسی از جمله نازنین زاغری-راتکلیف که در ایران بازداشت هستند، برای دولت انگلستان یک اولویت به حساب می‌آید.»

او افزود: «ما نسبت به پرونده‌های کنسولی خود نگران هستیم و از هر فرصتی برای مطرح کردن و بررسی این پرونده‌ها استقبال می‌کنیم.»

سی.ان.ان نیز به نقل از یک مقام وزارت خارجه آمریکا در واکنش به اظهارات وزیر امورخارجه ایران مبنی بر تبادل زندانیان دو کشور نوشت: «ایران می‌تواند با آزاد کردن زندانیان آمریکایی، عزم خود را در زمینه مسائل کنسولی از جمله مسائل مربوط به ایرانی‌هایی که به نقض قوانین تحریمی آمریکا محکوم شده یا تحت پیگرد قرار گرفته‌اند، نشان دهد.»

این مقام کاخ سفید که نامش منتشر نشده است، در ادامه افزود: «ما از ایران می‌خواهیم همه آمریکایی‌هایی را که بازداشت یا مفقود شده‌اند،  آزاد کند.»

در واکنش به این درخواست٬ عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، امروز (پنج‌شنبه) ضمن تکرار پیشنهاد مبادله زندانی با آمریکا، این اقدام را «جدی و مسبوق به سابقه» خواند و آمریکا را به «عدم درک درست از مذاکره» متهم کرد.

او گفت «واکنش شتابزده» آمریکایی‌ها و «درخواست آزادی یک‌طرفه زندانیان آمریکایی» نشانگر «عدم درک درست آنان از مذاکره و توافق است».

عباس موسوی همچنین گفت: «اگر اراده‌ای در رژیم آمریکا وجود داشته باشد، پیشنهاد وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران واضح است.»

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

2 پاسخ

  1. به عنوان یک شهروند واقعا”گیج شده ونمیدانم که جناب وزیربه چه منظوری این حرف را زده وچنین پیشنهادی را عنوان کرده…؟
    لیکن خوب بیاد دارم که همین جناب آقای وزیر بارها موضوع زندانی ها در حوزه قوه قضائیه تحریف میکرد که البته درست هم هست،
    درهمین زمینه هم بارها از اخبارها شنیده ام که دول خارجی مدعی بودند که این زندانیان گروگان هستند…!
    حال چه نتیجه می گیریم؟!!!!
    منه شهروند ساده فقط بعضی از مصاحبه ها، نوشته ها و…را دیده ام درحالیکه خبرگذاری ها ونشریات چیزی دارند بنام”آرشیــو”!!!!!

  2. ازپیشنهاد بی شرمانه ی آقای ظریف تحصیل کرده! من به عنوان یک شهروند بیسواد خجالت کشیدم…
    وزیر مثلا” باسواد با این حرف هایش تائید کرد افرادی را که با عناوین جاسوس، خیانت و…گرفته وزندانی کرده یعنی بیگناه و گروگان اند…!
    ضمن اینکه اکثریت مطلق این زندانیان در وهله اول ایرانی هستند وبرای موقعیت کاری وتحصیلی بهتر تابعیت دیگر کشورها را گرفته اند…!

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

چهره‌ی مچاله‌شده از گریه و لابه‌ی بسیارِ او، بِرندی شده بود. بر بالای هر منبری که می‌رفت، در جمعِ هر جماعتی که می‌رفت؛ اشک‌اش دمِ مشکش بود. چشمِ جوانان مؤمن و انقلابی را خوب گرفته

ادامه »

سالها پیش که رهبر جمهوری اسلامی در بزنگاه انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ جنجال سند آموزشی ۲۰۳۰ را به‌پا کرد در مطلبی با عنوان «اصولگرایان

ادامه »

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی

ادامه »