تکذیب برخورد کمیته‌های انضباطی با «تخلفات اینترنتی» دانشجویان

زیتون– منصور غلامی٬ وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری٬ گفت که اصلاحات آئین‌نامه انضباطی دانشجویان جزئی و در حد دو تا سه کلمه است.

پیشتر اعلام شده بود که شورای عالی انقلاب فرهنگی در ایران تغییراتی در آیین‌نامه انضباطی دانشجویان داده و از جمله، رفتار دانشجویان در شبکه‌های مجازی را در دایره تخلفاتی قرار داده که کمیته‌های انضباطی به آن رسیدگی می‌کنند.

یکی از مقام‌های وزارت علوم در ایران گفته است کمیته‌های انضباطی دانشگاه‌ها با «تخلفات دانشجویان در فضای مجازی» برخورد می‌کنند.

مدیرکل امور دانشجویان وزارت علوم گفته است: «انتشار عکس‌های غیراخلاقی یا مرتکب شدن کار خلاف اخلاق در فضای مجازی همچنین انتشار تصاویر نامناسب در کانال‌های اطلاع‌رسانی، شامل برخوردهای انضباطی با دانشجویان می‌شود.»

اضافه شدن رفتار در شبکه‌های مجازی به مقررات انضباطی، بخشی از تغییراتی است که برای رعایت «اخلاق حرفه‌ای» در آیین‌نامه انضباطی دانشگاه‌ها داده شده‌اند.

وزیر علوم اما امروز اعلام کرد که گرانی در مورد ورود به حریم شخصی افراد در فضای مجازی وجود ندارد و «بررسی‌ها تنها مربوط به تخلفات در دوران دانشجوبودن فرد و در حوزه دانشجویی از جمله هک کردن بعضی سایت‌ها و دسترسی به مستندات و مدارک دیگران است.»

غلامی تاکید کرد که اصلاحات این آئین نامه هنوز تصویب نشده، بلکه پیشنهاد اصلاحیه آئین نامه قبلیذ و افزودن عبارتی تحت عنوان بررسی تخلفات حرفه‌ای مطرح بود.
او با بیان اینکه عبارت «تخلفات حرفه‌ای» در آئین نامه قبلی مشمول تخلفات در برخی رشته‌ها از جمله پزشکی، دامپزشکی و غیره بود٬ ادامه داد: «در قالب اصلاحیه حدود دو تا سه کلمه به این بخش اضافه شد و آن اینکه با توجه به رایج شدن استفاده از کامپیوتر و فعالیت‌های حوزه کامپیوتری و اینترنتی، تخلفاتی همچون هک کردن بعضی سایت‌ها یا دسترسی به مستندات و مدارک دیگران نیز مورد توجه قرار گرفته و تحت عنوان “تخلفات رایانه‌ای” به آئین نامه قبلی اضافه شود.»
وزیر علوم، با تاکید بر آنکه بحثی تحت عنوان اینکه کسی تخلفی در فضای مجازی بکند مطرح نیست، افزود: «قطعاً دلیلی برای نگرانی در مورد رفتن به فضای شخصی افراد وجود ندارد چرا که با توجه به حقوق شهروندی که در کشورها وجود دارد چنین مسئله‌ای تحت عنوان مراقبت از حوزه خصوصی افراد دیده شده و آئین نامه فوق در نظر ندارد به چنین بخش‌هایی ورود پیدا کند.»

کمیته‌های انضباطی در دانشگاه‌های ایران به جرایم عمومی، تخلفات آموزشی و مسایل اخلاقی دانشجویان رسیدگی می‌کنند.

پیشتر احمد معتمدی، رییس دانشگاه پلی‌تکنیک٬ به خبرگزاری فارس گفته که پیش از این هم در این دانشگاه «در صورت وجود شکایت، این تخلفات بررسی و پیگیری می‌شد. اما وجود یک آیین‌نامه جامع می‌تواند کمک زیادی به فعالیت‌های دانشگاه کند.»

به گفته جاماسب نوذری، مدیرکل امور دانشجویان وزارت علوم، تغییراتی که شورای عالی انقلاب فرهنگی در آیین‌نامه انضباطی تصویب کرده، پیشنهاد معاونت فرهنگی-دانشجویی وزارت بهداشت و همچنین وزارت علوم بوده است.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »