احتمال کوپنی شدن کالاها

زیتون– اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جمهوری٬ از احتمال سهمیه‌بندی و کوپنی شدن برخی کالاها خبر داد.

به گفته او بحث «کوپنی» شدن کالاها در هیئت دولت مطرح است.

او در این رابطه توضیح داد: «احتمالا مجبور شویم در برخی از کالاها طرح سهمیه بندی و کوپن را اجرا کنیم. این نظریه هم در دولت و خارج از آن طرفدارانی دارد و پیش نیاز آن ورود دولت به فعالیت های اقتصادی است.»

معاون اول رییس جمهوری افزود که این ایده مخالفانی هم دارد و برخی «معتقد هستند در چنین شرایط سختی باید به سمت آزاد کردن اقتصاد حرکت کنیم و حتی محدودیت هایی که قبلا اعمال می شد برداشته و رفع شود.»

او با اشاره به روند خصوصی سازی در کشور گفت: «بعد از دوره جنگ ما سمت آزادسازی اقتصاد حرکت کردیم، یک بخش این مورد خصوصی سازی بود، یک بخش آن مقرراتی بود که در کنترل دولت بود و آزاد شد. حتماً مردم ایران اطلاع دارند قبل از جنگ تقریباً حوزه واردات توسط دولت انجام می‌گرفت و در سیستم کوپنی توزیع می‌شد. دولت خیلی بزرگ بود، به مرور دولت این‌ها را واگذار کرد. حتی الان دولت گفته کالاهایی که در مقطع فعلی ارز دولتی به آنها اختصاص می‌دهیم وارد کننده‌اش بهش خصوصی است، این طور نیست که دولتی باشد.»

جهانگیری در ادامه به تشریح دو راه حل پیش روی دولت جهت کنترل شرایط اقتصادی پرداخت و افزود: «الان با توجه به شرایط جدید اقتصادی دو بحث ایجاد شده است. به سمت محدودیت‌های بیشتری داریم پیش می‌رویم، پس احتمالاً نقش دولت پر رنگ تر می‌شود. شاید مجبور شویم در برخی کالاها به سمت سهمیه بندی و کوپنی شدن پیش برویم. این نظری است که در دولت و خارج از دولت طرفدار دارد. پیش نیازش این است که دولت خودش دوباره وارد یکسری از فعالیت‌های اقتصادی شود.»

معاون اول رییس جمهوری به اندیشه مقابل کوپنی شدن اشاره کرد و گفت: «عده‌ای از فعالان اقتصادی با این نظریه مخالف هستند. آنها معتقد هستند در چنین شرایط سختی باید ما به سمت آزاد کردن اقتصاد پیش برویم؛ حتی قید و بندهایی که قبلاً داشتیم را رفع کنیم. به جای اینکه کالای مورد نظر اقشار ضعیف را با سهمیه بندی تأمین کنیم اقتصاد را آزاد کنیم و یارانه‌های پنهان را به صورت نقد در اختیار مردم بگذاریم.»

 

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

چهره‌ی مچاله‌شده از گریه و لابه‌ی بسیارِ او، بِرندی شده بود. بر بالای هر منبری که می‌رفت، در جمعِ هر جماعتی که می‌رفت؛ اشک‌اش دمِ مشکش بود. چشمِ جوانان مؤمن و انقلابی را خوب گرفته

ادامه »

سالها پیش که رهبر جمهوری اسلامی در بزنگاه انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ جنجال سند آموزشی ۲۰۳۰ را به‌پا کرد در مطلبی با عنوان «اصولگرایان

ادامه »

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی

ادامه »