محدودیت انتخاب وکیل از بین «وکلای معتمد قوه قضاییه» رفع شد

زیتون– حسن نوروزی٬ سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس٬ امروز (یکشنبه) خبر داد که این کمیسیون قانون مربوط به انتخاب وکیل برای متهمان سیاسی و امنیتی از بین «وکلای مورد اعتماد» مورد قوه قضائیه را اصلاح کرده است.

حسن نوروزی به ایسنا گفت که بر اساس این تغییرات در تبصره ماده ۴۸ قانون آیین دادسری کیفری، این متهمان می‌توانند وکلای خود را «به صورت کلی» انتخاب کنند.

هرچند به رغم این اصلاحیه٬ در عین حال «در جرایم سازمان یافته که مجازات آنها مشمول بندهای الف، ب و ت ماده ۳۰۲ قانون (آیین دادسری کیفری) است و همچنین جرایم جاسوسی علیه امنیت ملی و خارجی و جرایم تروریستی و جرایم اقتصادی با موضوع ۱۰ میلیارد ریال و بیشتر در مرحله تحت نظر و تحقیقات مقدماتی حداکثر به مدت ۲۰ روز می‌توان مانع از ملاقات مظنون با وکیل شد».

در ادامه این مصوبه تاکید شده که در صورت تشخیص مقام قضائی این مدت ۲۰ روز قابل افزایش است اما باید در حکم بازداشت اعلام شود و این حکم قابل اعتراض است.

این مصوبه کمیسیون قضایی مجلس برای تایید شدن به قانون باید در صحن علنی مجلس نیز تصویب شود و به تایید شورای نگهبان برسد.

قوه قضائیه از سال ۹۷ فهرست وکلای «مورد اعتماد» خود برای پرونده‌های سیاسی و امنیتی را اعلام کرد.

اعلام این فهرست بر اساس تبصره ماده ۴۸ قانون جدید آیین دادرسی کیفری انجام شده است.

بر اساس این قانون در «جرایم علیه امنیت داخلی و خارجی کشور… در مرحله تحقیق مقدماتی، طرفین دعوی وکیل یا وکلای خود را از میان وکلای رسمی دادگستری که مورد تأیید رئیس قوه قضائیه باشند انتخاب می‌کردند.»

 

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در بازار ارز، قیمت‌ها در بازار کالا و خدمات هم جهش پیدا می‌کند؟ چنین پدیده‌ای ناشی

ادامه »

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری خوابیده است. دخترِ هشت

ادامه »

در طول دورانی که خامنه‌ای رهبری جمهوری اسلامی را در دست گرفته است ایران رو به ویرانی رفته و جمهوری

ادامه »