واکنش جهانی به عدم پایبندی ایران به برخی مفاد برجام: هشدار و تحریم

زیتون– حسن روحانی٬ رییس جمهوری٬ با تاکید براینکه «راه امروز ما راه جنگ نیست، راه دیپلماسی است»٬ امروز (چهارشنبه)  رسما خروج خود از «برخی» تعهدات خود ذیل قرارداد اتمی موسوم به برجام را اعلام کرد.

روز گذشته ایلنا خبر داده بود که جمهوری اسلامی به صورت رسمی از امروز به یکی از مهمترین پایه‌های برجام پای بند نخواهد بود.

بر اساس این خبر از این پس دیگر «محدودیت ذخائر هسته‌ای ایران» که یکی از مهمترین بندهای برجام بود٬ از سوی ایران رعایت نخواهد شد.

خبرگزاری رسمی ایرنا صبح چهارشنبه همزمان با اعلام این خبر به نقل از بیانیه رسمی شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی خطاب به دیگر امضاکنندگان برجام نوشت: «ایران از امروز ۱۸ اردیبهشت ۹۸ برخی اقدامات خود در توافق برجام را متوقف می‌کند.»

یک سال پیش در چنین روزی دونالد ترامپ خروج یک‌طرفه دولتش از توافق اتمی را اعلام کرد، توافقی که برخی بزرگ‌ترین دستاورد سیاست خارجی باراک اوباما توصیف می‌کردند.

کاخ سفید: تحریم‌های بیشتری وضع می‌کنیم

تیم موریسون٬ یک مقام ارشد کاخ سفید٬ امروز (چهارشنبه) اعلام کرد که ایالات متحده «خیلی زود» تحریم‌های بیشتری علیه ایران وضع می‌کند.

تیم موریسون در یک کنفرانس گفت که کار واشینگتن با تحریم‌های ایران «تمام نشده است» و اضافه کرد که «انتظار می‌رود به زودی تحریم‌های بیشتری در راه باشد. خیلی زود.»

موریسون در بخش دیگری از اظهاراتش به بانک‌ها، سرمایه‌گذاران و تجار اروپایی درباره استفاده از اس‌پی‌وی، کانال مالی اروپا برای تجارت با ایران، هشدار داد.

او اظهار داشت: «اگر شما یک بانکدار در اروپا هستید، یا یک سرمایه‌گذار، مدیر یک شرکت بیمه یا صاحب هر کسب و کار دیگری، باید بدانید که استفاده از سازوکار اس‌پی‌وی تصمیم بسیار نادرستی است».

این مقام آمریکایی همچنین اقدام ایران در عقب‌نشینی محدود از برجام را صرفا یک «باج‌خواهی از اروپایی‌ها» دانست.

 

نگرانی شدید بریتانیا از کاهش تعهدات برجامی ایران

بریتانیا نیز امروز نسبت به کاهش تعهدات برجامی ایران ابراز «نگرانی شدید» کرد و هشدار داد که در صورت کنار گذاشتن برجام از سوی ایران، عواقبی در انتظار این کشور خواهد بود.

به گزارش رویترز، سخنگوی ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا، اعلام کرد که بریتانیا از ایران می‌خواهد که به تعهداتش در قالب برجام متعهد بماند.

او توافق هسته‌ای با ایران را «قردادی حیاتی خواند که جهان را امن‌تر می‌کند.»

به گفته او تا وقتی ایران به تعهدات خود پایبند بماند، بریتانیا توافق هسته‌ای را حفظ خواهد کرد.

آلمان از ایران خواست تا از هر گونه اقدام تهاجمی بپرهیزد

وزارت امور خارجه آلمان نیز در همین رابطه از ایران خواست تا از اتخاذ هرگونه اقدام «تهاجمی» پرهیز کند.

به گزارش رویترز، یک سخنگوی وزارت خارجه آلمان، از تمایل این کشور برای حفظ برجام خبر داد و گفت که «برلین به تمامی تعهدات خود در قالب برجام تا وقتی که ایران متعهد بماند، متعهد خواهد ماند.»

فرانسه: در صورت خروج ایران از برجام تحریم‌ها باز می‌گردند

همچنین وزیر دفاع فرانسه اعلام کرد که کشورش می‌خواهد توافق هسته‌ای با ایران را «زنده نگه دارد.»

او هشدار داد که اگر ایران به تعهدات خود پایبند نماند، گزینه‌ی بعدی مکانیزمی است که به شدت بخشیدن تحریم‌ها علیه ایران خواهد انجامید.

به گفته فلورانس پارلی چیزی بدتر از خروج ایران از برجام نیست و فرانسه، آلمان و بریتانیا هر انچه برای حفظ این توافق دارند انجام می‌دهند.

چین از همه شرکای برجام خواست از تشدید تنش‌ها بپرهیزند

چین اما از همه طرف‌ها خواست تا از توافق هسته‌ای با ایران حمایت کنند.

گنگ شوآنگ، یک سخنگوی وزارت امور خارجه چین، روز چهارشنبه حفظ و اجرای برجام را «یک مسئولیت مشترک» خواند. او از تمامی طرف‌ها خواست «خودداری پیش گیرند، گفتگو و تعامل را تقویت کنند و از تشدید تنش‌ها بپرهیزند.»

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ رویکرد بینامرزی، میان گفتمان‌های مختلف و متضاد ایرانی، نوعی سازش و

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در بازار ارز، قیمت‌ها در

ادامه »

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری

ادامه »