زیتون– جمعی از دانشجویان دانشگاه تهران٬ امروز (دوشنبه) در اعتراض به گشت ارشاد در دانشگاهها و حجاب اجباری دست به تجمع زدند.
ماجرا از آنجا شروع شد که سه هفته گذشته تعدادی از دانشجویان و اساتید دانشگاه تهران با ارسال نامه ای به دکتر نیلی رییس دانشگاه تهران از وی خواستند تا به «وضعیت زننده حجاب و قانون شکنی در دانشگاه رسیدگی کند» که با کم توجهی مسوولین دانشگاه تهران مواجه شد.
هفته گذشته اما یک تشکل دانشجوئی با ارسال نامه ای به ریاست دانشگاه به تذکر حجاب در سطح دانشگاه اعتراض می کند.
در بخشی از نامه معترضین، آمده بود : «طی هفته اخیر، مشاهداتی پیرامون تذکر حجاب در سطح دانشگاه و سختگیری در ورود بانوان به دانشگاه به علت نوع پوشش، با همراهی مأمورین حراست دانشگاه و نیز ضبط کارت دانشجویی عدهای از دانشجویان و تهدید به حضور در کمیتهی انضباطی گزارش شده که مایه تاسف است.»
بنابر گفته دانشجویان حاضر در دانشگاه تهران٬ ساعتی پس از تجمع اعتراضی دانشجویان٬ شماری از «بسیجیها» و «لباس شخصیها» با حمله به این تجمع، مانع از ادامه آن شدند و درگیریها در سالن آمفیتئاتر دانشکده هنرهای زیبا نیز ادامه یافت.
بنابر تصاویر و ویدئوهای منتشرشده در شبکههای اجتماعی، دانشجویان با در دست داشتن نوشتههایی در اعتراض به محدودیتهای اخیر درباره پوشش، از جمله شعار میدادند: «علینژاد٬ ارشاد٬ ارتجاع٬ انقیاد»٬ «پوشش انتخابی حق مسلم ماست» و «آزادی انتخاب حق مسلم ماست».
با بر هم خوردن تجمع دانشجویان در برابر پردیس دانشکدههای هنرهای زیبا و فنی، آنها به سالن آمفیتئاتر دانشکده هنرهای زیبا پناه بردند اما لباس شخصیها نیز به آنجا هجوم بردند.
برخی گزارشها از منابع دانشجویی نیز حاکی است که درگیری در دانشکده هنرهای زیبا به ضرب و شتم دانشجویان و شکستن درب ورودی این دانشکده از سوی بسیجیان انجامیده است.
در تجمع دانشجویان در صحن دانشگاه و همچنین سالن آمفیتئاتر همچنین شعارهایی با مضمون «دانشجو میمیرد ذلت نمیپذیرد»، «بیکاری، بیگاری، حجاب زن اجباری» شنیده میشد و برخی دانشجویان نیز تصاویری از مرضیه امیری، دانشجوی بازداشتشده، در دست داشتند.
همچنین دانشجویان با در دست داشتن عکسی از «مرضیه امیری» روزنامه نگار به بازداشت او نیز اعتراض کردند.
خبرگزاری دانشجو، وابسته به بسیج دانشجویی، حملهکنندگان را «دانشجویان دانشگاه» تهران خوانده و مدعی شده است که تجمعکنندگان «تعدادی از فعالین چپگرا» بودند که «علیه برخی احکام دینی و قوانین کشور» شعار میدادند.
دانشجویان شماری از دانشگاههای تهران در هفتههای اخیر، به ویژه با آغاز ماه رمضان، از تشدید محدودیتهای مربوط به حجاب اجباری و حضور «گشت ارشاد» در محوطه دانشگاه خبر داده بودند.
با این حال خبرگزاری ایسنا به نقل از مجید سرسنگی، معاون فرهنگی دانشگاه تهران، گزارش داده است که مقررات مربوط به پوشش در این دانشگاه هیچ تغییری نکرده است.
مجید سرسنگی در گفتوگو با ایسنا حضور «گشت ارشاد» در دانشگاه تهران را بشدت تکذیب کرده اما گفته است: «نیروهای انتظامات در محوطه دانشگاه حضور پیدا کردند تا به افرادی که حرمت روزهداری را حفظ نمیکنند تذکر داده شود».
3 پاسخ
دوستان چرا پیامها را نشان نمی دهید؟
تا جایی که من دریافتم این حجاب اسلامی هم از ادعاهای فقیهان و آخوندها است. از نوشته های تاریخی یا قرآن این برداشت را نکردم که حکم اسلام پوشاندن تمام بدن زن باشد.
بیشتر روی سوره احزاب و آیه ۳۱ سوره نور تکیه میشود. ولی در سوره احزاب حجابی که آمده پرده درگاه است نه پوشش و لباس زن آنهم تا این اندازه. در آیه ۳۱ سوره نور هم بیشتر تاکید بر این است که زنان زیورهای خود در بخشهایی از بدن که به نظر نمیآید را نشان ندهند. تنها به این اشاره شده که روسری (خمر) را از سر به سوی گریبان بیاورند. سخنی از پوشش تمام بدن زن آنهم چند لایه نیست. اگر این موضوع تا این اندازه اهمیت داشت ارزش میداشت و لازم بود که یک آیه می آمد که تمام بدن زن باید پوشیده باشد که نیامد. آن زمان این همه لباس و پوشش نداشتند.
در آن زمان در حجاز زنان آزاد تکه پارچه ای بر سرمیگذاشتند تا از کنیزان شناخته شوند و به آنها دست درازی نشود. از این رو در جایی از قرآن آمده که خمر را بر داشته باشید تا شناخته شوید …
آنچه فقه خوانده میشود ساخته و پرداخته خود آخوندها است و (بنظر من) ربطی به اسلام ندارد. اگر در اسلام موضوعی تا این اندازه که آقایان میگویند اهمیت داشت در قرآن بروشنی می آمد. نیازی هم نبود که در باره همه چیز اظهار نظر شود زیرا حوزه دین تا این اندازه که آخوندها میگویند گسترده نبود. اینها برای گسترش و حفظ موقعیت آخوند است برای دین دل نمیسوزانند.
تا نظر کارشناسان در این باره چه باشد.
در سوره احزاب سوره ۳۳ میخوانیم:
یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُلْ لِأَزْوَاجِکَ وَبَنَاتِکَ وَنِسَاءِ الْمُؤْمِنِینَ یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِنْ جَلَابِیبِهِنَّ ذَلِکَ أَدْنَى أَنْ یُعْرَفْنَ فَلَا یُؤْذَیْنَ وَکَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَحِیمًا﴿۵۹﴾
با رعایت اتصال آیات در این سوره معلوم میگردد با توجه به شرایط مخصوص حجاب شدید است و هشدار به مزاحمین داده میشود و به آنها گفته میشود اگر دست از مزاحمت برندارند از شهر اخراج خواهند شد:
لَئِنْ لَمْ یَنْتَهِ الْمُنَافِقُونَ وَالَّذِینَ فِی قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ وَالْمُرْجِفُونَ فِی الْمَدِینَهِ لَنُغْرِیَنَّکَ بِهِمْ ثُمَّ لَا یُجَاوِرُونَکَ فِیهَا إِلَّا قَلِیلًا ﴿۶۰﴾احزاب
اما حجاب ذکر شده در سوره نور سوره ۲۴ شدید نبوده و شرایط عفاف برای مرد و زن بیان شده است:
وَقُلْ لِلْمُؤْمِنَاتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَیَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلَا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَلْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُیُوبِهِنَّ…
﴿۳۱﴾
یعنی تقدم و اصل بر حجاب سبک تر بوده است…پیروزی های مسلمین مزاحمت های منافقین را در پی داشته است…
رعایت اتصال آیات روش درست و تکلیف را به درستی تبیین میکند…
همانطور که رعایت اتصال آیات در سوره نساء سوره ۴ زمینه های اساسی را قبلا مشخص مینماید…رعایت قسط و حقوق بدون تبعیض انسانها و مراقبت از ضعیفان و رعایت رضایت اجتماعی و کمک به ازدواج جوانان تکلیف میشود:
یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا کُونُوا قَوَّامِینَ بِالْقِسْطِ شُهَدَاءَ لِلَّهِ وَلَوْ عَلَى أَنْفُسِکُمْ أَوِ الْوَالِدَیْنِ وَالْأَقْرَبِینَ إِنْ یَکُنْ غَنِیًّا أَوْ فَقِیرًا فَاللَّهُ أَوْلَى بِهِمَا فَلَا تَتَّبِعُوا الْهَوَى أَنْ تَعْدِلُوا وَإِنْ تَلْوُوا أَوْ تُعْرِضُوا فَإِنَّ اللَّهَ کَانَ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِیرًا﴿۱۳۵﴾النساء
همه در برابر قانون یکسان هستند حتی خود اولی الامر…معصومیت و ولایت مطلقه ای برای ایشان نیست …همه باید تابع رسالات الله باشند…تنازع (که امکان رخداد آن داده شده است) بین مومنین با رسالات الله باید مرتفع شود…
رعایت اتصال اجزاء هر آیه و اتصال آیات هر سوره و کلیت درختواره قرآن ما را در سایه سار این درخت به آرامش میرساند در غیر اینصورت درختی نیست سایه ای نیست استیصال است…برداشت های سفارشی قدرتمندان خود خواه و انباشت کننده…
خدا انصاف و همت دهد به آقایانی که ادعای ایمان دارند و قرآن را درست نشناختند و خود و جوانان را به بلاتکلیفی و ندانم کاری کشاندند…
دیدگاهها بستهاند.