نام متهم به جاسوسی اعلام شد

واکنش وزارت خارجه انگلیس و شورای فرهنگی بریتانیا به حکم ده سال زندان برای یک شهروند دو تابعیتی

زیتون– چند ساعت بعد از صدور حکم ده سال زندان برای یک زن ایرانی تبار توسط قوه قضائیه ایران، وزارت خارجه انگلیس و همچنین شورای فرهنگی بریتانیا، نهادی که این زن در آن شاغل بود، به این حکم واکنش نشان دادند.

دفتر وزیر خارجه انگلیس در پاسخ به رویترز از صدور این حکم ابراز نگرانی کرد.

همچنین مدیر اجرایی بریتیش کانسیل یا شورای بریتانیا نیز در این رابطه گفت نتوانسته تایید کند که حکم صادر برای همکار این نهاد است.

مدیر اجرایی بریتیش کانسیل که به شورای فرهنگی بریتانیا مشهور است، درباره اظهارات مقام ایرانی گفته که یکی از کارکنان این مرکز که البته «رئیس میز ایران» نبوده، سال گذشته بازداشت شده بود و این فرد در سمت پایین‌تری در انگلیس فعالیت می‌کرده و وظیفه وی معرفی آثار هنری معاصر ایران به مخاطبان انگلیسی بوده است.

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه٬ صبح امروز (دوشنبه) خبر داد که یک شهروند دوتابعیتی دیگر با اتهام «جاسوسی» به زندان بلند مدت محکوم شده است.

به گفته سخنگوی قوه قضاییه فرد مورد نظر یک ایرانی است که مسؤول میز ایران در شورای فرهنگی انگلیس موسوم به بریتیش کانسل (BC) بود و با سرویس جاسوسی انگلیس همکاری داشت.

غلامحسین اسماعیلی بدون اشاره به نام این فرد و یا تابعیت دوم او ادامه داد: «او مسئول طراحی و مدیریت و برنامه ریزی پروژه‌های استحاله و نفوذ فرهنگی بود، تحت رصد دستگاه‌های اطلاعاتی- امنیتی قرار و دستگیر شد.»

سایت گاردین نوشت که این فرد، «ارس امیری» دانشجوی ۳۳ساله‌ است که سال گذشته توسط جمهوری اسلامی بازداشت شد.

سخنگوی قوه قضاییه افزود: «این فرد در فرآیند رسیدگی به پرونده، در رابطه با نحوه جذب و همکاری با این شورایِ به اصطلاح فرهنگیِ استعمار پیر، تعالیمی که سرویس امنیتی انگلیس به او داده بود و ماموریت‌هایی که برای پروژه‌های فرهنگی به او داده بودند، اعترافات صریحی داشت و اقرار کرد و نهایتا به موجب حکم دادگاه به تحمل ۱۰ سال حبس محکوم شد.»

پیشتر خبرگزاری تسنیم٬ نزدیک به سپاه پاسداران طی «سلسه اخباری» مدعی شده بود که «شورای فرهنگی بریتانیا» پروژه نفوذ را در پیش دارد.

به ادعای این خبرگزاری از جمله اهداف شورای فرهنگی بریتانیا می‌توان به نفوذ فرهنگی، نفوذ اجتماعی و علمی با استفاده از برگزاری آزمون‌های تخصصی زبان انگلیسی، تضعیف زبان ملی کشورها از طریق تروج زبان انگلیسی و…. اشاره کرد.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

نام متهم به جاسوسی اعلام شد

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ رویکرد بینامرزی، میان گفتمان‌های مختلف و متضاد ایرانی، نوعی سازش و

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در بازار ارز، قیمت‌ها در

ادامه »

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری

ادامه »