ابهام در ساختار «اطلاعاتی» سپاه

زیتون– پس از انتصاب محمد سلامی به ریاست سپاه پاسداران٬ بخش‌های مختلفی از این نهاد نظامی-امنیتی دستخوش تخییر شد.

از جمله نهاد‌های اطلاعاتی آن.

هفته گذشته خبر اعلام شد مبنی بر اینکه دو نهاد اطلاعاتی سپاه٬ در هم ادغام شدند. در سال ۱۳۸۸ معاونت اطلاعات سپاه به سازمان اطلاعات سپاه ارتقا یافت و از آن زمان به بعد ریاست آن را حجت‌الاسلام حسین طائب بر عهده داشت. همزمان با تشکیل سازمان اطلاعات تشکیلات اطلاعاتی دیگری در سپاه با نام معاونت اطلاعات راهبردی نیز تشکیل می‌شود که مسئولیت آن را سردار حسن محقق برعهده گرفت.

این دو نهاد اطلاعاتی با وظایف تعریف شده، در کنار یکدیگر مسائل مرتبط با حوزه اطلاعات در سپاه پاسداران را دنبال می‌کردند، اما با راهبرد فرمانده جدید سپاه، وظایف این دو نهاد اطلاعاتی در معاونت اطلاعات سپاه ادغام شده است.
خبرگزاری‌های تسنیم و فارس این خبر را با تیتر «تغییر ساختار اطلاعات سپاه» منتشر کرده بودند اما توضیحی درباره این «تغییر ساختار» ندادند و اندکی بعد نیز این بخش را از خبر خود حذف کردند.
بر اساس آن خبر در ساختار تازه حجت الاسلام والمسلمین حسین طائب به عنوان مسئول اطلاعات سپاه و سردار سرتیپ پاسدار حسن محقق به عنوان جانشین اطلاعات سپاه معرفی شدند.
پیش از این تغییر حسین طائب رییس سازمان اطلاعات و سردار نجات جانشین این سازمان بود.

در همین حال روزنامه «جوان»، وابسته به سپاه، روز یکشنبه روایتی از پیدایش «سازمان اطلاعات سپاه ارائه کرد. به نوشته این روزنامه، «معاونت اطلاعات سپاه» پس از اعتراض‌های سال ۸۸ به «سازمان» تبدیل شد و حسین طائب ریاست آن را برعهده داشت.

روزنامه «خراسان» نیز روز یکشنبه نوشت که همزمان با تشکیل «سازمان اطلاعات سپاه»، تشکیلات اطلاعاتی دیگری نیز در سپاه با نام «معاونت اطلاعات راهبردی» تشکیل شده بود که مسئولیت آن را حسن محقق، جانشین جدید حسین طائب، برعهده داشت.

به نوشته «خراسان»، این دو نهاد اطلاعاتی با «وظایف تعریف‌شده» و «در کنار یکدیگر» فعالیت می‌کردند، اما «با راهبرد فرمانده جدید سپاه، وظایف این دو نهاد اطلاعاتی در “معاونت اطلاعات سپاه” ادغام شده است».

در این گزارش توضیح داده نشده که منظور از «معاونت اطلاعات سپاه» همان «معاونت اطلاعات راهبردی» است یا اینکه معاونت دیگری مد نظر است.

از سازمان اطلاعات سپاه و همچنین حفاظت اطلاعات قوه قضائیه به عنوان نهادهای «اطلاعات موازی» نام برده می‌شود.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

یک پاسخ

  1. خبر بیحاصل، ناشی از بیخبری خبر سازان، جز اتلاف وقت، چه سودی دارد؟
    در آمریکا هم شانزده ۱۶ سازمان اطلاعاتی هست و بود، و هنوز هم شیر تو شیر است. معلوم نیست بولتون مهمتر است یا هسپل، یا وزیر امنیت کابینه، یا…
    So what?!

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »