مخالفت رهبر جمهوری اسلامی با نظام پارلمانی

آیت‌الله خامنه‌ای مسئولیت خود را در برجام٬ تکذیب کرد

زیتون– آیت‌الله علی خامنه‌ای٬ رهبر جمهوری اسلامی٬ ضمن تکذیب مسئولیت خود در تصویب برجام٬ گفت: «اما آن‌طور که برجام عمل شد، من خیلی اعتقادی نداشتم و بارها هم به رئیس‌جمهور و وزیر خارجه گفتیم و تذکر دادیم.»

او شب گذشته (چهارشنبه) در دیدار با دانشجویان٬ مدعی شد: « در صحبت‌ها بود که تصویب برجام را به رهبری نسبت داده‌اند؛ خب شما چشم و گوش دارید و همه‌چیز را می‌بینید. نامه‌ای که درباره‌ برجام نوشته شد و شرایطی که ذکر شده که در این صورت تصویب می‌شود را ببینید. منتها اگر این شرایط اجرا نشده، وظیفه‌ رهبری این نیست که وارد بشود.»

آیت‌الله خامنه‌ای در ادامه عدم دخالتش در مسئله برجام را «عدم دخالت در کارهای اجرایی» عنوان کرد و افزود: «نظر ما این است که رهبری وارد کار اجرایی نشود، مگر جایی که به حرکت کل انقلاب ضربه میزند.»

آیت‌الله خامنه‌ای هنگام تایید مصوبه شورای عالی امنیت ملی ایران درباره توافق هسته‌ای، در نامه‌ای به حسن شرایطی برای اجرای آن تعیین کرد. او همچنین پس از اجرای برجام هشدار داد که اگر رییس جمهور آمریکا برجام را پاره کند، «جمهوری اسلامی برجام را آتش خواهد زد.»

با این حال اما به رغم خروج آمریکا از برجام ایران همچنان در چهارچوب برجام عمل می‌کند٬ هرچند به تازگی اجرای تعهدات خود را کاهش داده است.

او همچنین در این دیدار ساختار قانون اساسی جمهوری اسلامی را «خوب» و «فاقد ایراد» توصیف کرد ولی گفت که این ساختار را باید «کم‌ و زیاد کرد.»

پیشتر حسن روحانی از کمبود اختیارات رییس جمهوری گلایه کرده بود.

رهبر جمهوری اسلامی در بخش دیگری از سخنانش بار دیگر به ایده استقرار نظام پارلمانی در جمهوری اسلامی پرداخته که چند سال پیش آن را مطرح کرده بود.

او در این رابطه گفت: «نظام پارلمانی هم که درباره آن بحث شد، ما مفصل در مجمع بازنگری قانون اساسی آن را بررسی کردیم و نتیجه این شد که مشکلات نظام پارلمانی از نظام ریاستی بیشتر است.»

رهبر جمهوری اسلامی  در ۲۴ مهر ۱۳۹۰ در سفر به کرمانشاه گفته بود: «اگر روزی در آینده احتمالا دور احساس شود که نظام پارلمانی برای انتخاب مسئولان قوه مجریه بهتر است هیچ اشکالی ندارد.»

 

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

2 پاسخ

  1. سابقه ندارد ایشان در کارهای اجرایی دخالت کرده باشد ! مگر چشم و گوش ندارید ؟!
    در زمان مذاکره ها و توافق ها درباره برجام، ایشان بی خبر بودند، یک گزارش و هماهنگی هم با ایشان نشد، حتا ظریف در آخرین سفر شتابزده اش به تهران با ایشان دیدار نکرد ، هیچ گزارشی نداد و دستور و موافقت نگرفت !
    ایشان در ریاست و رهبری هرگز مسئولیت خرابکاری هایش را به گردن زیردستان نمی اندازد !

  2. حق با اقا است ایشان در زمانی که برجام تصویب میشد نه تنها در ایران بلکه روی کره زمین نبودند ایشان در فضا به سر می بردند .

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

مخالفت رهبر جمهوری اسلامی با نظام پارلمانی

چهره‌ی مچاله‌شده از گریه و لابه‌ی بسیارِ او، بِرندی شده بود. بر بالای هر منبری که می‌رفت، در جمعِ هر جماعتی که می‌رفت؛ اشک‌اش دمِ مشکش بود. چشمِ جوانان مؤمن و انقلابی را خوب گرفته

ادامه »

سالها پیش که رهبر جمهوری اسلامی در بزنگاه انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ جنجال سند آموزشی ۲۰۳۰ را به‌پا کرد در مطلبی با عنوان «اصولگرایان

ادامه »

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی

ادامه »