تلاش نمایندگان مجلس برای بازنگری قانون اساسی: مجلس اعظم تشکیل شود

زیتون– بیش از ۱۰۰ تن از نماینده مجلس طی نامه‌ای خطاب به رهبر جمهوری اسلامی از او خواستند تا با «بازنگری در قانون اساسی» موافقت کند.

عزت‌الله یوسفیان ملا، نماینده مجلس، ضمن تایید خبر تهیه این نامه‌‌‌ای گفت که یکی از موراد پیشنهاد شده تشکیل «مجلس اعظم» است.

یوسفیان نیاز به تشکیل «مجلس اعظم» را از دیگر موارد مطرح شده در این نامه عنوان کرده است. منظور از مجلس اعظم همان مجلس سنا است که این نماینده نام مجلس سنا را «شاید ناخوشایند» توصیف کرده و گفته است که می توان به جای آن مجلس اعظم را در نظر گرفت.

یوسفیان ملا به ایلنا گفت که «اگر این درخواست به بالای ۲۰۰ امضا برسد ما آن را خدمت رهبری ارسال می‌کنیم»  او همچنین تاکید کرد که این نامه «منهای خط و خطوط و جریانات سیاسی است.»

عضو فراکسیون «مستقلین ولایی» اعلام کرد که نامه درخواست بازنگری قانون اساسی به رهبری تاکنون حدود ۱۵۰ امضا داشته است.

اولین بار موضوع بازنگری در قانون اساسی زمستان سال گذشته از سوی علی لاریجانی، رییس مجلس ایران، مطرح شد. لاریجانی گفته بود که رهبر جمهوری اسلامی دستور داده «اصلاح ساختارهایی در کشور» انجام گیرد.

رهبر جمهوری اسلامی چند سال پیش هم گفته بود امکان تغییر نظام سیاسی ایران از ریاستی به پارلمانی وجود دارد.

آیت‌الله علی خامنه‌ای اما خرداد امسال درباره بازنگری در قانون اساسی گفته بود که «ساختار» قانون اساسی ایران «خوب» است، اما این ساختار باید «کم و زیاد» شود.

براساس قانون اساسی جمهوری اسلامی، مجلس ایران هیچگونه اختیاری در بازنگری قانون اساسی ندارد و تنها رهبر جمهوری اسلامی امکان صدور چنین فرمانی را دارد.

براساس این قوانین رهبر جمهوری اسلامی پس از «مشورت‏ با مجمع تشخیص‏ مصلحت‏ نظام‏ طی‏ حکمی‏ خطاب به‏ رییس‏ جمهوری موارد اصلاح‏ یا ترمیم‏ قانون‏ اساسی‏ را به‏ شورای‏ بازنگری‏ قانون‏ اساسی» را به شورای بازنگری که اعضا آن را قانون اساسی مشخص کرده، اعلام می‌کند.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

یک پاسخ

  1. این ساختار بحران زا و فساد زا و ضدمردمی است. اصلاح ساختار باید بمعنی برداشتن ولایت فقیه باشد. با وجود تمرکز قدرات در دست خامنه ای نمیشود.
    این همه تمرکز قدرت و اختیار بدون پاسخگویی، حکومت دائمی یک فرد، بدون امکان برکناری رهبر ، پیامدهای ویرانگر و پرخسارت دارد چنانکه تجربه نشان داد.

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ رویکرد بینامرزی، میان گفتمان‌های مختلف و متضاد ایرانی، نوعی سازش و

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در بازار ارز، قیمت‌ها در

ادامه »

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری

ادامه »