اولین دختر انقلاب از زندان آزاد شد

زیتون– ویدا موحد٬ اولین زنی که در اعتراض به حجاب اجباری «روسری بر سرچوب» کرد٬ از زندان آزاد شد.

پیام درفشان، وکیل ویدا موحد٬ این خبر را در صفحه اینستاگرامش اعلام کرد.

پیشتر درفشان خبر داده که با درخواست آزادی مشروط خانم موحد مخالفت شده است.

به گفته درفشان پس از قطعی شدن حکم یکسال زندان اولین دختر خیابان انقلاب، او درخواستی برای برخورداری از عفو رهبری به سرپرست دادسرای ارشاد داده است.

ویدا موحد، اولین «دختر خیابان انقلاب» از سوی شعبه ۱۰۹۱ مجتمع قضایی ارشاد به اتهام «تشویق مردم به فساد و فحشا از طریق کشف حجاب» به یک سال حبس تعزیری محکوم شده است.

پیام درفشان، وکیل مدافع ویدا موحد، با اعلام این خبر به ایرنا گفت که دادگاه، یازدهم اسفند ۹۷ این حکم را صادر کرده و قطعی شده‌است.

وکیل ویدا موحد در این رابطه به ایرنا گفته بود: «موکلم ابراز کرده قبول دارد با توجه به تبعات منفی مسئله برای خودش و فرزند دو ساله‌اش این شیوه ابراز نظرش صحیح نبوده و متعهد شد که تکرار نخواهد کرد.»

وکیل این «دختر خیابان انقلاب» با بیان اینکه موکلش علاوه بر آزادی مشروط، مشمول عفو اخیر رهبر جمهوری اسلامی به مناسبت عید مبعث می‌شود، افزود: «با وجود پیگیری‌ها در زندان و اینکه موکل چندین مرتبه درخواست آزادی مشروط و عفو برای قاضی اجرای احکام ارسال کرده اما هیچ درخواستی از زندان شهر ری برای اجرای احکام ارسال نشده‌است.»

ویدا موحد٬ اولین زنی که به نام «دختر خیابان انقلاب» معروف شد، زن جوانی بود که در ششم دی‌ ۱۳۹۶ در تقاطع خیابان انقلاب و وصال تهران روسری سفیدرنگی را بر سر چوبی کرد و در اعتراض به حجاب اجباری آن را تکان داد.

بر اساس اخبار منتشرشده، پلیس ایران وی را دستگیر کرده است. نسرین ستوده در تاریخ ۸ بهمن ۱۳۹۶ از آزادی وی خبر داد. او در فیسبوک خود اعلام کرد که ویدا موحدی در هفتم بهمن ماه آزاد شده است.

یک‌ماه بعد دومین زن ایرانی در خیابان انقلاب با درآوردن روسری به «حجاب اجباری» اعتراض کرد.

عکس این زن در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد. نسرین ستوده٬ وکیل دادگستری٬ در گفت‌وگویی با رادیو فردا نام این زن را نرگس حسینی اعلام کرد و گفت پس از بازداشت «قرار وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی» صادر شده است.

پس از آن نیز ده‌ها زن و مرد جوان در خیابان‌های تهران و شهرهای دیگر از جمله اصفهان و شیراز دست به عمل مشابه زدند.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ رویکرد بینامرزی، میان گفتمان‌های مختلف و متضاد ایرانی، نوعی سازش و

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در بازار ارز، قیمت‌ها در

ادامه »

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری

ادامه »