? زنده| بولتون: دولت آمریکا در تهران تغییر رژیم نمی‌خواهد

 

روسیه هم عضو کشور‌های اجرا کننده «اینستکس» می‌شود

نماینده دائمی روسیه در اتحادیه اروپا گفت: روسیه در حال مذاکره با کشور‌های اروپایی است تا جزو اجرا کنندگان «اینستکس» با ایران باشد.

یک دیپلمات روسی گفته است مسکو در حال مذاکره با مقامات اروپایی است تا در حلقه کشور‌های اجرا کننده سازوکار پرداخت مالی با ایران موسوم به اینستکس درآید.

این سازوکار توسط سه کشور عضو اتحادیه اروپا برای کاهش فشار تحریم علیه ایران راه‌اندازی می‌شود.

«ولادیمیر شیزوف» نماینده دائمی روسیه در اتحادیه اروپا به خبرگزاری اینترفاکس گفته که این کشور مذاکراتی را با کشور‌های اروپایی انجام می‌دهد تا جزو اجرا کنندگان اینستکس با ایران باشد.

مبنای پرداخت مالی این سازوکار عدم استفاده از دلار خواهد بود./ایسنا


https://twitter.com/backyardfemme/status/1136591886485843968


بولتون: دولت آمریکا در تهران تغییر رژیم نمی‌خواهد

جان بولتون٬ مشاور امنیتی کاخ سفید٬ گفت که دولت آمریکا به دنبال تغییر رژیم در ایران نیست.

او تاکید کرد کهبه اعمال تحریم علیه ایران متعهدیم. وی مدعی شد با تهدید‌های تهران نیز مقابله می‌کنیم، اما همچنان خواهان گفتگو هستیم.

بولتون در ادامه گفت: «رییس‌ جمهوری ما را روشن کرد که آماده مذاکره بر سر مسئله هسته‌ای هستیم. اما تهدیدات ایران برای بستن تنگه هرمز یا تهدید متحدانمان را نمی‌پذیریم. دلیل قدم نظامی که برداشتیم همین است، نه به این دلیل که خواهان جنگ بودیم بلکه دقیقاً برای اجتناب از جنگ این کار را انجام دادیم. می‌خواهیم ساختار‌های بازدارندگی را ایجاد کنیم که ایران را متقاعد می‌کند مسیری خطرناک را دنبال می‌کند. این اشتباه خواهد بود که ایران در راه‌حل ما شک کند.»/خبرگزاری فارس



وزیر آموزش و پروش استعفا داد

محمود بطحای٬ وزیر آموزش و پروش استعفا داد.

اما برای این استعفا دلایل گوناگونی ذکر شده است.

خبرگزاری تسنیم به نقل از «یک منبع آگاه در در هیأت دولت» گزارش داده که استعفای محمد بطحایی در جلسه اخیر هیأت دولت رسماً به حسن روحانی ارائه شده است.

تسنیم علت این استعفا را «دلایل شخصی» ذکر کرده است.

رسانه‌های دیگر نیز علت استعفای محمد بطحایی را «نارضایتی رئیس جمهور از عملکرد وی» عنوان کرده‌اند اما وبسایت «باشگاه خبرنگاران جوان» گفته است وزیر آموزش و پرورش «به دلیل اینکه مسائل فرهنگیان، از قبیل رتبه‌بندی، به دلیل بار مالی مورد توجه نبوده استعفا کرده است».

ایلنا نیز به نقل از یک منبع آگاه در وزارت آموزش و پرورش گزارش داده است که «خبر استعفا صحت دارد اما هنوز مشخص نیست که این استعفا از سوی رئیس جمهور پذیرفته شده است یا خیر».



ارائه گزارش حادثه فجیره به شورای امنیت

گزارش‌ها حاکی است که امروز (پنج‌شنبه ۱۶ خرداد) نماینده‌های امارات، نروژ و عربستان یافته‌های خود دربارهٔ حمله به چهار کشتی در نزدیکی آب‌های امارات متحده عربی را با نماینده‌های کشورهای عضو شورای امنیت در میان می‌گذارند.

این اجلاس به‌صورت غیررسمی و در دفتر نمایندگی امارات برگزار خواهد شد.

چهار کشتی شامل دو نفتکش عربستان و دو کشتی تجاری که با پرچم‌های امارات و نروژ در نزدیکی آب‌های بندر فجیره امارات حضور داشتند، حدود بیش از یک ماه پیش، هدف حمله خرابکارانه قرار گرفتند.

امارات، عربستان و آمریکا انگشت اتهام را به سوی ایران گرفته‌اند، اما جمهوری اسلامی هرگونه دست داشتن در حمله را رد کرده‌است./رادیو فردا



نخست‌وزیر ژاپن به تهران سفر می‌کند

سخنگوی دولت ژاپن اعلام کرد شینزو آبه، نخست‌وزیر این کشور، به زودی برای دیدار با مقام‌های جمهوری اسلامی به تهران سفر خواهد کرد.

سخنگوی دولت ژاپن گفته است که جزئیات مربوط به سفر آبه به تهران همچنان در حال برنامه‌ریزی است. رسانه‌های ژاپنی نوشته‌اند که این سفر هفته آینده انجام خواهد شد.

سفر نخست‌وزیر ژاپن به تهران در حالی انجام می‌شود که در ابتدای ماه جاری، دونالد ترامپ به ژاپن سفر کرده بود.

طی ماه‌های اخیر و به دنبال بالا گرفتن تنش میان ایالات متحده و ایران، برخی رسانه‌های ژاپنی نوشته بودند که نخست‌وزیر این کشور قصد دارد برای میانجی‌گری به تهران سفر کند.

آن زمان اعلام شده بود که شینزو آبه پس از مشورت با رییس جمهوری آمریکا تصمیم نهایی خود را اتخاذ خواهد کرد./ایسنا


خبرهای روز گذشته را از اینجا بخوانید

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »