? زنده| واکنش جهانی به دور تازه کاهش تعهدات هسته‌ای ایران

 


رییس کمیته هسته‌ای مجلس: اجرای پروتکل الحاقی را به تعلیق در می‌آوریم

مجتبی ذوالنور٬ رییس کمیته هسته‌ای مجلس٬ گفت که در صورتی که اروپا در سه هفته باقی‌مانده از «مهلت ۶۰ روزه»، اقدامی برای حفظ برجام نکند «پروتکل الحاقی را که به عنوان پشت‌قباله برجام، داوطلبانه اجرایی کردیم، به حالت تعلیق در می‌آوریم.»

او همچنین مدعی شده که «اروپا برای حفظ برجام اراده‌ای ندارد و نمی‌خواهد برای این کار هزینه کند».

مجتبی ذوالنور تاکید کرد که در صورت عدم حفظ برجام پس از پایان مهلت ۶۰ روزه، «در وهله اول، درصد غنی‌سازی اورانیوم را تا هر میزانی که نیازمان باشد افزایش می‌دهیم … مثلاً اگر بخواهیم برای زیردریایی‌ها باتری اتمی تولید کنیم باید درصد غنی‌سازی تا بیش از ۶۰ درصد را در دستور کار قرار دهیم».

ذوالنور همچنین از «بازگرداندن رآکتور اراک به وضعیت قبل از برجام»، «تجدیدنظر در همکاری خود با آژانس» و «خروج از ان‌پی‌تی» به عنوان دیگر اقدامات ایران در صورت عدم تأمین منافعش در برجام ظرف سه هفته آینده نام برد./خبرگزاری مهر


 


واکنش جهانی به دور تازه کاهش تعهدات هسته‌ای ایران

تصمیم تازه تهران برای کاهش بیشتر تعهداتش در چارچوب برنامه جامع اقدام مشترک یا «برجام» که در روز دوشنبه ۲۷ خرداد اعلام شد، موجی از واکنش‌های جهانی را بدنبال داشته است.

یک سخنگوی نخست‌وزیر بریتانیا در این زمینه گفت که اگر ایران از تعهداتش در زمینه فعالیت‌های هسته‌ای تخطی کند بریتانیا برای واکنش به آن، تمام گزینه‌های در دسترس را بررسی خواهد کرد.

یک سخنگوی جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا، در واکنش به این خبر گفت که برنامه غنی‌سازی ایران «باج‌خواهی هسته‌ای» است که با «افزایش فشار بین‌المللی» باید با آن برخورد کرد.

پاتریک لِیهی، عضو دمکرات سنای آمریکا، نیز با انتقاد دوباره از تصمیم دونالد ترامپ دربارهٔ خروج از برجام گفت به خاطر آن تصمیم، در برابر اقدام امروز ایران دست بسته‌ایم.


https://twitter.com/jamal_ameli/status/1140614178924838912?s=12


رییس ستاد کل نیروهای مسلح: اگر حمله به نفتکش‌ها کار ایران بود با شجاعت اعلام می‌کردیم

حسین باقری گفت: «ما راهبرد مقاومت را در برابر آن‌ها در پیش خواهیم گرفت تا با این شیوه دشمن را در نهایت مجبور به تسلیم کنیم؛ در واقع سیری که ایران در پیش گرفته است به طور حتم به پیروزی جبهه حق خواهد انجامید.»

او تاکید کرد که اقدامات مضحک و بی ارزش علیه نفت‌کش‌ها در دریای عمان و اقیانوس هند و مانند آن از این نمونه است که می‌خواهند مردم منطقه و جهان را به این برسانند که ایران در حال عملی کردن تهدید‌های خود است.

او ادامه داد: «غافل از اینکه جمهوری اسلامی ایران آن‌قدر بزرگ است که اگر اراده‌ای در بستن تنگه هرمز بکند، این‌گونه نیست که شناور یا نفت‌کشی بتواند از این تنگه عبور کند. ما آن قدر شجاعت داریم که مسئولیت اقدامات خود را بر عهده بگیریم و با قامتی افراشته و صدایی بلند آن را فریاد بزنیم و عواقب آن را هم بپذیریم.»



مصباح‌یزدی: دست‌هایی در کار است تا مظاهر فساد در قم ترویج شود

محمدتقی مصباح یزدی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، در دیدار با شهردار قم گفت: «با چند برابر شدن توطئه‌های دشمنان، مشهود است که دست‌هایی در کار است تا مظاهر فساد را به‌خصوص در شهر مقدس قم ترویج کنند.»

او در دیدار با شهردار قم رسیدگی به «وظیفه دینی» را نیز در زمره امور شهرداری دانست.

مصباح یزدی به عنوان نمونه اشاره کرد که «قبل از ساخت بوستان (پارک)، فضایی به عنوان نمازخانه» ساخته شود./فارس



واگذاری ۳۰۰۰ ملک شهرداری به افراد غیر

افشین حبیب زاده معاون نظارت شورای شهر تهران از عدم جدیت شهرداری تهران در باز پس‌گیری و قانون‌مند کردن ۳۰۰۰ ملک شهرداری انتقاد کرد.

او با بیان این‌که در اواخر سال ۱۳۹۶ شورای شهر تهران مصوبه‌ای به استناد بند ۶ قانون ۵۵ شهرداری‌ها داشت که براساس آن شهرداری مکلف بود هرگونه واگذاری ملک به اشخاص حقیقی و حقوقی را به تصویب انجمن شهر یا شورای شهر برساند، اضافه کرد: «متاسفانه طی سال‌های متمادی این واگذاری‌ها به تصویب شورای شهر یا انجمن شهر سابق نرسید.»

معاون نظارت شورای شهر تهران با بیان این‌که در اواخر سال ۱۳۹۶ طی مصوبه‌ای از شهرداری و سازمان املاک خواستیم که پرونده همه املاک واگذاری شده را به شورای شهر بیاورد تا عملیات قانونی بر روی آنها انجام شود، ادامه داد: «لیست املاک می‌بایست به کمیسیون مربوطه داده می‌شد و پس از بررسی به صحن شورای شهر می‌آمد تا اگر این واگذاری‌ها در خدمت شهر و شهروندان بود تایید می‌کردیم و اگر این واگذاری دچار خدشه شده و دچار تغییر کاربری شده بود آن را باز پس می‌گرفتیم که متاسفانه تاکنون که حدود ۱.۵ سال از این مصوبه می‌گذرد حتی یک لایحه واگذاری نیز به شورای شهر نیز ارسال نشده تا نسبت به تصمیم‌گیری و تعیین تکلیف اقدام کنیم.»/ایسنا



دلار ۳۰۰ تومان گران‌تر شد

قیمت دلار در صرافی‌های بانک‌ها با افزایش نسبت به روز کاری قبل ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شده است.

صرافی‌های بانک‌ها هم‌اکنون قیمت دلار را برای فروش به مردم، با افزایش نسبت به روز قبل، ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۱۳ هزار و ۴۰۰ تومان خریداری می‌کنند.

برهمین‌اساس طی روز جاری قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها، ۱۵ هزار و ۴۰۰ تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها ۱۵ هزار و ۳۰۰ تومان است. قیمت خرید و فروش یورو نسبت به روز کاری قبل افزایش داشته است.

۵ صرافی بانکی در خیابان فردوسی با داشتن کارت ملی، کارت شتاب و شماره همراه به نام متقاضی از ساعت ۱۰ تا ۱۵ تا ۲۰۰۰ دلار آمریکا به متقاضیان واجد شرایط عرضه می‌کنند.

این صرافی‌ها در طول روز متناسب با نوسان قیمتی در بازار آزاد، خرید و فروش دلار و یورو را با قیمت‌های مختلفی انجام می‌دهند./تسنیم



رفیقدوست: زمان جنگ اگر کسی ماده اولیه نمی‌فروخت با تهدید به کشتن از او می‌خریدیم

محسن رفیقدوست درباره دور زدن تحریم ها و فروش نفت به بخش خصوصی گفت: «باید دولت آنچنان اینجا خودش را نشان دهد که کسی جرات نکند سمت تخلف بروند. الان مثلا می‌گویند صادرکنندگان بخش خصوصی ارزشان را در نیما نمی‌آورند و در بازار آزاد می‌فروشند. دولت سران اینها را صدا کند و هشدار دهد.»

او ادامه داد: «ما نمی‌گوییم که چند میلیارد دلار در اختیار افراد قرار بدهند و مثل آن زمان که به بابک زنجانی اعتماد کردند با افراد برخورد کنند؛ حرف من این است که الان چطور نفت را به خارجی‌هابا یک تضمینی می‌فروشند با همان تضمین نفت را به مردم بفروشند. به بخش خصوصی بفروشند. هیچ ریسکی هم نکنند که بابک زنجانی پیدا شود.»

رفیقدوست تاکید کرد: «زمان جنگ از کسی که ماده اولیه داشت، چیزی می‌خواستیم که نمی‌فروخت با تهدید کشتن از او خریدم. البته گران‌تر از حد معمول هم پول دادم ولی او نمی خواست بفروشد. الان هم همان زمان است. مملکت در جنگ اقتصادی است.»/خبرآنلاین


خبرهای روز گذشته را از اینجا بخوانید

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ رویکرد بینامرزی، میان گفتمان‌های مختلف و متضاد ایرانی، نوعی سازش و

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در بازار ارز، قیمت‌ها در

ادامه »

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری

ادامه »