وزارت خارجه ایران: کاهش تعهدات هسته‌ای ایران، قابل بازگشت است

آژانس بین المللی انرژی اتمی افزایش ذخایر اورانیوم غنی شده ایران از ۳۰۰ کیلوگرم را تایید کرد

زیتون– آژانس بین المللی انرژی اتمی روز دوشنبه ۱۰ تیرماه تایید کرد که میزان ذخیره اورانیوم غنی شده ایران از سقف تعیین شده در توافق هسته‌ای موسوم به برجام عبور کرده است.

ظهر امروز (دوشنبه) خبرگزاری فارس٬ وابسته به سپاه پاسداران٬ به نقل از یک «منبع آگاه» ناشناس خبر داد که میزان ذخیره اورانیوم غنی شده ایران از ۳۰۰ کیلوگرم عبور کرد.

بر اساس توافق اتمی ایران و گروه پنج به علاوه یک در تیر ماه سال ۹۴ (برجام)، میزان ذخیره اورانیوم غنی‌شده در ایران نباید از سقف ۳۰۰ کیلوگرم بیشتر شود.

اما خبرگزاری فارس به نقل از «یک منبع آگاه» که نام او ذکر نشده است، گفت که ذخایر اورانیوم غنی شده ۳.۶۷ درصد ایران از ۳۰۰ کیلوگرم عبور کرده است.

ساعتی پیش نیز رویترز خبر داد که یک سخنگوی آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت، که یوکیا آمانو شورای حکام را از عبور ذخایر اورانیوم غنی شده ایران از سقف تعیین شده مطلع کرده است.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در همین روز گفته بود: «طبق آنچه بنده اطلاع پیدا کردم ایران طبق برنامه‌اش از مرز ۳۰۰ کیلو عبور کرده و این را قبلاً هم اعلام کرده بودیم.»

محمد جواد ظریف می‌گوید، افزایش ذخایر اورانیوم غنی شده از حقوق ایران بر اساس برجام است.

بریتانیا، فرانسه،‌ آلمان و اتحادیه اروپه از تهران خواسته‌اند به همه تعهداتش در برجام پایبند باشد و گفته‌اند تهدید و ضرب‌الاجل را نمی‌پذیرند.

در همین رابطه سخنگوی وزارت خارجه ایران گفته است کاهش تعهدات هسته‌ای ایران، قابل بازگشت است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، عباس موسوی از کشورهای اروپایی خواسته است که « گام‌های عملی تر، ملموس‌تر و کامل‌تر» بردارند وگرنه ایران به کاهش تعهدات خود ادامه می‌دهد.

وی وضعیت فعلی کانال مالی اتحادیه اروپا موسوم به اینستکس را «خواسته جمهوری اسلامی» ندانسته و گفته است «هفت، هشت، ۱۰ روز وقت است» تا اروپایی‌ها کاری کنند و هشدار داده که در غیر این صورت، ایران، «گام دوم» را برخواهد داشت.

بر اساس بیانیه شورای عالی امنیت ملی ایران که ۱۸ اردیبهشت صادر شده، این کشور در صورت پذیرفته نشدن خواسته‌هایش از سوی کشورهای اروپایی، «رعایت محدودیت های مربوط به سطح غنی سازی اورانیوم، و اقدامات مربوط به مدرن سازی رآکتور آب سنگین اراک» را متوقف خواهد کرد

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

وزارت خارجه ایران: کاهش تعهدات هسته‌ای ایران، قابل بازگشت است

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »