واکنش کشورهای ۱+۵ نسبت به افزایش ذخیره اورانیوم غنی شده ایران؛ خشم و تهدید

زیتون–  در پی افزایش میزان ذخایر اورانیوم غنی شده ایران از سقف مجاز٬ رهبران کشورهای ۱+۵ واکنش‌های تندی نشان دادند.

آژانس بین المللی انرژی اتمی روز دوشنبه ۱۰ تیرماه تایید کرد که میزان ذخیره اورانیوم غنی شده ایران از سقف تعیین شده در توافق هسته‌ای موسوم به برجام عبور کرده است.

ظهر روز گذشته (دوشنبه) خبرگزاری فارس٬ وابسته به سپاه پاسداران٬ به نقل از یک «منبع آگاه» ناشناس خبر داد که میزان ذخیره اورانیوم غنی شده ایران از ۳۰۰ کیلوگرم عبور کرد.

بر اساس توافق اتمی ایران و گروه پنج به علاوه یک در تیر ماه سال ۹۴ (برجام)، میزان ذخیره اورانیوم غنی‌شده در ایران نباید از سقف ۳۰۰ کیلوگرم بیشتر شود.

جرمی هانت، وزیر خارجه بریتانیا، که خود یکی از نامزدهای پست نخست وزیری بعد از استعفای خانم ترزا می است، اعلام کرد که اگر ایران برجام را نقض کند، بریتانیا نیز از این پیمان خارج می‌شود.

هانت در گفت‌وگو با اسکای‌نیوز تاکید کرد که بریتانیا حامی حفظ برجام است، اما اگر ایران بخواهد آن را نقض کند، بریتانیا نیز از آن خارج خواهد شد.

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، روز دوشنبه، دهم تیرماه، در یک پیام توئیتری نوشت: «رژیم ایران گامی جدیدی برای توسعه بلندپروازی‌های هسته‌ای برداشته است. رژیم بار دیگر از برنامه هسته‌ای برای اخاذی از جامعه جهانی و تهدید امنیت منطقه‌ای استفاده می‌کند. نباید به بزرگ‌ترین حامی تروریسم در جهان اجازه داده شود در هیچ سطحی غنی‌سازی اورانیوم داشته باشد.»

جان بولتون، مشاور رئیس جمهوری آمریکا در امور امنیت ملی، نیز با انتشار توئیتی گفت: «دلیلی ندارد ایران ذخایر اورانیوم خود را افزایش دهد، مگر این که بخواهد زمان دستیابی به بمب هسته‌ای را کوتاه‌تر کند.»

مانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه، از جمهوری اسلامی خواست به توافق هسته‌ای موسوم به برجام پایبند باشد و فورا اقدام به کاهش ذخایر اورانیوم غنی‌سازی شده خود کند.

به گزارش رویترز، کاخ الیزه در بیانیه‌ای که امروز (سه‌شنبه) منتشر شد، اعلام که رئیس جمهوری فرانسه «با نگرانی» اخبار مربوط به افزایش ذخایر اورانیوم غنی‌سازی شده ایران را دنبال می‌کند.

امانوئل ماکرون همچنین با اشاره به پایبندی فرانسه به برجام، گفته است که در روزهای آینده این کشور «تصمیم لازم» را درباره تحولات اخیر خواهد گرفت.

پیش از صدور این بیانیه، اعلام شده بود که ماکرون با ترامپ به شکل تلفنی گفت‌وگو کرده است.

گنگ شوانگ،‌ سخنگوی وزارت خارجه چین،‌ نیز امروز از تصمیم ایران به افزایش غنی سازی اورانیوم ابراز تاسف کرد اما در عین حال آمریکا را عامل اصلی این اتفاق دانست.

به گزارش خبرگزاری رویترز،‌ شوانگ در پکن به خبرنگاران گفت که چین از تصمیم ایران «متاسف» است اما همزمان تاکید کرد که سیاست “فشار حداکثری ایالات متحده آمریکا ریشه اصلی” تنش‌های کنونی است.

چین از همه طرف‌ها خواست که با دیدگاهی کلی و درازمدت و با حمایت از توافق هسته‌ای موسوم به «برجام» مانع تنش‌های بیشتر شوند.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

چهره‌ی مچاله‌شده از گریه و لابه‌ی بسیارِ او، بِرندی شده بود. بر بالای هر منبری که می‌رفت، در جمعِ هر جماعتی که می‌رفت؛ اشک‌اش دمِ مشکش بود. چشمِ جوانان مؤمن و انقلابی را خوب گرفته

ادامه »

سالها پیش که رهبر جمهوری اسلامی در بزنگاه انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ جنجال سند آموزشی ۲۰۳۰ را به‌پا کرد در مطلبی با عنوان «اصولگرایان

ادامه »

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی

ادامه »