ظریف: آن گونه به برجام متعهد می‌مانیم که اروپا متعهد است

روحانی: از ۱۶ تیر غنی سازی را به هر میزان که دلمان بخواهد بالا می‌بریم

زیتون– حسن روحانی٬ رییس جمهوری٬ امروز (چهارشنبه) رسما اعلام کرد که جمهوری اسلامی از روز ۱۶ تیرماه یعنی چهار روز دیگر میزان غنی‌سازی خود را به بیش از ۳.۶۷ درصد و تا هر میزانی که «نیاز داشته باشد» افزایش خواهد داد.

پیشتر محمدجواد ظریف، وزیر خارجه، خبر داده بود که مرحله دوم از روند کاهش تعهدات ایران در چارچوب برجام روز ۱۶ تیرماه آینده آغاز می‌شود.

در این تاریخ ضرب‌الاجل ۶۰ روزه‌ای که ایران روز ۱۸ اردیبهشت به اروپا داد پایان می‌یابد.

حسن روحانی نیز امروز در جلسه هئیت دولت همچنین گفت که اگر طرف غربی به تعهدات خود عمل نکند، ایران رآکتور اراک را نیز به «حالت سابق» بازخواهد گرداند.

روحانی همچنین به کشورهای غربی گفت: «اگر می‌خواهید [درباره اقدامات ایران] اظهار تاسف کنید، از هم اکنون اظهار تاسف کنید، اگر هم بنا است بیانیه بدهید، از هم اکنون بدهید.»

او به اروپا و آمریکا «توصیه کرد» که «به میز مذاکره، تفاهم و احترام به مصوبات شورای امنیت سازمان ملل برگردید و در این شرایط همه ما به برجام عمل کنیم».

رییس جمهوری ایران همچنین گفت که جمهوری اسلامی به برجام «صددرصد عمل خواهد کرد، در روزی که طرف مقابل نیز صددرصد به آن عمل کند».

ایران روز ۱۸ اردیبهشت سال جاری رسما خروج خود از «برخی» تعهداتش ذیل قرارداد اتمی موسوم به برجام را اعلام کرد.

دولت روحانی روز ۳۰ اردیبهشت نیز اعلام کرد که ضمن حفظ درصد غنی‌سازی بر اساس برجام، میزان تولید اورانیوم با غنای پایین را به چهار برابر افزایش داده است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه ۱۰ تیرماه تایید کرد که میزان ذخیره اورانیوم غنی شده ایران از سقف تعیین شده در توافق هسته‌ای عبور کرده است.

همزمان با سخنان حسن روحانی مبنی بر افزایش میزان غنی‌سازی ایران از چهار روز دیگر، وزیر امور خارجه ایران گفت که جمهوری اسلامی همان گونه به برجام متعهد خواهد ماند که اروپا «متعهد است».

ظریف گفت: «ما به صراحت گفتیم اگر اروپا به برجام متعهد باشد ما هم به برجام متعهد خواهیم بود، منتها همان طور که اروپا تعهداتش را انجام می‌دهد ما انجام می‌دهیم.»

او با اشاره به ۱۱ «تعهد» اروپا برای حفظ برجام از جمله فروش نفت ایران و بازگشت پول آن به کشور افزود که اگر اینس‌تکس عملیاتی شود «مقدمه‌ای برای اجرای آن ۱۱ تعهد است».

در همین زمینه عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، نیز در صفحه توئیتر خود نوشت: «اینس‌تکس را نه تنها کافی نمی‌دانیم، بلکه این سازوکار را مقدمه اجرای تعهدات یازده‌گانه اروپایی‌ها می‌دانیم که تاکنون به آن عمل نکرده‌اند.»

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

ظریف: آن گونه به برجام متعهد می‌مانیم که اروپا متعهد است

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ رویکرد بینامرزی، میان گفتمان‌های مختلف و متضاد ایرانی، نوعی سازش و

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در بازار ارز، قیمت‌ها در

ادامه »

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری

ادامه »