ایران اعلام کرد محدودیت غنی‌سازی اورانیوم را زیر پا می‌گذارد

زیتون– جمهوری اسلامی امروز (یکشنبه) به صورت رسمی اعلام کرد که نسبت به تعهد خود به توافق هسته ای درباره «میزان درصد و غلظت غنی سازی» پایبند نیست.

پیش از این خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام رسمی ایران گزارش داده بود که ایران امروز غنی سازی ۵ درصد اورانیوم را اعلام می کند.

در همین رابطه عباس عراقچی معاون وزیر خارجه ایران در یک نشست خبری با اعلام «عدم پایبندی» به تعهد خود در میزان درصد و غلظت غنی‌سازی در برجام گفت که روند کاهش تعهدات «ممکن است به خاتمه حضور ما در برجام منجر شود.»

عراقچی تهدید کرد که اگر رفت‌وآمدها با طرف‌های اروپایی به نتیجه نرسد، «بعد از ۶۰ روز گام سوم را هم برمی داریم.»

همچنین بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی، نیز از غنی سازی «۵درصدی» خبر داد و گفت که « ما فعلا نیازی به سوخت راکتور تهران نداریم و اگر داشته باشیم آن را تامین می‌کنیم.»

مقامات ایران بار دیگر تهدید کردند که اگر بازطراحی راکتور اتمی اراک براساس توافق انجام نشود، راکتور اتمی اراک را با «وضعیت سابق» خود راه‌اندازی خواهند کرد.

اظهارنظرات امروز مقامات جمهوری اسلامی در شرایطی است که آمریکا و کشورهای اروپایی بارها نسبت به رویکرد ایران و نقص برجام هشدار داده‌اند.

دونالد ترامپ٬ رییس جمهور آمریکا٬ در آخرین اظهار نظر خود گفته بود «خواهیم دید که درباره ایران چه رخ خواهد داد. ایران باید خیلی خیلی محتاط باشد.»

براساس توافق اتمی موسوم به برجام میزان ذخیره اورانیوم غنی‌شده در ایران نباید از سقف ۳۰۰ کیلوگرم گذر کند. اما روز دوشنبه ۱۰ تیر ابتدا خبرگزاری رویترز و سپس محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، عبور ذخایر اورانیوم غنی‌شده جمهوری اسلامی از میزان معین شده در برجام را تائید کردند.

رییس جمهوری ایالات متحده در نخستین واکنش به افزایش ذخایر اورانیوم غنی شده جمهوری اسلامی ایران و عبور آن از میزان مجاز در توافق هسته‌ای موسوم به برجام،‌ گفت دیگر پیامی برای ایران ندارد و آنها با آتش بازی می‌کنند.

علی رغم این هشدارها روز چهارشنبه حسن روحانی، رییس جمهوری ایران، گفته بود جمهوری اسلامی از روز ۱۶ تیرماه میزان غنی‌سازی خود را به بیش از ۳.۶۷ درصد و تا هر میزانی که «نیاز داشته باشد» افزایش خواهد داد.

در واکنش به این سخنان، دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: «ایران هشدار جدیدی داده است. روحانى مى گوید است اگر توافق هسته‌اى جدیدى در کار نباشد، اورانیوم را ‘به هر مقدارى که بخواهیم’ غنى سازى خواهیم کرد. ایران! مراقب این تهدیدها باش. این تهدیدها مى توانند به خودت لطمه بزنند، طورى که تاکنون هیچکس اینگونه لطمه نخورده است.»

ایران پیشتر در نامه‌ای به کشورهای باقی‌مانده در توافق هسته‌ای مهلتی ۶۰ روزه داده بود تا «تعهدات خود به ویژه در حوزه‌های بانکی و نفتی» را عملی کنند و تهدید کرده بود در صورتی که این اتفاق رخ ندهد جمهوری اقدام به متوقف کردن «رعایت محدودیت‌های مربوط به سطح غنی سازی اورانیوم و اقدامات مربوط به مدرن‌سازی رآکتور آب سنگین اراک» خواهد کرد.

با این حال اتحادیه اروپا ضرب‌الاجل ایران را رد کرده و گفته بود اعضای این اتحادیه «با نگرانی» اطلاعیه ایران پیرامون پایبندی به تعهداتش در توافق هسته‌ای موسوم به برجام را مطالعه کرده‌اند.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ رویکرد بینامرزی، میان گفتمان‌های مختلف و متضاد ایرانی، نوعی سازش و

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در بازار ارز، قیمت‌ها در

ادامه »

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری

ادامه »