ظریف: ادعای انگلیس درباره تلاش ایران برای توقیف نفتکش آنها هیچ ارزشی ندارد

بریتانیا: ایران قصد توقیف یک نفتکش را داشت؛ سپاه پاسداران تکذیب کرد

زیتون– دولت بریتانیا امروز (پنج‌شنبه) رسما اعلام کرد که سه قایق متعلق به ایران تلاش کرده‌اند در آب‌های خلیج فارس راه را بر یک نفتکش این کشور ببندند.

دولت بریتانیا در بیانیه خود که خبرگزاری رویترز منتشر کرده است از جمهوری اسلامی خواست که به «این وضعیت در منطقه» خاتمه دهد و از تنش‌ها بکاهد.

در همین رابطه خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام وزارت دفاع آمریکا – بدون ذکر نام – نوشت که «پنج قایق» که گمان می‌رود متعلق به سپاه پاسداران بوده‌اند، برای توقیف این نفتکش تلاش کردند، اما تلاش آن‌ها بدون نتیجه بود.

هم‌زمان سی‌‌ان‌ان هم خبر داد که هواپیماهای تجسسی آمریکا از حمله این قایق‌ها فیلم‌برداری کرده‌اند، اما هنوز فیلمی از این حادثه منتشر نشده است.

یک سخنگوی وزارت دفاع بریتانیا هم این اقدام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را «مایه نگرانی» و «در مغایرت با قوانین بین‌المللی» توصیف کرد.

گرچه ابتدا گزارش‌‌هایی درباره حضور پنج قایق تندروی سپاه در این عملیات منتشر شده بود، اما این سخنگوی وزارت دفاع بریتانیا خبر از حضور سه قایق در این عملیات داده است.

سپاه پاسداران اما این خبرها را تکذیب کرده است. روابط عمومی منطقه پنجم نیروی دریایی سپاه پاسداران اعلام کرده است که «طی ۲۴ ساعت اخیر نیز هیچ مواجهه‌ای با شناورهای بیگانه از جمله شناورهای انگلیسی نداشته است.»

محمدجواد ظریف٬ وزیر امور خارجه ایران نیز این ادعای بریتانیا را تکذیب کرد.

ظریف در جمع خبرنگاران درباره این ادعای انگلیس گفت: «ظاهرا نفتکش بریتانیایی عبور کرده است. آنچه خودشان مطرح کردند و ادعاهایی که مطرح می‌شود برای ایجاد تنش است و این ادعاها هیچ ارزشی ندارد».

او همچنین افزود: «تا الان این ادعاها را زیاد تکرار کرده‌اند. البته این را سپاه رد کرد اما این حرفها معمولا برای پوشاندن نقاط ضعف آنها مطرح می‌شود».

پیشتر بلومبرگ نوشته بود که یک نفتکش بریتانیایی به دلیل هراس از توقیف در آب‌های ایران، در عربستان «پناه» گرفته و قصد ندارد از تنگه هرمز رد شود.

بریتانیا و جبل‌الطارق هفته گذشته یک نفتکش ایرانی را که گفته می‌شود حامل دو میلیون بشکه نفت به سمت سوریه بود، توقیف کردند.

توقیف این نفتکش با واکنش مقام‌های جمهوری اسلامی مواجه شد و مسئولان سیاسی و نظامی ایران، بریتانیا را تهدید به مقابله به مثل کرده بودند.

 

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

ظریف: ادعای انگلیس درباره تلاش ایران برای توقیف نفتکش آنها هیچ ارزشی ندارد

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ رویکرد بینامرزی، میان گفتمان‌های مختلف و متضاد ایرانی، نوعی سازش و

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در بازار ارز، قیمت‌ها در

ادامه »

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری

ادامه »