سقوط نرخ دلار آمریکا

زیتون– صرافی‌های بانک‌ها از صبح امروز، قیمت دلار را برای فروش به مردم، ۱۱ هزار و ۶۵۰ تومان اعلام کرده‌اند که نسبت به دیروز ۴۵۰ تومان کاهش داشته است. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۱۱ هزار و ۵۵۰ تومان خریداری می‌کنند.

ایلنا برهمین‌ اساس طی روز جاری قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها، ۱۳ هزار و ۵۵۰ تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها ۱۳ هزار و  ۴۵۰ تومان است.

۵ صرافی بانکی در خیابان فردوسی با داشتن کارت ملی، کارت شتاب و شماره همراه به نام متقاضی از ساعت ۱۰ تا ۱۵ تا ۲۰۰۰ دلار آمریکا به متقاضیان واجد شرایط عرضه می‌کنند.

عبدالناصر همتی، رییس بانک مرکزی، در رابطه با کاهش قیمت دلار گفت: «بانک مرکزی دیگر اجازه نمی‌دهد نرخ ارز افزایش پیدا کند و در حال کاهش قیمت ارز و افزایش ارزش پول ملی هستیم.»

او افزود: «آمریکا به دنبال نابودن کردن پول ملی ایران بود به طوری که صحبت از هر دلار ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان می کرد که نتوانست به اهدافش برسد.»

عده‌ای از فعالان بازار ارز دلیل کاهش قیمت ارز را به دوری معامله‌گران بزرگ در این بازار و افزایش عرضه نسبت داده‌اند.

عده دیگری روان شدن نقدینگی به سایر بازارها نظیر بورس را علت افت قیمت ارز دانسته‌اند.

روزنامه دنیای اقتصاد به نقل از بعضی از فعالان بازار گفته «در هفته‌های اخیر صادر‌کننده‌ها ارز بیشتری را به بانک مرکزی تحویل داده‌اند.»

تحولات بازار ارز در حالی است که بازار متشکل ارزی که قرار بود از ابتدای سال جاری راه‌اندازی شود، هنوز راه‌اندازی نشده است.

بازار متشکل ارزی در دی ماه پارسال به تصویب شورای پول و اعتبار رسید و اولین جلسه هیئت مدیره آن ۲۹ فروردین برگزار شد.

این بازار یک شرکت خصوصی است که کانون صرافان، کانون بانک‌های دولتی، کانون بانک‌های خصوصی و فرابورس سهام‌داران اصلی آن هستند.

رئیس‌کل بانک مرکزی علت تأخیر در راه‌اندازی بازار متشکل ارزی را بعضی ارزیابی‌ها دانسته و اعلام کرده بود: «این بازار به زودی راه‌اندازی می‌شود اما باید به من ثابت شود که این بازار مشکلی برای کشور ایجاد نمی‌کند.»

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »