موج حرکت کارگران ایرانی به سمت کردستان عراق

زیتون– خبرگزاری فرانسه در گزارشی از هجوم کارگران ایرانی به کردستان عرق خبر داد.

بر اساس این گزارش اکثر کارگران ایرانی در کارگاه‌های «ساخت‌و ساز» منطقه کردنشین عراق مشغول خواهند شد تا شرایط اقتصادی خود را بهبود بخشند.

بیشترشان کلاه‌های لبه‌دار بر سر دارند و کیف‌های پارچه‌ای را به دور کمر بسته‌اند. آنها در بخش‌های صنعتی اربیل منتظر افرادی هستند که با خودرو به این منطقه آمده و کارگران را به کارگاه‌های ساختمانی ببرند.

اکثر کارگران ایرانی با ویزای یک ماهه توریستی از مرزهای ایران خارج شده و وارد کردستان عراق می‌شوند.

کارگران ایرانی پس از ۲۸ روز برای استراحت به خانه بازمی‌گردند… پس از یک هفته استراحت این چرخه همچنان تکرار می‌شود.

رستم ۳۱ ساله یک کارگر از ارومیه ایران در این باره به خبرگزاری فرانسه گفته است: «با حقوق یک روز خود در ایران تنها قادر به خرید یک مرغ هستم و این میزان کفاف خانواده‌ام را نمی‌دهد.»

رضا کارگر دیگری که در اربیل فعالیت می‌کند نیز در این باره توضیح داده: «دستمزد روزانه هر کارگر در اربیل بین ۲۵ تا ۳۰ هزار دینار عراقی (معادل حدود ۲۵ دلار ) و حدود ۳ برابر دستمزد آنها در ایران است.»

در جنوب یکی از اتوبان‌های شلوغ اربیل یک تاجرعراقی- کُرد، ساختمان‌‌هایش را به مسافرخانه‌های ارزان تبدیل کرده تا اقامتگاه مناسبی برای کارگران ایرانی باشد.

خورشید شقلاویی ۵۴ ساله در این باره گفت: در پائیز گذشته ۵۴ کارگر ایرانی در این مسافرخانه اقامت کردند و اینک تعداد آنها به ۱۸۰ نفر رسیده است.

او دو ساختمان دیگر در نزدیکی مسافرخانه‌های خود را اجاره کرده اما تعداد اتاق‌ها و امکانات همچنان کافی نیست.

ابعاد اکثر این اتاق‌ها ۹ متر مربع است و چهار کارگر در هر اتاق ساکن می‌شوند. هر کارگر برای آب، برق و تخت شبی ۳ دلار پرداخت می‌کند.

در میان کارگران ایرانی، فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها نیز حضور دارند. آنها به دلیل بدبینی به آینده و ناامیدی از پیدا کردن کار در کشورشان در اربیل کارگری می‌کنند.

مقامات منطقه‌ای کردستان در شمال عراق آمار کاگران ایرانی را ندارند. مقامات عراق نیز اعلام کرده‌اند که هنوز از حرکت کارگران ایران به عراق نگران نیستند.

 

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

2 پاسخ

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »