خشم سازنده مستند: سانسور نه، سلاخی کردند

اعتراض گسترده مخاطبان تلویزیون به تخریب شاملو در مستند «قدیس»

زیتون– شب گذشته به مناسبت سالمرگ احمد شاملو٬ شاعر بلندآوازه ایرانی٬ مستندی از شبکه سوم صدا و سیما منتشر شد.

رویکرد این مستند با اعتراض گسترده مواجه شد٬ حتی خشم تهیه کننده و کارگردان این مستند را نیز برانگیخت.

با فاصله کوتاهی از پخش این فیلم، حسین لامعی کارگردان این مستند واکنش نشان داد و در «کافه سینما» نوشت:

«من – حسین لامعی، تهیه‌کننده و کارگردان مستند «قِدّیس»- این متن را از سر خشم می‌نویسم. امشب( دوم مرداد ۱۳۹۸)، مستند «قِدّیس»، در شرایطی از شبکۀ ۳ سیما پخش شد که هیچ‌گونه شباهت با مستندی که من ساخته ام نداشت. «قِدّیس» بنده، ۷۳ دقیقه بود اما مستندِ پخش شده، ۵۰ دقیقه است! حدود ۲۳ دقیقه‌اش را سانسور که نه، سلاخی کرده‌اند. قلع و قمع کرده‌اند. نابود کرده‌اند.

نسخۀ درست و کامل مستند «قدّیس»، (که هم‌اکنون در سایت‌های فیلیمو، فیلمنت، سینمامارکت و… موجود است) سرشار از عشق به فروغ فرخ‌زاد است. سرشار از عشق به ابراهیم گلستان است. سرشار از عشق به موسیقی و عشقِ به نیمای بزرگ است. سرشار از عشق به شعر و ادبیات و خاطره است.

مستند قدّیس، نسخۀ درست و کاملش، سرشار از ارادت به تاریخِ ادبیات است. در ابتدایش، تقدیم‌اش کرده‌ام به نیما یوشیج و ابراهیم گلستان. در نسخه‌ شبکه ۳ اما، همه‌اش نابود شده. حذف شده. سانسور شده. ۲۳ دقیقه‌اش را پلان به پلان حذف کرده‌اند. تنها تکه‌های مورد پسندشان در کار مانده. تنها تکه‌های مغشوش و بی‌ربط و بی‌معنا در کار مانده. حتی گرافیک کار را عوض کردند! حتی تصاویر مستند را حذف کرد‌ند! حتی عکس‌ها را تغییر دادند!

نسخه‌ی کامل مستند «قدیس» را می‌توانید هم‌اکنون در سایت فیلیمو، فیلمنت، سینمامارکت و… ببینید. این را برای تبلیغ نمی‌گویم، می‌گویم تا بدانید آن نسخه‌، کارِ من است و پایش می‌ایستم، پای نقدهایم به شاملو هم می‌ایستم‌؛ اما نسخه‌ پخش شده در شبکه ۳، ضدّ من است و ضدّ اندیشه‌ من است و بی‌شک، با خشم، به دشمنی‌اش برخواهم خواست.»

کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز اعتراض خود را نسبت به رویکرد این مستند نشان دادند.

 

 

 

https://twitter.com/madjidamad/status/1154111923128012800

 

 

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

یک پاسخ

  1. مشکل در بیان آشکار و بحث و انتقاد کافی درباره اقتصاد اسلامی بوده و هست….اختلافات دیگر بجهت اختلافات اقتصادی راه افتاده و می افتد…بحث مالکیت و ثروت و قدرت است…حتی اگر ادیبان و شاعران نیز متوجه این تغییر مسیر نباشند…

    این شاعر عزیز و لطیف نیز از اقتصاد چیزی نمی گوید ولی نگران شدت و غلظت محیط در آینده بر قلم و بر بانوان است….شاید هم از اقتصاد گفته باشند که بنده نشنیده ام…

    بحث خداشناسی و حجاب پوششی برای برای ندیدن اهمیت اقتصاد شد و هنوز هست…

    همان نقصی که در برداشت های دینی بزرگان روشنفکر اسلامی بود و فرصت کافی یا عزمی برای آشکار سازی آن نبود…

    اولویت بحث بر سر وجود خدا و معصومیت جانشینان بر بحث در اقتصاد اسلامی زیرکانه راه افتاده بود و هنوز هم در بر همان پاشنه میچرخد…

    مشکل روحانیت سنتی در اقتصاد پویا ندیدن یا بی اعتنایی به پویایی اقتصاد در قرآن است…البته این پویا ندیدن فقط مختص روحانیت نیست…روشنفکران دینی همچون بازرگان (مورد انتقاد شدید این شاعر عزیز) نیز پویایی در اقتصاد را ندیند و خود بخود در مسیر آنها قرار گرفتند….جناب بازرگان در جواب کمونیست ها و چپ گرایان وچود بحث ارث را مطرح میکنند…

    اساس اقتصاد است…همان انفاق و دادن زکات است…تاکید بر آن در سوره حدید (استفاده از آهن در نصرت دین) از همه جا بیشتر است…

    وصیت بر تقسیم ارث و انفاق در زمان حیات از وظایف هر مسلمانی است…برخوردار بودن تمام انسان ها و رفع نیاز نیازمندان در “بستر رضایت اجتماعی” میزان انفاق و زکات را معین میکند…دستورات و جدول احکام ارث در قرآن برای زمان هایی است که وصیت نشده است و جلوگیری از اختلاف بین وارثین است…

    هدف در اقتصاد قرآنی رفع نیاز نیازمندان است با همت و “ایمان” دارندگان توانمند….توانمندانی که از اسراف پرهیز میکنند…مشغول لهو ولعب و شهوترانی و دامن زدن به آنها نمی شوند …. و خود و دیگران حتی شاعران را نیز فریب نمی دهند…

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

خشم سازنده مستند: سانسور نه، سلاخی کردند

حدود هفده سال پیش و در زمان جدی شدن بحران هسته‌ای، در تحریریه روزنامه بحثی جدی میان من و یکی از همکاران و دوستان قدیمی که سابقه جنگ و خدمت در رده بالای سپاه را

ادامه »

بی‌شک وجود سکولاریسم آمرانه یا فرمایشی که توسط پهلوی‌ها در ایران برقرار‌شد تاثیر مهمی در شکل گیری و حمایت گسترده مردم از انقلابی که

ادامه »

آنچه وضعیت خاصی به این دوره از انتخابات آمریکا داده، ویژگی دوران کنونی است که جهان در آن قرار دارد.

ادامه »