دلیل ممنوعیت ورود زنان به ورزشگاه آلبوم‌هایی است که به مراجع تقلید نشان می‌دهند

زیتون– محمدرضا داورزنی، معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای در وزارت ورزش و جوانان، دلیل ممنوعیت ورود زنان به ورزشگاه‌ها در ایران و اعمال فشار بر ورزشکاران زن را گزارش‌های مغرضانه برخی نزد مراجع تقلید خوانده است.

به گفته داورزنی علت اینکه گاهی بانوان تحت فشار قرار می‌گیرند این است که برخی آلبوم‌هایی درست می‌کنند و به دفتر مراجع تقلید می‌برند که نگاه کنید در ورزش چه اتفاقی می‌افتد.

او در گفت‌و گو با ایسنا توضیح داد که در سال ۲۰۱۲ در بازی فوتبال میان ایران و ژاپن که به ازدحام جمعیت و خشونت در ورزشگاه منجر شد عده‌ای مأموریت داشتند تا از راهروهای ورزشگاه عکس بگیرند.

معاون وزیر ورزش اضافه کرده بعد از اینکه این عکس‌ها در قالب آلبومی به مراجع تقلید نشان داده ‌شده، ورود زنان به ورزشگاه با ممنوعیت جدی مواجه شده است.

داورزنی اضافه کرد: «بعدها آلبومی به ما دادند که خانم ها کاکل‌شان بیرون است، مانتوی‌شان تنگ است یا غیره، اما ما هم آلبومی از خانم های محجبه تهیه کردیم که بدون مشکل در ورزشگاه حضور داشتند.»

بحث ممنوعیت ورود زنان به ورزشگاه‌ها در هفته‌های اخیر و با اتمام مهلت فیفا به فدراسیون فوتبال ایران به شدت بالا گرفته تا جایی که گفته می‌شود دلیل تعویق تاریخ شروع مسابقات لیگ برتر به احتمال بسیار زیاد فشار فیفا به ایران برای ورود زنان به ورزشگاه‌ها بوده است.

ششم مردادماه مازیار ناظمی٬ مدیر کل روابط عمومی وزارت ورزش و جوانان٬ از صدور اجازه «ورود بانوان به ورزشگاه‌ها» خبر داده بود.

مدیر کل روابط عمومی وزارت ورزش و جوانان در حساب کاربری توییترش نوشت که برای زنان در ورزشگاه‌ها «ورودی جدا٬ مکان جدا و خدمات جدا و انتظامات جدا» در نظر گرفته خواهد شد.

او همچنین تاکید کرد که «اجازه ورود زنان به ورزشگاه‌ها» تنها برای «بازی‌های ملی» خواهد بود.

پیشتر رییس فدراسیون جهانی فوتبال خبر از آن داده بود که مصرانه از ایران خواسته امکان حضور زنان در ورزشگاه‌ها در بازی‌های مقدماتی جام جهانی فراهم شود. او از دولت حسن روحانی انتقاد کرد که به وعده‌هایش در این زمینه عمل نکرده است.

جیانی اینفانتینو در این رابطه گفته بود که در یک «نامه فوری» خطاب به مهدی تاج، رییس فدراسیون فوتبال ایران خواستار فراهم کردن شرایط حضور زنان در ورزشگاه‌ها در بازی‌های مقدماتی جام جهانی شد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز ۳۱ خرداد به نقل از این نامه، که ظاهرا سه روز پیش ارسال شده، گزارش داده که رییس فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) از این که گام‌های اولیه در این مسیر تداوم نداشته ابراز تاسف کرد.

پس از آن فدراسیون جهانی فوتبال، فیفا، اعلام کرده که فدراسیون فوتبال ایران به این نهاد اطلاع داده است که موافق حضور زنان در استادیوم‌های فوتبال است، اما دولت هم باید موافقت خود را در این زمینه اعلام کند.

فیفا به نقل از مهدی تاج، رییس فدراسیون فوتبال ایران، اعلام کرد که این فدراسیون مشکلی با حضور زنان در استادیوم‌ها ندارد و مشغول رایزنی مستقیم با مسعود سلطانی‌فر، وزیر ورزش و جوانان ایران، در این زمینه است.

وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال ایران در پی فشارهای فدراسیون جهانی فوتبال، فیفا، و تلاش‌های فعالان مدنی٬ سال گذشته در چند مسابقه به طور گزینشی شرایط ورود تعدادی از زنان را به ورزشگاه فراهم کردند، اما این اقدام از یک سو با انتقاد تند مقام‌های مذهبی و قضایی جمهوری اسلامی روبرو شد، و از سوی دیگر هیئت حقوق بشر فیفا آن را تبلیغاتی خواند.

جمهوری اسلامی در نزدیک به چهار دهه گذشته ورود زنان به ورزشگاه ها را برای تماشای مسابقات فوتبال مردان ممنوع کرده است. این در حالی است که فیفا در اصول خود هر گونه تبعیض جنسیتی را ممنوع کرده است.

اعتراض به ممنوعیت حضور زنان ایرانی در ورزشگاه‌هایی که مردان مسابقه می‌دهند، از جمله فوتبال، در سال‌های اخیر بارها خبرساز شده و واکنش‌های بین‌المللی بسیاری‌ را به همراه‌ داشته است.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »