واکنش‌ها به تحریم ظریف

زیتون– حسن روحانی، رییس‌ جمهوری، در واکنش به تحریم جدید وزارت خزانه‌داری آمریکا علیه وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، این اقدام را «کودکانه» دانست و خطاب به آمریکا گفت: «از یک سو می‌گویید آماده مذاکره هستیم و از یک سو وزیر را تحریم می‌کنید.»

شب گذشته (چهارشنبه)  وزارت خزانه‌داری آمریکا ضمن تحریم محمدجواد ظریف اعلام کرد که این تصمیم به این خاطر گرفته شده که ظریف به نمایندگی یا از طرف رهبر جمهوری اسلامی عمل می‌کند یا به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم برای (رهبر) کار می‌کند.

حسن روحانی در واکنش به این خبر این اقدام را «استیصال بدخواهان» و «کودکانه» دانست.

او گفت که گفته می‌شود محمدجواد ظریف «واقعیت‌ها را پشت و رو بیان می‌کند» و این‌گونه اظهارنظر کرد که آمریکایی‌ها «از مصاحبه وزیر خارجه ما می‌ترسند».

رییس جمهوری افزود: «به گونه‌ای که وزیر خارجه کشور را تحریم می‌کند که البته قبلش غلط‌های بالاتری کرده و رهبر معظم انقلاب را تحریم کردند.»

پیش از آن نیز محمدجواد ظریف بلافاصله پس از قرار گرفتن در فهرست تحریم‌های آمریکا توئیت کرد که چون «تهدیدی برای سیاست آمریکا بوده است، تحریم شده».

محمدجواد ظریف چهارشنبه شب نوشت: «دلیلی که ایالات متحده مرا تحریم کرد این است که من «سخنگوی اصلی ایران در سرتاسر جهان هستم. آیا حقیقت این قدر دردناک است؟»

وی افزوده که این تحریم‌ها «هیچ اثری روی او و خانواده‌اش نخواهد گذاشت» چرا که «هیچ دارایی یا منافعی در خارج از ایران ندارد.»

وزیر خارجه ایران در پایان نوشته است: «ممنون که مرا تهدیدی بزرگ برای دستور کارتان دانستید.»

در ادامه واکنش‌ها به تحریم محمدجواد ظریف از سوی آمریکا، اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهوری گفت: «تحریم⁩ وزیر امور خارجه ایران از سوی ⁧دولت ترامپ⁩ نشانه جدیدی از ⁧بی‌منطقی، درماندگی و ماجراجویی یک قدرت زورگوست. دکتر ⁧ظریف نماد و نماینده توانای دیپلماسی مقبول و قانونمند ایرانی است.حتی دشمنان عاقلِ ظریف⁩ بر دانش، مهارت و توانمندی کم نظیرش در گفتگو و ⁧خلق فرصت‌های پرهیز از منازعه و جنگ⁩ واقف‌اند. تحریم ظریف دلیل دیگری بر ⁧ریاکاری⁩ و ⁧دروغگویی⁩ در باب دعوت به ⁧مذاکره⁩ است.»

محمود واعظی، رییس دفتر حسن روحانی، نیز گفت: «تحریم ⁧ظریف⁩ جز رسوایی عاید آمریکایی‌ها نمی‌کند. ظریف معمار دیپلماسی، صدای رسای حقانیت ایرانیان و نماد استقبال افکار عمومی دنیا از ⁧منطق ایرانی⁩ است. ‏منطق با تحریم از کار نمی‌افتد؛ بلکه کاراتر و موجب عزت و اقتدار بیشتر او می‌شود.»

از سوی دیگر اما مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا در واکنش به قرار گرفتن نام محمدجواد ظریف وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت او مانند بقیه اعضای مافیای آیت‌الله خامنه‌ای است.

پمپئو بامداد در توئیتر خود نوشت: «به تازگی پرزیدنت دونالد ترامپ رهبر جمهوری اسلامی ایران کسی که خودش را با هزینه مردم ایران ثروتمند کرده، تحریم کرد. امروز، ایالات متحده اصلی‌ترین مدافع او را تحریم کرد. [ظریف] مانند بقیه اعضای مافیای خامنه‌ای در این رفتار غیرقانونی همدست است.»

 

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

2 پاسخ

  1. جناب کیانفر آقای ظریف دیگر چه کار باید بکند؟
    با رند پال جمهوریخواه میتواند حرف بزند؟
    یا فقط باید با بی شعوری مثل پمپئو حرف بزند؟
    اگر کسی توی گوش شما زد، ۱۲ تا دستور به شما داد. گلویت را فشرد؟ اول میزنی توی گوشش و گلویت را ازاد میکنی، یا دستور العملی که دادی را اجرا میکنی؟
    اگر بولتون و جولیانی بروند در میتینگ مزدوران رجوی و دم بجنبانند و علف بریزند، اشکالی ندارد؟ اما اگر ظریف برای منافع ملت از کمترین امکانات موجود حداکثر استفاده را بکند، مقصر است؟؟

  2. محمدجواد ظریف وزیر خارجه در واکنش به تحریم خود توسط آمریکا نوشت: ممنون که مرا تهدیدی بزرگ برای دستور کارتان دانستید.

    آقای ظریف،
    تحریم شما در نتیجه اشتباه خودتان بود که با اعضای حزب دمکرات آمریکا به مغازله پرداختید و همتایتان آقای مایک پمپئو تصور کرد قصد دور زدنش را دارید.

    سرور گرامی،
    تنها راه نجات کشور اتحاد ماست که هم‌صدا جمهوری اسلامی را تشویق به انجام دو فوریت نماییم:
    ۱- مذاکره با آقای ترامپ برای دفع تهدیدات خارجی،
    ۲- به رسمیت شناختن حق آزادی بیان مصوب قانون اساسی جهت حل مشکلات داخلی،
    با تشکر از توجه شما،

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

چهره‌ی مچاله‌شده از گریه و لابه‌ی بسیارِ او، بِرندی شده بود. بر بالای هر منبری که می‌رفت، در جمعِ هر جماعتی که می‌رفت؛ اشک‌اش دمِ مشکش بود. چشمِ جوانان مؤمن و انقلابی را خوب گرفته

ادامه »

سالها پیش که رهبر جمهوری اسلامی در بزنگاه انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ جنجال سند آموزشی ۲۰۳۰ را به‌پا کرد در مطلبی با عنوان «اصولگرایان

ادامه »

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی

ادامه »