خبر دعوت ظریف به کاخ سفید از سوی جمهوری اسلامی تایید شد

زیتون– خبر دعوت ظریف به کاخ سفید و خودداری او از رفتن به کاخ سفید را امروز (یکشنبه) دو مقام جمهوری اسلامی تایید کردند.

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی٬ در یادداشتی نوشت که تحریم محمد جواد ظریف، «پس از مخالفت با پیشنهاد ترامپ برای گفتگوی حضوری با او «نشان داد که قطار فشار حداکثری در ایستگاه ناکامی متوقف شده» است.

علی ربیعی، سخنگوی دولت، نیز از اینکه محمد جواد ظریف، پس از دیدار با سناتور آمریکایی و «دعوت شدنش برای ملاقات» با مقامات دولت ایالات متحده تحریم شده است، انتقاد کرد.

روز گذشته نشریه نیویورکر به نقل از منابع دیپلماتیک اعلام کرد که ظریف در جریان سفر اخیر خود به نیویورک، برای دیدار با ترامپ به کاخ سفید دعوت شده است.

این رسانه آمریکا سناتور رند پال دو هفته پیش در جریان دیدارش با محمدجواد ظریف، در نیویورک از او برای دیدار و گفت‌وگوی مستقیم با دونالد ترامپ در کاخ سفید دعوت کرده بود.

به نوشته نیویورکر، دیدار رند پال و مشاور ارشد او با محمدجواد ظریف حدود دو هفته پیش، ۲۴ تیر، در اقامتگاه نماینده ایران در سازمان ملل «که آپارتمانی زیبا در خیابان پنجم و در نزدیکی موزه متروپولیتن است» انجام شد.

در هفته‌های اخیر گزارش‌هایی منتشر شد که رند پال، سناتور جمهوری‌خواه، در پی جلب موافقت دونالد ترامپ برای دیدار و گفت‌وگو با وزیر خارجه جمهوری اسلامی است.

رادیو فردا خبر داد که رابین رایت در مقاله‌اش در نشریه نیویورکر از قول دیپلمات‌های آمریکایی و ایرانی مطلع از موضوع نوشت که رند پال به محمدجواد ظریف پیشنهاد کرده به کاخ سفید برود و نظراتش درباره روابط ایران و آمریکا را مستقیما با رییس‌ جمهوری آمریکا در میان بگذارد.

به گفته نیویورکر، محمدجواد ظریف در پاسخ به دعوت رند پال گفته است که برای تصمیم‌گیری در این باره باید با تهران مشورت کند و در نهایت، آن‌چنان‌که نیویورکر نوشته است، رهبران ایران اجازه چنین دیداری را نداده‌اند.

هیچ یک از مقام‌های آمریکا و ایران تاکنون واکنشی به این گزارش نشان نداده‌اند و به نوشته نیویورکر، سخنگوی کاخ سفید نیز از اظهار نظر درباره آن خودداری کرده است.

نیویورکر نوشته است که دو هفته پس از این دیدار و پاسخ منفی محمدجواد ظریف به این دعوت، وزارت خزانه‌داری آمریکا وی را روز چهارشنبه، ۹ مرداد، در فهرست تحریم‌های خود قرار داد.

به نوشته بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا، «ظریف به نمایندگی یا از طرف رهبر جمهوری اسلامی عمل می‌کند یا به طور مستقیم یا غیرمستقیم برای (رهبر) کار می‌کند».

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

چهره‌ی مچاله‌شده از گریه و لابه‌ی بسیارِ او، بِرندی شده بود. بر بالای هر منبری که می‌رفت، در جمعِ هر جماعتی که می‌رفت؛ اشک‌اش دمِ مشکش بود. چشمِ جوانان مؤمن و انقلابی را خوب گرفته

ادامه »

سالها پیش که رهبر جمهوری اسلامی در بزنگاه انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ جنجال سند آموزشی ۲۰۳۰ را به‌پا کرد در مطلبی با عنوان «اصولگرایان

ادامه »

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی

ادامه »