ایران از ۱۳۰ تن آب سنگین و ۳۰۰ کیلو اورانیوم غنی‌شده عبور کرد

زیتون– بهروز کمالوندی٬ سخنگوی سازمان انرژی اتمی٬ خبر از آن داد که ایران از ۱۳۰ تن آب سنگین و ۳۰۰ کیلو اورانیوم غنی‌شده عبور کرده است.

کمالوندی همچنین تهدید کرد که اگر تا یک ماه دیگر اروپا به تعهدات خود در قبال برجام عمل نکند، ایران حدود یک ماه دیگر گام سوم در جهت کاهش تعهدات برجامی خود را بر می‌دارد.

بهروز کمالوندی امروز (دوشنبه) به خبرنگاران گفت: «همانطور که قبلا اعلام شده، اقدامات بعدی ایران شامل تعلیق تعهدات است، بنابراین تعهدات کنار گذاشته نمی‎شود بلکه تعلیق می‌شود.»

او اضافه کرد ایران تا کنون از مرز ۱۳۰ تن آب سنگین و ذخیره ۳۰۰ کیلو اورانیوم غنی‌شده عبور کرده و به این ترتیب تعهدات خود به برجام را کاهش داده است.

کمالوندی با اشاره به غنی‌سازی ۵/۴ درصدی توضیح داد: «حجم ذخایر در حال افزایش است و درباره آب سنگین نیز با حداکثر ظرفیت کار می‌کنیم و به بعضی بازار‌ها صادراتی کوچک داریم که برای حفظ آنها، آب سنگین به آنجا نیز صادر می‌شود.»

پیشتر محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه٬ نیز کشورهای اروپایی را به اجرای گام سوم کاهش تعهدات هسته‌ای جمهوری اسلامی در صورت اجرا نشدن تعهدات آنان تهدید کرد.

ظریف روز چهارشنبه هفته قبل در حاشیه جلسه هیئت دولت گفت: «در شرایط کنونی و تا زمانی‌که اقدامات لازم صورت نگیرد گام سوم جمهوری اسلامی ایران حتماً عملی خواهد شد».

لو همچنین گفت که جلسه اخیر کمیسیون مشترک برجام «چالشی» بوده است.

محمدجواد ظریف اضافه کرد: «ما تاکید داشتیم اروپا باید تعهدات خود را اجرایی کند. اینستکس هم که هنوز کامل عملیاتی نشده است و اگر عملیاتی شود حتما ضرورت دارد که پول نقد وارد اینستکس شود».

به دنبال خروج آمریکا از برجام و سپس لغو معافیت‌های نفتی مشتریان ایران، دولت حسن روحانی در گام نخست با گذر از سقف تعیین شده برای اورانیوم غنی شده و آب سنگین، کاهش تعهدات برجامی خود را آغاز کرد. گام دوم افزایش غنی‌سازی اورانیوم از ۳٫۶۷ درصد به ۴٫۵ درصد بود.

ایران گفته‌ است که گام سوم می‌تواند افزایش بیشتر سطح غنی سازی و بازگرداندن تأسیسات آب سنگین اراک به دوران پیش از برجام باشد.

رهبران جمهوری اسلامی در عین حال تأکید کرده‌اند در صورتی‌که طرف‌های برجام تعهدات خود را اجرا کنند ایران نیز به اجرای تعهدات خود بازمی‌گردد.

مهمترین درخواست ایران امکان فروش نفت و دسترسی به درآمد آن است.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »