اعتصاب غذای دو تن از فعالان محیط زیست زندانی

زیتون– در حالی که بیش از بیش از ۵۰۰ روز از بازداشت موقت فعالان محیط زیست در ایران می‌گذرد، دیده بان حقوق بشر اعلام کرد که حداقل دو فعال محیط زیست بازداشتی در ایران احتمالا دست به اعتصاب غذا زده‌اند.

دیده بان حقوق بشر در بیانیه ای با اعلام این خبر از مقامات جمهوری خواست تا «دسترسی کافی آنها به مراقبت پزشکی را تضمین کنند.»

دیده بان حقوق بشر به نقل از یک منبع که خواسته نامش فاش شود اعلام کرد که نیلوفر بیانی و سپیده کاشانی قصد داشتند از ۱۲ مرداد دست به اعتصاب غذا بزنند.

بنابر این گزارش دو محیط زیستی دیگر دستگیر شده با آنها نیز به احتمال زیاد دست به اعتصاب غذا زده‌اند.

سازمان دیده بان حقوق بشر گفت که اطلاعی از تماس این افراد با خانواده هایشان بعد از ۱۲ مرداد در دست ندارد.

این منبع آگاه به دیده بان حقوق بشر اعلام کرد که فعالان محیط زیستی اعتصاب‌کننده خواهان این هستند که «مقامات به برزخ حقوقی‌شان پایان دهند و یا آنها را تا زمان صدور حکم با وثیقه آزاد کنند یا آنها را به بخش عمومی زندان اوین منتقل کنند. »

فعالان محیط زیستی زندانی در ایران در بند ۲-الف زندان اوین هستند که تحت نظارت سازمان اطلاعات سپاه پاسداران قرار دارد.
همچنین مایکل پیج، معاون مدیر بخش خاورمیانه دیده‌بان حقوق بشر نیز، گفت «اعضای مؤسسه میراث حیات وحش پارسیان بیش از ۵۵۰ روز پشت میله‌های زندان به سر برده‌اند و مقامات ایران هیچ مدرکی درباره جرایم ادعایی‌شان ارائه نکرده‌اند.»

آقای پیج گفت که مقامات ایران باید به بی‌عدالتی علیه فعالان محیط زیست بازداشت شده خاتمه دهد و آن‌ها را آزاد کند.

گروهی از فعالان محیط زیست ایران بهمن ماه سال ۱۳۹۶ توسط سازمان اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت شدند. اتهام این افراد «جاسوسی» عنوان شده بود و کمی بعدتر اتهام چهارنفر از آن‌ها به «فساد فی‌الارض» تغییر پیدا کرد.

کاووس سیدامامی از جمله این بازداشت‌شدگان بود که دو هفته بعد از بازداشت، خبر مرگ او در زندان منتشر شد. مقام‌های جمهوری اسلامی علت مرگ او را خودکشی عنوان کردند؛ اما خانواده سیدامامی این ادعا را رد کرده است.

پیشتر کمپین حقوق‌بشر در ایران به نقل از «منابع مطلع و نزدیک» به آن‌ها نوشته بود که این افراد «با تهدید به مرگ» مجبور شده‌اند که علیه خود اقرار کنند.

هومن جوکار، طاهر قدیریان، مراد طاهباز، سپیده کاشانی، نیلوفر بیانی، امیرحسین خالقی، سام رجبی و عبدالرضا کوهپایه از جمله فعالان محیط زیست بازداشتی در ایران هستند. پوریا سپهوند، کارشناس موسسه حیات وحش میراث پارسیان، نیز بهمن سال گذشته بازداشت شد.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »