نفتکش ایرانی توقیف شده در جبل الطارق رفع توقیف شد

زیتون– به تایید مراکز ردیابی جهانی کشتی‌های تجاری نفتکش گریس-١ حامل دو میلیون بشکه نفت خام ایران مراکش را به عنوان مقصد بعدی خود مخابره کرده است.

در همین رابطه یک مقام دولت جبل‌الطارق از تمایل این دولت به «فرونشاندن مباحثات» مربوط به توقیف این نفتکش سخن گفته است.

جلیل اسلامی٬ معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی٬ امروز (سه‌شنبه) از علاقه‌مندی بریتانیا برای حل مساله توقیف نفتکش ایران در جبل الطارق سخن گفت و از مبادله اسناد کمک‌کننده به حل مساله خبر داده بود.

جلیل اسلامی توقیف کشتی نفتی ایران را حاصل «غرض‌ورزی و بدون دلایل واقعی» خواند و اظهار امیدواری کرده بود که در آینده نزدیک این کشتی بتواند با پرچم ایران به تردد ادامه دهد.

موسسه تانکرتراکرز در توییتر خود نوشته است که «ابرنفتکش گریس-١ با دو میلیون و یکصدهزار بشکه نفت سبک ایران که در توقیف بریتانیاست پس از پنج هفته توقف در جبل‌الطارق به خاطر حکم توقیف، در حال حاضر علامت می‌دهد که مقصد بعدی آن مراکش است.»

بی‌بی‌سی فارسی به نقل از خبرگزاری رویترز گزارش کرد که سخنگوی دولت جبل‌الطارق، که کشتی گریس ۱ در بنادر آن در توقیف است، گفته است که ما همچنان به تلاش برای فرونشاندن مباحثات ناشی از توقیف قانونی نفتکش گریس-۱ ادامه می‌دهیم.

روز ۱۳ تیر دولت جبل الطارق اعلام کرد که با کمک تفنگداران نیروی دریایی بریتانیا، نفتکش گریس-۱ حامل نفت ایران را در آب‌های این سرزمین توقیف و به بنادر خود منتقل کرده است. مقامات جبل‌الطارق گفتند که این کشتی حامل نفت برای موسسات سوری تحت تحریم اتحادیه اروپا بوده و به همین دلیل، توقیف شده است. جبل‌الطارق از سرزمین‌های تحت حاکمیت بریتانیا، عضو اتحادیه اروپا و ملزم به اجرای مصوبات اتحادیه است. گریس-۱ بیست و هشت خدمه داشت.

جمهوری اسلامی اظهارات دولت جبل‌الطارق را تکذیب کرد و گفته بود که مقصد این کشتی، سوریه نبوده هرچند از افشای مقصد آن خودداری ورزیدند. آنان همچنین گفتند که نفتکش در آب‌های بین‌المللی و خارج از محدوده آب‌های سرزمینی کشورهای عضو اتحادیه اروپا توقیف شده و در نتیجه، حتی اگر مقصد آن سوریه هم بوده، اقدام جبل‌الطارق با قوانین بین‌المللی در تضاد بوده است.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ رویکرد بینامرزی، میان گفتمان‌های مختلف و متضاد ایرانی، نوعی سازش و

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در بازار ارز، قیمت‌ها در

ادامه »

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری

ادامه »